Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Borra brunn för hand, verktyg?  (läst 21188 gånger)

Nattsudd

• Övriga världen
Borra brunn för hand, verktyg?
« skrivet: 19 maj-15 kl 15:02 »
Halloj!

Suttit på Youtube och kollat hur andra (främst Amerikanare) "borrat" sina brunnar för hand och undrar om det finns några liknande verktyg att köpa här i Sverige?
Har inte tänkt att dricka vattnet (åtminstone inte till en början) men det vore skönt att slippa släpa vattendunkar från mackar till dusch och disk.

Några exempel på vad jag menar:
https://www.youtube.com/watch?v=IwTyRef8QU8
https://www.youtube.com/watch?v=gMMJa6fYiGk (1/5)

Har kollat runt på Google men får verkligen bara fram resultat från firmor som borrar för en prislapp á 60K vilket inte är intressant.

Är heller inte intressant i skrivande stund med grävda större brunnar då jag är ensam och inte har någon backup om något går galet / rasar in.

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Borra brunn för hand, verktyg?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-15 kl 16:00 »
Det där skulle aldrig gå där jag bor, jag skulle komma en halvmeter innan någon sten tog emot. Men bor man på skånska slätten kanske det skulle funka.

Har du sett de andra videoklippen där de spolar ett hål med vatten?

kurt

« Svar #2 skrivet: 19 maj-15 kl 16:04 »
Det finns förlängare att köpa till handdriven jordborr, så formellt fungerar det, men man skall ha tur!

http://www.geotec.se/forums/topic/Enklast-tradgardsbevattning-m-jordborr/

poze

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 19 maj-15 kl 16:15 »
Skurupsborren
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #4 skrivet: 19 maj-15 kl 16:23 »
"Tur" är bara förnamnet med borret gällande förekomsten av sten, vattenföring, osv.
Ett 4" rör så "kort" kan dessutom inte ge många liter/h.

Nattsudd

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 19 maj-15 kl 16:49 »
"Tur" är bara förnamnet med borret gällande förekomsten av sten, vattenföring, osv.
Ett 4" rör så "kort" kan dessutom inte ge många liter/h.

Visst krävs det mycket tur. Tid är dock något jag har gott om, men lite värre med pengar så Skurupsborren verkar lovande då den var skapligt billig för ändamålet.
Saxat från hemsidan:

Borrdata: Borren matar sig ner 2-3 cm per varv. När den sjunkit 10-15 cm drages den upp och tömmes.
Ej stenkänslig, knytnävsstora stenar borras lätt loss. Större stenar lossas med spett. Max borrdjup 1,2 m.
Mycket stabilt utförande. Vikt 4-5 kg.
Med byggbara förlängningar kan 6-7 m djupa hål borras (t.ex. brunnsborrning), borrdjup på 10-12 m förekommer.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 19 maj-15 kl 16:57 »
Bara lite små iakttagelser här när jag surfar runt. Jag kan ingenting om detta.

De som gjort den första videon säljer grejor här:
http://waterstep.org/store/
Verkar ganska dyrt plus vad det kostar att få hit det.

De sa att de också har en video om vad man gör om man stöter på sten, men jag har inte kommit så långt ännu.

Skurupsborren är ett betydligt billigare alternativ. Det finns en del på nätet som säger att den fungerar. Börje Gustavsson skriver att den inte är stenkänslig:
"Ej stenkänslig, knytnävsstora stenar borras lätt loss. Större stenar lossas med spett. Max borrdjup 1,2 m."
Låter lite för bra för att vara sant. Med max borrdjup 1,2 meter kanske han menar att stenar kan tas bort med spett till max det djupet?
http://www.skurupsborren.se/

Söker man på jordborr hittar man även maskindrivna alternativ. Det finns dyrare (t.ex. Nima) och billigare (t.ex. Jula).
http://www.nimaab.se/se/grp/jordborr.php
https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsredskap/markarbete/bensindrivna-jordborrar/jordborr-725013/
Även det dyrare verkar bli billigare än WaterSteps manuella borr.

Jag har hört om följande på sandig jord i Närke: I en grund grävd brunn slogs det ned ett rör med speciell spets för att få upp vatten från underliggande lager.

I den tråd Kurt länkade till talas om att kombinera ett sådant nedslagningsrör med enkelt borrat brunnshål.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 19 maj-15 kl 18:23 »
Beror ju helt på marken om man skall komma ned med rör för hand eller med enkla maskiner. Är marken mjuk och relativt stenfri går det väll, men här är det så mycket sten att man skulle få starta om för ofta. En grävd brunn däremot, med cementringar, skulle nog gå ner nästan överallt här. Stenarna är sällan större än ett par hundra kg här, och att gräva i cementringar är knappast farligt (jo, om man står under när man hissar upp en stor sten med slarvig knop).

Ena brodern bor på lermark. Där slår de ned rör med perforerad spets till de kommer under lerskiktet (13 meter har jag för mig i hans fall). Där finns det ett vattenförande skikt.

Nattsudd

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 19 maj-15 kl 18:49 »
Beror ju helt på marken om man skall komma ned med rör för hand eller med enkla maskiner. Är marken mjuk och relativt stenfri går det väll, men här är det så mycket sten att man skulle få starta om för ofta. En grävd brunn däremot, med cementringar, skulle nog gå ner nästan överallt här. Stenarna är sällan större än ett par hundra kg här, och att gräva i cementringar är knappast farligt (jo, om man står under när man hissar upp en stor sten med slarvig knop).

Ena brodern bor på lermark. Där slår de ned rör med perforerad spets till de kommer under lerskiktet (13 meter har jag för mig i hans fall). Där finns det ett vattenförande skikt.

Försöker vara optimistisk men antagligen också en släng av naivitet då detta är nytt för mig. Ser 1-2000:- för borren + eventuella förlängningar som en billig läropeng om det skiter sig totalt.  Fast, är det 13m i mitt fall likaså så blir det dyrare än 1-2000:- så klart.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 maj-15 kl 20:03 »
Är det sandjord kan du slå ner en spets.
Köp den i Tyskland. Finns bra satser med spets, metersektioner, muffar, backventil.
Mvh /M

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 19 maj-15 kl 20:35 »
Är det sandjord kan du slå ner en spets.
Köp den i Tyskland. Finns bra satser med spets, metersektioner, muffar, backventil.
Mvh /M
Frågan är hur djupt sanden sträcker sig bara. Här hos mig är det kanske 30cm sandjord, sedan ren sand som snabbt blir allt grövre och stenigare. Men det kanske inte är hur det brukar vara?

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 maj-15 kl 00:01 »
Försöker vara optimistisk men antagligen också en släng av naivitet då detta är nytt för mig. Ser 1-2000:- för borren + eventuella förlängningar som en billig läropeng om det skiter sig totalt.  Fast, är det 13m i mitt fall likaså så blir det dyrare än 1-2000:- så klart.

Ett hål är inte samma sak som en brunn.

Hur gör du hålet till en brunn?

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 maj-15 kl 12:32 »
En sån här drog jag ner i höstas:
http://www.erdbohrer.de/Rammbrunnen/1-1/4-Zoll-Set/Brunnenbau-Set-6m-18-tlg-Rammbrunnen-1-1-4-Zoll::852.html

Då var det förstås bara sand.

Kom ihåg att över 8m kan du inte suga med en vanlig pump

Mvh /M

Nattsudd

• Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 21 maj-15 kl 23:18 »
En sån här drog jag ner i höstas:
http://www.erdbohrer.de/Rammbrunnen/1-1/4-Zoll-Set/Brunnenbau-Set-6m-18-tlg-Rammbrunnen-1-1-4-Zoll::852.html

Då var det förstås bara sand.

Kom ihåg att över 8m kan du inte suga med en vanlig pump

Mvh /M

Intressant! Tack & bock för länken :)
Hur tycker du att det fungerar?

När du säger vanlig pump så antar jag att du syftar på att pumpa för hand?
Annars finns väl 12v pumpar som klarar de djupen? Har dock inte kollat upp om det stämmer riktigt

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 21 maj-15 kl 23:26 »
Intressant! Tack & bock för länken :)
Hur tycker du att det fungerar?

När du säger vanlig pump så antar jag att du syftar på att pumpa för hand?
Annars finns väl 12v pumpar som klarar de djupen? Har dock inte kollat upp om det stämmer riktigt
En pump som står uppe på marken kan inte suga från mer än ca. 8m djup. I djupare brunnar har man en pump som man sänker ner i hålet, för det är mycket enklare för en pump att trycka upp vattnet.

Nattsudd

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 21 maj-15 kl 23:58 »
En pump som står uppe på marken kan inte suga från mer än ca. 8m djup. I djupare brunnar har man en pump som man sänker ner i hålet, för det är mycket enklare för en pump att trycka upp vattnet.

Mycket riktigt, fick det just förklarat i en video på Youtube samtidigt som du skrev ditt inlägg.
Ponera att handpump inte räcker till pga. för stort djup, då torde väl en sånhär fungera:http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=552370&ws_tp1=cp&ref=PLA_HUS&subref=552370&utm_source=PLA_HUS&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_HUS_feed&utm_content=552370&gclid=CJOGiYLn08UCFWINcwodk50A-g (verkar klara 2h torrkörning och ett maxdjup av 15m)

i kombination med en direktverkande panel utan batteri (eller med om man nu vill) och med en on/off switch emellan fungera (förutsatt att det finns sol förstås).
Jag gillar tanken att inte använda batterier faktiskt: https://www.youtube.com/watch?v=1ojNID2jDz4

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 22 maj-15 kl 00:05 »
Handpump klarar stora djup, betydligt mer än vad den lilla pumpen från conrad klarar.

Nattsudd

• Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 22 maj-15 kl 00:27 »
Handpump klarar stora djup, betydligt mer än vad den lilla pumpen från conrad klarar.
Du är mer än välkommen att bidra med info/länkar.
Pumpen från Conrad var bara ett första bästa exempel på djup över 8m med skydd (nåja) mot torrkörning.
Den konkurrerar dessutom prismässigt ut handpumpen med råge, inkl. solpaneler.

Vill helst ha en handpump dock, men jag har inte kommit så långt än med mina planer då jag har större hinder med det faktiskt hålet att lösa först.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 22 maj-15 kl 00:36 »
Du måste väl nästan ha någon form av rör i borrhålet också, så inte sidorna rasar in

Nattsudd

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 22 maj-15 kl 00:42 »
Du måste väl nästan ha någon form av rör i borrhålet också, så inte sidorna rasar in

Givetvis, ett rör i PVC i passande diameter som även pumpen får plats i.

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser