Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rensa kvickrot och kirskål från en vallåker  (läst 3432 gånger)

Bram Petersson

• Småland
rensa kvickrot och kirskål från en vallåker
« skrivet: 18 maj-15 kl 10:13 »
Hej!!

Jag har läst många trådar om att rensa kvickrot och kirskål från en vallåker. Jag har också pratat med ett ekologisk boende som bor 4 mil härifrån . Hur jag har förstått det så kan man plöja upp mark och sedan låta kvickrot och kirskål kommer upp, och när den har 2-4 blad, harva man åkern och täcker plantor med jord. Man fortsätter med att harva när 2-4 blad kommer upp igen och då blir rötterna trötta. 

Nu vill vi anlägga ett alle/skörd system på denna åkern. Så in råg istället för vall. Om vi plöjer nu och harva tålmodig, tror vi att vi kan så in råg till hösten.

Min fråga är: jag har läst att man ska harva med en tallriksharv. Vi har inte tillgång till tallriksharven och vi har ingen granne som vi kan låna den av. Funkar det med en c-pinne harv istället?
Den plan som jag har förslagit, tycker ni att det funkar eller finns det fortfarande (litet) kvickrot/kirskål kvar?

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: rensa kvickrot och kirskål från en vallåker
« Svar #1 skrivet: 18 maj-15 kl 21:36 »
Se till att rötterna hamnar i solen så dör de på några timmar! Helt fritt lär du inte få det men en ordentlig rensning om du är flitig. Rågen gör sitt den med.

Ex.

• -
« Svar #2 skrivet: 19 maj-15 kl 13:33 »
Det du beskriver är ju en hederlig gammaldags svart träda.  Det funkar utmärkt om man är ihärdig med harvandet, och gör det i rätt tid.

Plöj åkern senast 1 juli och harva sen med jämna mellanrum så du river upp rötterna till ytan så dom torkar. Är det torrt och soligt kan du harva oftare så snabbar du på uttorkningen. Är det blött och regnar så hjälper det inte mycket, för då överlever kvickroten oavsett.

Du kan köra med tallriksharven, men då vill det till att det är en solig period eftersom tallrikarna skär av rötterna i mindre bitar, och om det då regnar mycket så får du istället dubbelt så mycket ogräs.

Det måste vara rent sen när du sår rågen, för en höstsådd gröda är annars värdelös mot kvickrot, eftersom kvckroten då får växa till sig ostört hela hösten.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 19 maj-15 kl 23:42 »
Kvickrot är väl sin sak men det stora problemet borde vara kirskålet...ingen lätt motståndare...växer det tätt med kirskål är det nog bäst att köra tunga grödor där under några år, typ tobaksplantor, potatis o dyl...men som sagt man får prova sig fram.

bo_i_dala

« Svar #4 skrivet: 26 jun-15 kl 23:06 »
Hej!

Harva ofta med din vanliga c-pinneharv, oftare vid soligt vädet- rötterna i sol har inte en chans.

MVH/ Bosse

Ek

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 jun-15 kl 23:36 »
kveker (kvickrot) är problemet inte chers (kirskål). Har aldrig sett någon cherss överleva i en brukad åker. Bara i trädgårdsland. Det bästa sättet att bekämpa en oönskad växt är att ge den önskade växten övertag. En tät vall ger en bra ogräseffekt. Föregående råd ger bra början. Lyckas du med vallen är inget utav nämda ogräs något problem. Vänta bara tills du får invasion av skräppa och andra kuliga ogräs. Fan läste om innan jag skulle posta det var ju råg du skulle odla inte vall. Ja ja någon annan vallodlare kanske har nytta av svaret. Förövrigt är råg känd som den största ogräskvävaren.

Ex.

• -
« Svar #6 skrivet: 27 jun-15 kl 17:35 »
Det finns ett gammalt talesätt som alltid gäller..

-Den bästa ogräsbekämparen är en bra gröda.

Och då gäller det att ta sig dit och inte hålla en massa gamla vallar, eller odla spannmål som gödslas för dåligt och inte växer.  Då tar genast ogräset överhanden.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare
Castor fiber, JoeDirt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser