På en del bilar där AC:n styrs på ett sådant sätt att magnetkopplingen slår till och från hela tiden, är det vanligt att den slits ut och börjar slira. Ett bra exempel på detta är Volvo V70 m fl. Men annars är det mycket sällsynt med magnetkoppling- eller kompressorproblem. Kopplingen och lagret för remskivan kan man reparera själv om kompressorn är monterad så att det går att komma åt sakerna utan att ta loss den och lossa slangar för kylmedium.
När magnetkopplingen börjar vara dålig fungerar ofta AC:n bra direkt efter kallstart men lägger av efter en stunds körning.
Vid brist på kylmedium är ofta det första man märker att det tar onormalt lång tid från att man har slagit på AC tills den börjar kyla överhuvudtaget. När bristen blir ännu värre slår på de flesta bilar lågtryckspressostaten ifrån så att kompressorn inte kan gå överhuvudtaget.
Ett sätt att kolla om det är kylmediebrist i en dålig men trots allt fungerande AC är att känna efter om röret mellan förångare och torkfilter, kanske även torkfiltret, blir kallt. Som regel når kylan ända dit med tillräckligt med kylmedium, men inte vid brist.