Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fel på AC?  (läst 16121 gånger)

andtol

  • Gäst
Fel på AC?
« skrivet: 14 maj-15 kl 13:51 »
Vi har en Toyota Yaris -12 (i trafik 2011-11).

AC har börjat låta mer och mer. Ett ganska högt vinande ljud. Stängar man av den låter bara fläkten som vanligt. Dessutom kyler den dåligt.

Är den trasig? Hur felsöker jag?

Laga den själv verkar vara kört när man söker på nätet...

7000 mil har den gått.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17538
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fel på AC?
« Svar #1 skrivet: 14 maj-15 kl 14:01 »
Lite gas i systemet kan skapa oljud.
Remmen som driver kan vara slut eller dåligt spänd.
Om du kan fjädra den 5-10 mm så är det ganska ok.

Sedan kan kompressorn vara på väg att skära.
Där kan du kolla lite själv faktiskt.
Lossa på remmen som driver den och känn efter om axeln är glapp.
Slå sedan på tändningen och slå på AC då bör remhjulet låsa och du kan prova vrida runt kompressorn.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Fel på AC?
« Svar #2 skrivet: 14 maj-15 kl 15:03 »
På en del bilar där AC:n styrs på ett sådant sätt att magnetkopplingen slår till och från hela tiden, är det vanligt att den slits ut och börjar slira. Ett bra exempel på detta är Volvo V70 m fl. Men annars är det mycket sällsynt med magnetkoppling- eller kompressorproblem.  Kopplingen och lagret för remskivan kan man reparera själv om kompressorn är monterad så att det går att komma åt sakerna utan att ta loss den och lossa slangar för kylmedium.
När magnetkopplingen börjar vara dålig fungerar ofta AC:n bra direkt efter kallstart men lägger av efter en stunds körning.

Vid brist på kylmedium är ofta det första man märker att det tar onormalt lång tid från att man har slagit på AC tills den börjar kyla överhuvudtaget. När bristen blir ännu värre slår på de flesta bilar lågtryckspressostaten ifrån så att kompressorn inte kan gå överhuvudtaget.
Ett sätt att kolla om det är kylmediebrist i en dålig men trots allt fungerande AC är att känna efter om röret mellan förångare och torkfilter, kanske även torkfiltret, blir kallt. Som regel når kylan ända dit med tillräckligt med kylmedium, men inte vid brist.

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: Fel på AC?
« Svar #3 skrivet: 14 maj-15 kl 16:47 »
Hade liknande ljud på min Golf och där var det lagret bakom magnetkopplingen som var slut. Ca 1100 spänn på Momentum :o Men gick bra att byta själv även om det var lite trångt. Hade ju varit enkelt med kompressorn på arbetsbänken men jag ville inte släppa ut köldmediet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser