Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hyra för stall och bete.  (läst 7687 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

• Blekinge
hyra för stall och bete.
« skrivet: 12 maj-15 kl 19:33 »
jag ska hyra ut en "hästanläggning" och undrar vad som är skäligt betalt.
det som ingår är: 3ha bete ( ca 2 vall dvs mycket rikt bete ca 1ha hage/skog där hästarna kan få skugga mm).
2 utegångshallar,ett stall med 4 boxar och tillhörande sadelkammare,den som hyr kommer vara ensam hyresgäst där så frågan är vad som är skälig månadshyra?

Weasel

• Skåne
SV: hyra för stall och bete.
« Svar #1 skrivet: 12 maj-15 kl 19:47 »
Nu har jag inget svar, men det som avgör priset är ofta läget. Hur långt från närmaste samhälle? Hur långt till ridhus? Bor man nära en storstad kan det vara superdyrt. Och om man bor ett par mil ut i ödemarken så är hyresgästerna ganska få ;)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 12 maj-15 kl 21:52 »
Vad bra med feedback,tack, jo det är i Blekinge,ca 3kilometer till litet samhälle,3mil till större stad,ett stort ridhus ligger i närheten,jag har redan en spekulant,vi har inte diskuterat priset än tänkte få lite prisinfo här först,

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-15 kl 22:22 »
Har du kollat upp om dom får använda ridhuset ofta? Har du tänkt hjälpa till med något eller ska hyresgästen sköta allt själv? Ska du till ex sätta upp stängsel och se till att det alltid är helt och att strömmen funkar? Kanske sköta utsläpp på mornarna? Antingen kan du hyra ut rubbet till en person, och då får denna om hon vill i sin tur hyra ut till fler, eller så hyr du ut det per box. Här omkring Arvika så är ett vanligt box-pris utan foder, spån mm 500 kr. Du bor nära ett ridhus så försök med 600, 2400 för hela stallet. En liten varning: Du skrev att det ingår ett litet skogsområde. Hästar är inte snälla mot träd. Gnager bark, trampar sönder rötterna... De flesta dör förr eller senare.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 12 maj-15 kl 23:07 »
Min granne hyr ut 6 stallplatser för 900kr/stycket, och då ingår inte foder. Foder kan de inte köpa in så det räcker hela vintern, för på "höloftet" förvarar han maskiner. Du nämner ingenting om du tillhandahåller lagerutrymme för hö men det är nog värt en del.
Han har 3 hektar bete men hästarna står och äter hö fram till midsommar. Alla hästarna är på lösdrift så de är ute året om.
Detta stall har en ridplan, (liten grusplan) men det finns inte tillgång till ridhus i närheten.
Det ligger en mil från stan och hyresvärden gör nog ingenting utan det är tjejerna som hyr som sätter upp mer stängsel och flyttar stolpar vid behov. De går mest hela sommaren och mockar i hagen.

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 13 maj-15 kl 00:54 »
Om du hyr ut till fler än en person så är det bäst om du kan fixa grovfoder. Det blir så rörigt med olika hö-högar och folk kan bli ovänner angående hur mycket deras hästar äter. Många som hyr ut inklusive hö tar samma pris oavsett hästens storlek och det tycker jag som har en energisnål islandshäst inte är riktigt rättvist. Hästens storlek säger inte allt om hur mycket mat den behöver, men på ett ungefär. Så köper du in hö skulle du kunna ha fyra prislägen. Ett för liten ponny - max 5 kg om dagen, mellanstor ponny eller fjordhäst 5-10 kg osv. Hur mycket strö som går åt är väldigt olika. Beror inte bara på hästens storlek utan också på hur renlig den är och hur noga man mockar. En jag hyrt plats hos köpte in ett lass torvbalar åt gången och sen fick man köpa av honom. Han kom på att folk inte var riktigt ärliga med hur många balar som gick åt och då höjde han priset med 10 kr balen, så gick det ihop i alla fall!
« Senast ändrad: 13 maj-15 kl 01:16 av Nina W »

Ex.

• -
« Svar #6 skrivet: 13 maj-15 kl 01:37 »
Ska den som vill hyra ha det till några hobbyhästar, eller driva en egen hästverksamhet?
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 13 maj-15 kl 17:30 »
Det ingår också ett höloft och en paddok med grus på,ja eftersom jag bor på platsen så räknar jag ned att ha koll på stängsel mm,  vad tror ni om ca 2500kr i månaden?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 13 maj-15 kl 18:23 »
Jag glömde att tillägga att min granne dessutom söker Eu-stöd på marken (för att få ihop 4 hektar sökte han på min också) vilket ger 10 000kr i stöd per år.
Betesstöd, ca 1000kr per hektar, kan man söka trots att man inte har gårdsstöd och 4 hektar.
Jag tycker 2500kr i månaden låter billigt.
Ska du hyra ut stallplatser, 4 st eller fler, måste man också ha tillåtelse av länsstyrelsen så det kan du också kolla upp om du inte gjort det.
Om du bor på platsen och det är en jordbruksfastighet ska du dessutom ta upp hyresinkomsten som en inkomst i näringsverksamheten vilket kan innebära en massa skatt på vinsten. Det är ju inte som att hyra ut sin lägenhet där taket innan man måste skatta för inkomsten är väldigt hög. Detta kanske inverkar på vilken hyra du ska ta.
« Senast ändrad: 13 maj-15 kl 20:42 av olivia.k »

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 14 maj-15 kl 07:43 »
Det ingår också ett höloft och en paddok med grus på,ja eftersom jag bor på platsen så räknar jag ned att ha koll på stängsel mm,  vad tror ni om ca 2500kr i månaden?

det är travhästar som det tävlas med,så hobbyhästar är det inte,jag räknar bara detta som ett komplement till min fördörjning,men det ska vara vitt i alla fall. men hur jag ska ta upp det eller skatta för det har jag inte kollat upp än.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 14 maj-15 kl 09:13 »
det är travhästar som det tävlas med,så hobbyhästar är det inte,jag räknar bara detta som ett komplement till min fördörjning,men det ska vara vitt i alla fall. men hur jag ska ta upp det eller skatta för det har jag inte kollat upp än.

Om du har näringsverksamhet, dvs äger ett jordbruk, deklarerar NE-bilaga så tar du upp hyresinkomsten som vilken inkomst som helst på gården. Om du däremot bor i vanliga villa så tror jag det finns något tak där summor under taket är skattefritt. Detta "tak" ändrar de ju vart och vartannat år.

Tompa01

« Svar #11 skrivet: 14 maj-15 kl 10:12 »
Som framgår av tidigare svar så påverkar läget och efterfrågan i området priset i stor utsträckning. Men om man bortser från vad folk kan vara beredda på att betala och bara ser på ren ekonomi och vad det faktiskt kostar dig att ha stället dvs räntor på lån, avskrivning på byggnader, slitage och underhåll, el, försäkring, stängsel, återsådd av beteshagar någonting vart 5 år mm så har jag svårt att få ett lägre pris än runt om kring 1.500kr plus moms per box och månad i kallhyra utan foder. Sen kan man som många blunda för dessa kostnader och se det som att det bara står tomt annars. Och vist, då kanske det är bättre med 500kr än inget i bidrag, men när du ska reparera boxar, byggnader, stängsel och mark, vilket faktiskt behövs även om många glömmer det, så går du klart back på affären. Räkna igenom dina kostnader och planera för kommande underhåll och ta ut minst så du inte går back, och lägg gärna till en liten vinst om möjligt. Man vill ju i en affärsverksamhet gärna ha lite avkastning på kapitalet som är låst i fastigheten.

Ex.

• -
« Svar #12 skrivet: 14 maj-15 kl 13:44 »
Att den som ska hyra ska bedriva verksamhet där ställer ju saken i en annan dager. Att inackordera hästar nånstans är en av de största kostnaderna för ett travstall, så ett eget stall är guld värt.
5000-6000/ mån plus moms hade jag nog begärt.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 14 maj-15 kl 15:15 »
Om man tar bort stallet nu i sommar då?bara  Betet och utegångshallarna, är det rimligt med 2500i månaden då?

Nina W

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 14 maj-15 kl 19:22 »
Jag tror aldrig du får 5-6000 i månaden för fyra boxar utan att sköta hästarna, i alla fall delvis! Som jag och någon mer sa, ca hälften. Du kan väl kanske kolla på stallplatser på blocket och se vad de annonserar ut där i trakten där du bor. Kan finnas lappar på granngården och i vanliga affärer också.

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 14 maj-15 kl 19:54 »
Jag tror inte heller på 5-6tusen.2500 för hela hästanläggningen tycker jag är rimligt,måste ju vara värt en del för hyresgästen och vara ensam om,allt också, har ju hört om mycket bråk och så när flera hästägare ska samsas i samma stall.

Tompa01

« Svar #16 skrivet: 14 maj-15 kl 22:56 »
Om man tar bort stallet nu i sommar då?bara  Betet och utegångshallarna, är det rimligt med 2500i månaden då?

På de ställen jag känner till så kostar ett bra sommarbete med bra stängsel  från ca 500kr ink moms per månad och häst.

För de som tycker att mina oc Ex´s priser låter dyra så kan man göra ett litet räkneexempel. Antag att stallet, de två lösdrifterna och marken är värd 1 miljon. Vet inte om det stämmer, men som exempel. Säljer du då det och sätter in 1 miljon i en svensk börsindexfod så kommer du sannolikt över tid att få ca 6% värdetillväxt per år. (Det är vad börsen stigit med i snitt historiskt.) 6% på 1 miljon blir 5.000kr per månad. Har du istället lånat 1 miljon för att köpa så har du idag kanske 3% ränta. Då blir din månatliga räntekostnad 2.500kr. Detta är den alternativa kapitalinskomsten som du avtsår eller kostnaden som har för att du äger stallet. Sen tillkommer alla normala drift, underhåll och slitagekostnader.

Är det bara värt 1/2 miljon så halveras dessa siffror, men du måste se till dina kostnader för att kunna sätta en rimlig hyra. Som du skriver så vill du att detta ska vara ett bidrag till försörjningen, inte att du vill sponsra någon. Jag håller med om att det är stora summor, speciellt för en privatperson som vill hyra in sin häst, men detta är vad det kostar att äga och följaktligen även att hyra.

« Senast ändrad: 14 maj-15 kl 23:25 av Tompa01 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser