Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Burbyggardax  (läst 9739 gånger)

Kaah

• Madicken 4v
Burbyggardax
« skrivet: 06 apr-07 kl 09:21 »
Äntligen är burarna på g. Men i går kom jag plötsligt på att jag inte riktigt visste hur jag vill ha det. Ni som har masso av erfarenhet. Vad är bäst? (uteburar)

Golvet är 120 x 80. Tre sidor kommer att vara täckta.
Ska hela framsidan vara nätad och man sätter in en bolåda. Eller ska man täcka en liten del av framsidan också + bolåda? Eller är det bättre att bygga en "innedel" och en "utedel"

Hur har ni det? Hur skulle era kaniner vilja ha det? Vad tror ni är bäst?

/k
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Burbyggardax
« Svar #1 skrivet: 06 apr-07 kl 09:58 »
Stor nätad dörr ger luft och ljus och gör det lätt att hålla rent. Löstagbar bräda innanför dörren hindrar strö från att rasa ut. Tas bort vid rengöring. Lös bolåda som vänds med öppningen inåt ger privatliv och vindskydd. Även den tas bort vid storstädning.

Ja, så tycker jag fungerar bra. Första burarna jag byggde hade inte så stora dörrar för jag tänkte det skulle dra annars och bli kallt på vintern. Inte tycker kaninerna det heller.

De här tycker jag är bra:

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 06 apr-07 kl 14:23 »
Töhö, står mitt uppe i planeringen och ville bara säga att jag känner så väl igen beslutsångesten  :) Ska jag bygga si? Ska jag bygga så? Vad kostar det? Om jag bygger 15 på samma gång, blir det billigare då? Nähä, så då? O.s.v. O.s.v. Jag blir trött på mig själv.
« Senast ändrad: 06 apr-07 kl 14:23 av Gruff »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 06 apr-07 kl 14:59 »
Töhö, står mitt uppe i planeringen och ville bara säga att jag känner så väl igen beslutsångesten  :) Ska jag bygga si? Ska jag bygga så? Vad kostar det? Om jag bygger 15 på samma gång, blir det billigare då? Nähä, så då? O.s.v. O.s.v. Jag blir trött på mig själv.

Välkommen i kaninvärlden  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #4 skrivet: 06 apr-07 kl 15:22 »
Tack Ulric för bilden. Tror också att bolåda blir bäst. Smart att dörren går hela vägen ner till golvet.
Åhhhh, vad jag hade grämt mig om jag inte byggt så.

Tack för tipsen.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 06 apr-07 kl 19:11 »
Välkommen i kaninvärlden  ;)

*ASG*  ;D
Jaaa!!! Så är det!

Jag har provbyggt några burar på ett vis, och några på ett annat vis. Till nästa omgång burar har jag ändrat på det som jag inte gillade med tidigare burar.
Landsflykting i storstan...

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #6 skrivet: 06 apr-07 kl 19:32 »

Jag har provbyggt några burar på ett vis, och några på ett annat vis. Till nästa omgång burar har jag ändrat på det som jag inte gillade med tidigare burar.

Just det !! Det var det jag ville veta. VAD är det du har ändrat? VILKET sätt är det bästa?
Hur ser din drömbur ut??

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 07 apr-07 kl 14:33 »
 ;D
Ja, jag har väl inte hittat den optimala än  ;) De inneburar jag skickade bilder, till dig på förut, är ganska lättarbetade plus att kaninerna trivs.

Uteburar... ja, jag drömmer om stora hägn och kaniner med vinden blåsande runt öronen och grävande så jorden yr. Åtminstonde till ungdjuren, honor med kullar är antagligen säkrast att ha traditionella burar. Har provat 10 kvm hägn som var flyttbara, men de var bökiga att flytta på (150 cm höga). Klurar nu på större fasta hagar, men det verkar bli dyrt eller otroligt tidskrävande. Det gäller att hålla rävar, björnar, katter och veganer borta från kaninerna, så kaninerna får skutta ifred  ;)

Jag ska ta mig en tur med kameran och fota den utebur på ben som jag för tillfället är mest nöjd med.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 07 apr-07 kl 17:00 »
Den omålade är den senaste (väntar på bättre målarväder ;) ). Benen är 60 cm, i stället för 70 cm som på den vänstra buren. Lättare att komma åt att göra rent. På vänstra buren är det två dörrar, en täckt och en med nät. Känns ganska onödigt just nu. Billigare och lika lättstädat med den högra.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 07 apr-07 kl 17:14 »
Hej!

Ser inte riktigt om du har en gemensam dörr till bägge facken. Jag rekommenderar en dörr till varje fack.  Jag gör numera bara burar med ett fack i varje, 60 x 120 eller 80 x 120 golvyta.  Flexibilitet med att kunna hantera burarna är fördelen, nackdel att det går åt mera plåt till taken.

Edgar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 07 apr-07 kl 23:25 »
De inneburar jag skickade bilder, till dig på förut, är ganska lättarbetade plus att kaninerna trivs.

Vilka? Var? Vem? Får jag också se?  ;)

Förresten, en uppgift som sällan kommer fram är kostnaden. Vad har era burar kostat er? Vems lösning har kostat minst per djur? Bygger man för ett par kaniner i hemträdgården kan man ju bygga ett slott åt dom. Men 20, 50 eller hundra burar?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #11 skrivet: 08 apr-07 kl 09:21 »
jag håller även jag på att bygga burar nu. visserligen sommmarburar åt mina tyska jätte scheckar. men jag ska räkna på vad de kostar så slänger ajg in ett meddelande längre fram.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Sia

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 08 apr-07 kl 14:53 »
Nån som funderat på lösdrift under tak(inomhus)?
Hur många honor kan man hålla i koloni utan att det blir trångt och  stressigt för dom?
På Dingle naturbruksgymnasium och även på säbyholmsnaturbruksymnasium (fast inte lika fint) så finns exempel på utehägn för kanin och marsvin.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Sia

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 08 apr-07 kl 15:08 »
Så här ser mitt senaste bygge ut, boyta 200x100cm och lägsta takhöjd 55cm. Luckan på gaveln har gångärn i nerderkant och en höhäck fäst på insidan.
Buren är byggd för belgisk Jätte och gjord så att jag ska nå in i hela buren samt för löstagbar bodel och löstagbar toalettdel (det blir lättare att rengjöra så)
buren är även byggd så att golvplankorna går att byta ut om man skulle tycka att dom var dåliga eller äckliga.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #14 skrivet: 08 apr-07 kl 16:26 »
Nån som funderat på lösdrift under tak(inomhus)?
Hur många honor kan man hålla i koloni utan att det blir trångt och  stressigt för dom?
På Dingle naturbruksgymnasium och även på säbyholmsnaturbruksymnasium (fast inte lika fint) så finns exempel på utehägn för kanin och marsvin.

Det är många! Du kan börja här http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=13908

Edgar

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #15 skrivet: 12 apr-07 kl 20:00 »
Eftersom allt har ett pris så har jag kommit att fundera över att
göra kanninburar av vita, enkubiks plasttankar.
Har tänkt att såga upp bottnen och två sidor, för att sedan sätta nät i bottnarna och nätdörrar på fronten av dunkarna. Dessa fogar jag samman ytvå och två så att det blir en bur med måtten 180 (l) x 90(b) x 90cm (hj). Den skall få en bolåda med en 30cm tunnel in i boet samt en hylla exta högt upp på ena sidan
Priset per dunk är för mig 20 kronor och kompostgallren är inte dyra på Biltema men de måste nog kläs invändigt med nät vars maskor endast är10 x10m, för att hålla rovdjur ute.  
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sia

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 18 apr-07 kl 00:05 »
Nätgolv är inte bra, och inte tillåtet,
enligt:
Statens jordbruksverks föreskrifter om villkor för
hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur
avsedda för sällskap och hobby
8:e kap. 7 § Kaniner och gnagare får inte hållas på nätgolv.

Man räknar väl kaninproduktion till hobby såvida du inte äger kaninerna inom företaget  ???
Vilka regler tillämpar man då? någon som har en länk?

Läs mer på:  http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff115873/2003-024.pdf

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #17 skrivet: 18 apr-07 kl 00:34 »
Just ja...vart går gränsen mellan hobby och produktion? Antalet i avel? Antalet slaktdjur? Summan av ev. vinst?? Bra fråga.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 18 apr-07 kl 00:41 »
De inneburar jag skickade bilder, till dig på förut, är ganska lättarbetade plus att kaninerna trivs.

Läser lite bakåt för att se ifall jag missat något. Du Potatisblomma, var det där inneburarna på bilderna? Eller var det andra burar som du nämnde som inneburar innan? Är jätteintresserad av att få se inneburarna, om möjligt.

Ingen som vågat summera kostnaden för sina burar? Kanske lika bra  ;)

dfee

« Svar #19 skrivet: 18 apr-07 kl 08:21 »
När jag kollat runt lite på+ nätet så verkar boxar/burar av typen som visas i den här tråden vara normen. Speciellt att ha dom byggda på höjden, typ 2 våningar.

Minns att någon släkting hade boxar i stil med min skiss när jag var lite. Bara en rad och hela framsidan öppnades för att vara enkel att ”mocka” ur.

Mindre bild (36k):
http://farm1.static.flickr.com/181/463726087_b0070db473.jpg
Större bild (180k):
http://farm1.static.flickr.com/181/463726087_d63800a7fc_o.jpg

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser