Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Burbyggardax  (läst 9740 gånger)

Charlotte

• -
Re:Burbyggardax
« Svar #40 skrivet: 21 apr-07 kl 18:50 »
Rent hypotetiskt, skulle nätgolv med ett tjockt lager halm vara acceptabelt?
Som jag har fattat det så är det INTE acceptabelt... Men det är egentligen synd eftersom det borde vara det mest hygieniska man kan tänka sig och ändå en möjlighet för kaninen att ha ordentligt med bomaterial och grävmöjligheter. Med ett riktigt tjockt lager med halm så skulle kaninen förmodligen aldrig märka att den gick på nät. I några gamla burar jag hade förut som kom från någon som haft kaniner "Under kriget" var det träspaltgolv i. Och rejäla bolådor som man fyllde med halm. Så skulle man ju kunna bygga idag också, men man lägger ett tjockt lager halm i hela buren.
                                            Mvh
                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #41 skrivet: 21 apr-07 kl 19:25 »
Utdrag ur djurskyddslagen:

Tillståndsplikt för viss djurhållning

16 § Tillstånd till verksamheten skall den ha som yrkesmässigt eller i större omfattning
1. håller, föder upp, upplåter eller säljer sällskapsdjur eller tar emot sällskapsdjur för förvaring eller utfodring,

Här är det solklart, har man yrkesmässigt eller i större omfattning kaninuppfödning för SÄLLSKAP (och då är det djur för sällskap hobby eller foder) ska man ha tillstånd. Produktionsdjuren undantas härmed.

Regeringen eller djurskyddsmyndigheten får meddela villkor för vad som anses som större omfattning, och återigen har djurskyddsmyndigheten på ett lysade sätt definierat vad som är större omfattning.

Enligt deras föreskrift DFS 2004:5, L 120 §2 och §6 kan man för kaniner konstatera att den som
a)  hyr ut 6 eller fler kaniner (mot ersättning lånar ut)
b)  mot ersättning regelbundet och samtidigt tar emot 6 eller fler av andras kaniner  (förvaring eller utfordring)
bedriver en verksamhet av större omfattning.  

Ingen annan kaninverksamhet beskrivs.  Detta innebär att antal kaniner man föder upp eller säljer vidare kan vara hur många som helst och lika förbenat vara av mindre omfattning. Är det däremot yrkesmässigt, måste man ha tillstånd från första kaninen, så länge det handlar om SÄLLSKAP.

Produktionskaniner kan ju vara av olika slag, kött, päls eller ull. Här finns lite andra regler som kan påverka antal, men där är nya regler på gång.

Edgar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #42 skrivet: 21 apr-07 kl 19:40 »
En snårskog är det. Får intrycket av att det är för många som vill bestämma  ::)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #43 skrivet: 21 apr-07 kl 19:44 »
Som jag har fattat det så är det INTE acceptabelt...

Hmjo, jag menade lite mer som du själv snuddade vid sen. Acceptabelt för kaninen alltså.....

Ah, spånar igen bara.... :-[ Mkt. sågspån i den här skallen numera.

Charlotte

• -
« Svar #44 skrivet: 21 apr-07 kl 20:04 »
 Min kommun tolkar som du Edgar....
Men jag har hört om många kaninägare som enligt sina inspektörer behövt tillstånd för sex kaniner.
 En snårskog är det....
 På skoj mailade jag när bestämmelsen var ny till Djurskyddsmyndigheten för att fråga, nämde inget om hur många kaniner jag hade eller vad jag gjorde med dem, ändå fick jag svaret att jag förmodligen borde söka tillstånd ::)...
                                 Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

dfee

« Svar #45 skrivet: 21 apr-07 kl 22:11 »
Citera
Tillståndsplikt för viss djurhållning
Söte Jesus hur inte kristall klart det där känns! Törs gissa mig till att beskedet man får varierar med dagshumöret.

Våmhuskullan

• -
« Svar #46 skrivet: 22 apr-07 kl 08:59 »
Kom på att jag har nät i botten på utedelen på min gamla sommarbur, en trekantsbur... det är alltså inte tillåtet?
Jag tycker den är så bra för jag flyttar runt den till färskt gräs dagligen...då kan kaninen äta genom nätet .

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #47 skrivet: 22 apr-07 kl 09:25 »
Kom på att jag har nät i botten på utedelen på min gamla sommarbur, en trekantsbur... det är alltså inte tillåtet?
Jag tycker den är så bra för jag flyttar runt den till färskt gräs dagligen...då kan kaninen äta genom nätet .

Det är tillåtet, man får ha nätgolv i "betesburar eller andra utrymmen med direkt kontakt med marken" står det.

Edgar

Våmhuskullan

• -
« Svar #48 skrivet: 22 apr-07 kl 10:22 »
vad bra  ;D
alltså det är så bra med alla de flyttabara burar/kompostnät...man flyttar runt, gräset blir kort och det gödslar lite  ;D
fast det blir ju lite hål ibland också...vissa kaniner tror ju de är sorkar  ::)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Burbyggardax
« Svar #49 skrivet: 24 sep-09 kl 13:48 »
putt
Gotlandskaniner, genbank.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #50 skrivet: 25 sep-09 kl 01:36 »
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #51 skrivet: 25 sep-09 kl 14:29 »
Citera
Varför då?
Jag har puttat upp två sidor om burbygge för att några av mina bekanta som är intresserade ska ha lättare att hitta dom.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #52 skrivet: 25 sep-09 kl 14:38 »
Jag har puttat upp två sidor om burbygge för att några av mina bekanta som är intresserade ska ha lättare att hitta dom.

Men är det inte lättare att skicka URLen till dem istället för att vi som redan har läst det ska tro att det är en ny tråd?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #53 skrivet: 25 sep-09 kl 14:50 »
Citera
Men är det inte lättare att skicka URLen till dem istället för att vi som redan har läst det ska tro att det är en ny tråd?
Hade jag kunnat gjort men nu gjorde jag så här istället.
Trodde verkligen inte att det skulle vara till några problem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser