Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad gör jag för fel när jag svetsar?  (läst 19867 gånger)

andtol

• Gäst
SV: vad gör jag för fel när jag svetsar?
« Svar #20 skrivet: 30 apr-15 kl 21:51 »
Nu blev jag osäker på det där med plus och minus. Får kolla instruktionsboken i morgon.

Det fanns möjlighet att byta, ja.

Edit: här är manualen:  http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/17-173_man.pdf

Jag skulle ha bytt polerna samtidigt som jag bytte svetstråd, ja. :)
« Senast ändrad: 30 apr-15 kl 21:59 av Toll »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 30 apr-15 kl 21:57 »
Tråden utan gas bränner bättre i grovt gods, kör med den.

Du svetsar väl inte så det skvätter in i ladan? Många bränder som startat så...

Vid tillfälle tycker jag du skall komplettera ditt svetsinnehav med en liten enfas inverter, det borde alla ha en ;)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #22 skrivet: 30 apr-15 kl 22:00 »
Vid tillfälle tycker jag du skall komplettera ditt svetsinnehav med en liten enfas inverter, det borde alla ha en ;)
Absolut, gärna en ESAB caddy men det finns säkert många andra som också är bra

andtol

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 30 apr-15 kl 22:02 »
Tråden utan gas bränner bättre i grovt gods, kör med den.

Du svetsar väl inte så det skvätter in i ladan? Många bränder som startat så...

Ja, farligt farligt. Jag vaktade i fyra timmar efter jag svetsat färdigt. Var ska jag vara i stället? Utomhus? Det blåste halv storm idag...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 30 apr-15 kl 22:20 »
Det är en av fördelarna med pinnsvets, eller med rörtråd i migen, de tål blåst.  Ingen gas som blåser bort och blottar smältan för luftsyret.

Det finns de som svetsat och branden startat i alla fall 12 timmar senare. Inte meningen att skrämma dig, men var försiktig. När man skall tända i spisen tar det sig inte, men när en fet svetsloppa rullar iväg, då...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #25 skrivet: 30 apr-15 kl 22:28 »
Ja, farligt farligt. Jag vaktade i fyra timmar efter jag svetsat färdigt. Var ska jag vara i stället? Utomhus? Det blåste halv storm idag...

Kör du med flusstråd så kan du vara ute och svetsa.
Appropå det här med att du måste köpa ny häftigare svets. Ärligt talat skit i det.
Den du har räcker riktigt långt om du lär dig använda den.
Jag har en hel del tyngre grejer som jag svetsat med småtting svetsar.
Dragets infästningar i ramen på terrängbilen. Draget är godkänt för 750 kg men jag har belastat det betydligt mer än så. Det håller.
Handbromsinfästningen på lådan då det är kardanbroms på nämnda bil.
Främre stötfångaren och och förstärkningarna på winchplåten.
Förstärkningarna på den är kort beskrivet en boxning av plåten för att göra den enormt vridstyv för att inte skada winchen om man kör på maxbelastning.
Herregud, den där plåten byggde jag redan 2001.
Motorfästena och växelådsbalken är oxå svetsade med en sån där liten svets. Dom är lite färskare dock 09 byggdes dom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 30 apr-15 kl 22:33 »
Nu blev jag osäker på det där med plus och minus. Får kolla instruktionsboken i morgon.

Det fanns möjlighet att byta, ja.

Edit: här är manualen:  http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/17-173_man.pdf

Jag skulle ha bytt polerna samtidigt som jag bytte svetstråd, ja. :)

Prova inte i längan ikväll då, om du måste hålla koll på brandrisker så länge :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 30 apr-15 kl 22:52 »
Man måste inte ha häftiga svetsar, men skulle jag bara ha en så skulle det nog vara en liten inverter, typ den här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MMA--och-TIG-svets/Svetsinverter-MMA-140DC-2000035249/

Jag har både mig, tig och gas, men det är den lilla billiga från biltema (en äldre modell än den jag länkade till) som oftast används till järn eller rostfritt.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #28 skrivet: 30 apr-15 kl 22:59 »
Det är en av fördelarna med pinnsvets, eller med rörtråd i migen, de tål blåst.  Ingen gas som blåser bort och blottar smältan för luftsyret.

Det finns de som svetsat och branden startat i alla fall 12 timmar senare. Inte meningen att skrämma dig, men var försiktig. När man skall tända i spisen tar det sig inte, men när en fet svetsloppa rullar iväg, då...
Nja, är det inte så med pinne att höljet utvecklar en gas när det brinner? Det går alltså inte att svetsa med den heller när det blåser kraftigt, men den är förstås inte lika känslig som mig/mag

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 30 apr-15 kl 23:08 »
Nej, höljet smälter och lägger sig som ett täcke över smältan. När det kallnar så spricker det och ramlar av, eller så får man knacka bort det. Slagg kallas det.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 30 apr-15 kl 23:18 »
Mig i järn går att svetsa ute om det är svaga vindar. Mig i aluminium behöver vara nästan vindstilla, och tig i aluminium räcker med att det drar från dörren för att det skall bli skit.

En konstruktionssvetsare jag känner berättade glatt att han gått över till kraftig mig med rörtråd istället för pinne. Gick att svetsa lika bra i blåst enligt honom och enklare än pinne. Jag har bara provat rörtråd några gånger, har inte det behovet.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #31 skrivet: 30 apr-15 kl 23:23 »
Nej, höljet smälter och lägger sig som ett täcke över smältan. När det kallnar så spricker det och ramlar av, eller så får man knacka bort det. Slagg kallas det.

Och i samband med att höljet smälter avges en skyddsgas.
Citera
As the electrode melts, the flux covering disintegrates, giving off shielding gases that protect the weld area from oxygen and other atmospheric gases."
http://en.wikipedia.org/wiki/Shielded_metal_arc_welding

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 30 apr-15 kl 23:50 »
Jag hörde att de använder rörtråd när de svetsar järnvägsräls. Fast jag vet inte.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #33 skrivet: 01 maj-15 kl 00:02 »
Jag hörde att de använder rörtråd när de svetsar järnvägsräls. Fast jag vet inte.

Det är mycket möjligt när det gäller att svetsa på för att bygga upp sliten räls. Men om man ska skarva räls använder man en helt annan metod som kallas termitsvetsning.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 01 maj-15 kl 00:20 »
Och i samband med att höljet smälter avges en skyddsgas.
Citera
As the electrode melts, the flux covering disintegrates, giving off shielding gases that protect the weld area from oxygen and other atmospheric gases."
http://en.wikipedia.org/wiki/Shielded_metal_arc_welding

Jo, fast det krävs kraftiga luftströmmar för att blåsa bort den gas som ligger mellan slagg och metallsmältan ;)

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #35 skrivet: 01 maj-15 kl 00:24 »
Där gjorde du mig osäker, så jag gick ut i verkstaden och mätte på stora migen. Plus i elektroden.

Vad jag lärt mig hamnar 2/3 av värmen på plus-sidan. Och små-migarna är anpassade för tunn plåt, ett par mm bara. De är ju framtagna för att hemmafixare skall kunna svetsa bilplåt som pendlar mellan 0,5mm och 2 mm beroende på var du hålls i en personbil. Men visst går det om man tar till lite knep som skogsvilde skrev att svetsa grövre.

Sorry, skrev fel. + i handtaget givetvis, oavsett tvärt om.. Tror inte man kan byta på proffs miggar. Annat med pinne, där kan man byta beroende på elektrod

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 01 maj-15 kl 00:28 »
Det är mycket möjligt när det gäller att svetsa på för att bygga upp sliten räls. Men om man ska skarva räls använder man en helt annan metod som kallas termitsvetsning.

Ingen aning. Det var en svetskrämare som sa det och det vet man ju hur de som vill sälja grejer till en formulerar sig..

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #37 skrivet: 01 maj-15 kl 00:36 »
Om jag bara fick ha en svets så skulle det bli en liten inverter, om ekonomin tillät en kemppi 150. Den väger väldigt lite, håller tuffa tag, går fint på enfas, ofta tillomed på 10amp. Kan svetsa stort som smått 3,2 elektroder i princip kontinuerlig. O ingen gasflaska att släpa runt på.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 01 maj-15 kl 00:40 »
När jag jobbade på verkstad och svetsade med finsvetsar, så hade de dyra ett vred där man kunde justera hur det skulle bränna i liksom.
Mest värme i trådsmältningen, eller en som gick mer på djupet i bitarna typ.

Fast jag har ingen utbildning på det där, så jag vet inte hur det fungerar alls.
« Senast ändrad: 01 maj-15 kl 01:11 av Pentti Linkola »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #39 skrivet: 01 maj-15 kl 00:49 »
Svetsutrustningen utvecklas ständigt, men det var intressant att läsa att termitsvetsningen först nu börjar fasas ut.

Som sagt, idag kan man för små pengar få en invertersvets som är otroligt lättanvänd och en mig som egentligen inte är svårare att använda än att trycka lim ur en tub. Och självsläckande svetshjälm för en femhundring. Vi lever i en överflödstid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 2 användare (1 dolda)
Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser