Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Böcker natur pigment  (läst 2082 gånger)

mrzwing

• Excentrisk och små galen gör-det-självare.
    • Värmland
Böcker natur pigment
« skrivet: 29 apr-15 kl 12:36 »
Hej

någons om känner till någon bok (engelsk som svensk) som berättar om hur man hittar och tillverkar Pigment för vanlig färg samt för färgning av tyg.
främst från mineraler och växter som man kan hitta här i Sverige?

Sen eventuellt hur man tillverkar bläck och liknande runt det. har haft det små svårt att hitta något mer detaljerat om det hela.
make all the things!

kurt

SV: Böcker natur pigment
« Svar #1 skrivet: 29 apr-15 kl 13:23 »
Det finns ju många svenska böcker om växtfärgning av garn

Att tillverka egna pigment för annan målning, så får man nog gå till engelska böcker

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 29 apr-15 kl 20:03 »
Det står ofta om sådana saker i kem-tekniska recepthandböcker från första halvan av 1900-talet, jag kan inte tipsa om några specifika titlar men de brukar gå att hitta på loppisar och antikvariat.

Sen bör man naturligvis ta uppgifterna med en stor nypa salt och tänka på att mycket som var gångbart på den tiden anses som giftigt och/eller miljöfarligt idag. Det kan också krävas en del detektivarbete för att översätta gamla oprecisa benämningar på kemikalier till modernt språkbruk.

Howlit

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 29 apr-15 kl 21:47 »
Jag har haft ögonen på en bok av Nick Neddo som kom ut tidigare i år, The Organic Artist. Den verkar ha många kul beskrivningar och vackra bilder, tror den går att få via tex Adlibris...

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #4 skrivet: 30 apr-15 kl 05:47 »
Ole Ingolf Jensen skrev en bok som heter Farvekemi
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

mrzwing

• Excentrisk och små galen gör-det-självare.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 30 apr-15 kl 11:46 »
Mjo mycket av de gamla färgerna är giftiga, har dock en bakrund inom kemi så jag borde kunna sortera ut och kanske hitta alternativa medel att få fram färgen eller undvika att förgifta mig på något vänster. :D

skall kolla igenom de böcker ni tipsat om får tacka för de tips som kommit än så länge.
make all the things!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1201 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, beekeepern, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser