Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lås in dem!  (läst 6291 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
Lås in dem!
« skrivet: 05 apr-07 kl 20:48 »
I en artikel med rubriken Sluta tramsa - lås in dem argumenterar Karin Ahlborg för att höns inte skall släppas ut, för då kan de få - inte fågelinfluensa, utan salmonella.

Jag finner resonemanget märkligt och bakvänt. Kan man inte acceptera att livsmedel, t.ex. slaktkycklingar, produceras utan djurplågeri så kan man rimligen inte begära att livsmedlet skall produceras alls.
« Senast ändrad: 05 apr-07 kl 20:49 av Ulric Eriksson »

Helenan

• Gäst
Re:Lås in dem!
« Svar #1 skrivet: 05 apr-07 kl 21:20 »
Självklart har du rätt! Plus att sverige väl knappast är känt för att hålla sina höns instängda i större utsträckning än europa? Trots det har sverige betydligt färre fall av salmonella än övriga europa. Resonemanget är helt enkelt bakvänt och man undrar om det är skrivet för att provocera fram en reaktion om att släppa ut fåglarna istället för att låsa in dem ???

Skojarbråten

« Svar #2 skrivet: 05 apr-07 kl 21:50 »
Någon är på semester helt klart. Artikeln ser ut att vara skriven av en prao, alt av någon som är ute efter att provocera.

I USA doppas de slaktade kropparna i Klorin för att desinficera dem, eftersom ett förebyggande arbete mot bakterier är dyrare.

Lite faktagranskning har aldrig varit fel... Eller är det ett försenat aprilskämt? Tar ett dopp i klorin bort salmonella? I så fall är ju det problemet enkelt löst för hela världens befolkning. Nä, jag kan bara garva. Och den kära (?) Karin lär få sina fiskar varma när arbetsveckan börjar. Om det nu verkligen är hon som skrivit artikeln, och inte en palestinasjal (förlåt) som läst en bakvänd retorikbok.

Man kan ju också konstatera vad folk som läst artikeln röstat på, se bild. Helt uppenbart vill de flesta svenskar utsätta sig för risken att få salmonella:

Red: Glömde förstås bilden.
« Senast ändrad: 05 apr-07 kl 21:52 av Skojarbråten »
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #3 skrivet: 05 apr-07 kl 22:45 »
Så ovanligt korkat skrivet av KA.
Spännande att se vad reaktionerna blir.
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

nissesmatte

« Svar #4 skrivet: 06 apr-07 kl 01:45 »
Det där med sarmonella handlar inte det om hur man tillagar kycklingen, rätt temperatur ingen sarmonella eller?

Anna.D

« Svar #5 skrivet: 06 apr-07 kl 08:24 »
konstiga folk det finns :-\vad är det för kvalite med maten att stänga in dem......./Anna

Kicki87

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 apr-07 kl 11:14 »
Kan det inte även vara så att ju mer djuren utsätts för ett virus ju mer tåligare blir dom mot det? eller är det helt fel?

jag tänkte om man jämför med oss själva.. om man stänger in sej själv så underhålls ju inte imunförsvaret och om man har stannat inne i några månader utan att ha stött på någon för att sedan gå ut bland folk där det flyger en massa olika bakterier osv så blir en liten förkylning ganska farlig

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 06 apr-07 kl 12:12 »
...och dessutom kan innegående djur få salomonella från fodret! Har varit ett antal fall under dom senaste åren med nötkreatur och grisar som ätit smittat foder; tjusiga grejer från Lantmännen :-\ .

Den största risken med att ha utegående höns är väl annars rovdjursangrepp, men det kanske inte bekymrar en matskribent?
Hur eller hur, livet är farligt, man kan tydligen dö av det, både djur och människor ;) ... så låt både oss och kräken vara ute, så blir det nog bra!

Tycker
/skräptanten, som igår förlorade en unghöna till okänt rovdjur :'( . Kämpat för sitt liv har hon gjort, stackarn, men kroppen är inte särskilt "äten"...sånt händer...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 06 apr-07 kl 15:18 »
Tycker hela diskussionen liknar den som fördes om pensionärer på70-talet....."gamlingar skall inte få vistas ute för då kan de bli förkylda och dö".
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Lena A

« Svar #9 skrivet: 06 apr-07 kl 16:02 »
Fred, precis  :D.

Helenan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 apr-07 kl 17:00 »
Kan det inte även vara så att ju mer djuren utsätts för ett virus ju mer tåligare blir dom mot det? eller är det helt fel?

jag tänkte om man jämför med oss själva.. om man stänger in sej själv så underhålls ju inte imunförsvaret och om man har stannat inne i några månader utan att ha stött på någon för att sedan gå ut bland folk där det flyger en massa olika bakterier osv så blir en liten förkylning ganska farlig
Du har säkert rätt. Därför är det så olyckligt att avliva ett djur så fort det får minsta infektion. Flocken som helhet får aldrig upp något imunförsvar. Nu vet jag inte om höns blir friska från salmonella, men de kanske kan stå emot smittan bättre ute i det fria med alla möjliga attacker mot imunförsvaret och frisk luft, som du säger.

rina

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 apr-07 kl 21:21 »
 ::) Ja mycke har man läst i dessa nu mera "skvallerblaskor" höns ska som alla andra ha rätt till utevistelse....vilket trams.....är aldrig rädd för att äta ägg av mina utegående höns....ej heller om jag ska slakta nån tupp är jag rädd...sicket trams....

Sia

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 06 apr-07 kl 22:04 »
SLUTA TRAMSA-STEK PÅ MATEN ORDENTLIGT

Vem sjutton vill äta rå kyckling och råa ägg? Det är ju äckligt!!
Är hon så djävla rädd så får hon väl hålla sig till egenodlade biodynamiska grönsaker  >:(

Tycker det låter lite överförmyndar-sverige, folk får väl för fan lära sig att det finns risker med allt! Isåfall så finns det gift i tandkräm också..

Lite OT vill jag tillägga att mina föräldrar försökte en sommar att få sin stora flock broilers att kliva över tröskeln ut i solen, men dom otacksamma djuren tyckte att det var trevligare och mysigare inne nära till mat, vatten och värmelampa.
Däremot så vill dom gärna ligga och sola i solen som kikar in genom fönstret!

Hoppas för sjutton att hon vet att akta sig för nötkött!! endel kor går ju ute hela året  :o
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Bubblisa

• Det man ger får man tusenfaldt åter
« Svar #13 skrivet: 07 apr-07 kl 09:01 »
Håller med samtliga, för detta kan vi ju alla vara över ens om, vi som
tycker om våra kycklingar, och deras föräldrar! :-*
Jag tror kanske att om man bor i stan och bara äter "plastmat" ni vet sån där färdig lagad förpackad, så kanske man tror att allt annat som verkligen kommer av naturen är farligt och sjukligt.  :P Snacka om snedvriden uppfattning! Inte för att jag vet om personen som skrivit det där är stadsbo, men hon verkar inte vara riktigt riktig i sitt tänk, om hon kan uttala sig på det viset!
Lisa

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 07 apr-07 kl 10:39 »
Salmonellaproblem är ju vanligast hos fåglar som bor tätt inomhus, och de smittas oftast av foder.

Låt oss koncentrera oss på det problem  fåglar har av att bo i andefattiga miljöer inne. Varför är det inte lag på att de ska vara ute sommartid, som det är för andra djur?

Svaret är nog PENGAR.

Vill ni äcklas gå till:
http://www.all-creatures.org/anex/duck.html
« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 10:40 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: smittsamma saker...
« Svar #15 skrivet: 07 apr-07 kl 11:11 »
Salmonellaproblem är ju vanligast hos fåglar som bor tätt inomhus,
Källa till detta ?!

Javisst är svaret pengar men inte på det vis du verkar syftar på  >:(

Inte vill någon få sina höns smittade av något som gör att de får avliva allihopa och gå i konkurs !

Det är väl självklart ! Eller skulle ni vilja det i den situationen...
« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 12:16 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #16 skrivet: 07 apr-07 kl 11:25 »
Hej!

Två små reflektioner.

1. Jag har sett på en amerikansk hemsida att slaktade kaniner ska doppas i klorlösning. Det har varit uppe tidigare på forumet, orkar inte leta upp det nu.

2. Vilda fåglar kan sprida salmonella, det är ett faktum. Jag tror det är spillningen, någon annan smittväg har jag svårt att se. Innebär det att man också ska ta in sina grönsaker, så att de inte blir salmonellakontaminerade via vildfågelbajs?

Undrar Edgar

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 07 apr-07 kl 11:30 »
 Jag har också lärt mig att man "tvättar" köttet med klorlösning på slakterier i USA, tror det var någon som nämde det på Startkursen för Jordbrukare, men då var det nötkött som var aktuellt.
 Salmonella är jag inte rädd för när det gäller mina hemmahöns, men hur är det egentligen med Campylobakter (hur tusan det nu stavas???) dessa är tydligen inte alltför ovanliga i hemmabesättningar? Som tur är hjälper det väl om man tillagar köttet ordentligt?
                               Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 07 apr-07 kl 11:31 »
Exegetiken tycks vara en svår konst.
Inte skrev jag väl att någon tycker det är önskvärt med salmonella.

De gånger en salmonellaincident inträffar, spårar men det, och det är sällan en liten hönsgård det spåras till.

Detta är givetvis delvis beroende på att det är statistiskt större sannolikhet, pga av den stora mängden.

Foder har varit de största smittokällorna i besättningar häromkring, de senaste året.

Vid varje smittoutbrott, får det givetvis större konsekvenser, om det är ett dussin höns eller en besättning på 25000, som drabbas, även om antalet smittotillfällen skulle vara jämt över alla sorters hållning.

Många hönsägare är med i salmonellakontrollen, även de som har utehöns, men av de fall som har funnits här omkring, har det uteslutande varit stora innebesättningar som drabbats när det gäller höns, men en större anläggning som har ankor och gäss, som delvis vistas ute har drabbats två gånger på tre år, och det befanns vara från fodret.

Smitta sprider sig lätt i täta populationer, och det är känt vilka procedurer man måste iaktaga i en stor anläggning, för att minimera risken.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 07 apr-07 kl 12:14 »
De gånger en salmonellaincident inträffar, spårar men det, och det är sällan en liten hönsgård det spåras till.

Detta är givetvis delvis beroende på att det är statistiskt större sannolikhet, pga av den stora mängden.
Du glömmer att nämna det viktigaste tycker jag !

De stora hönsbesättningar gör obligatoriska salmonella tester var 4:e månad !

Hobbybesättningar kontrolleras inte !
(så hur många som har salmonella i de besättningarna är okänt !! )

Är det med dessa förutsättningar konstigt att det är i de stora besättningarna man hittar salmonella eller !?   ::)

Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser