Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getstängsel!!!! HJÄLP  (läst 8692 gånger)

Konsulinnan

Getstängsel!!!! HJÄLP
« skrivet: 05 apr-07 kl 15:22 »
Hej alla getfantaster!

Jag är ny på denna sida.
Jag är lycklig ägare till 2 getter och en bock(kastrerad).
Problemet är dock att dom går ut och in i hagen precis som det passar dom, helt ok så länge dom stannar på gården men nu börjar dom ta ut svängarna... kommer när man ropar men ändå.
Jag har 5 eltrådar och en specialtråd med jord på. Dom bryr sej inte alls utan går rakt ut och in i hagen!
Hörde från Odal att man skulle linda koppartråd runt horn och hals, men fy aldrig i livet.
Ni skriver om Getelstaket, är det något speciellt staket??
Vänligen svara fort, och ge råd i staket dilemmat.

Kramar
Vi har Brahma höns och dvärgKochin höns, några blanisar. Samt en Springerspanieltik.

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
Re:Getstängsel!!!! HJÄLP
« Svar #1 skrivet: 05 apr-07 kl 16:23 »
Vi har ett högt gunnebostängsel med en bred bräda i ner och uppkant sen har vi eltråd i upp och nerkant .
Först hade vi ett elagregat (heter det så) med elstyrka som hästar tål med det var som att hälla vatten på en gås:-)
Nu har vi lite mer riv i elslingan och det gillar inte getterna som numera håller sig på avstånd från staketet......men för tillfället är elagregatet inne på lagning så nu är det jaga get som gäller:-)
Men här är det samma get som sticker hela tiden och hennes kompis står därinne och är mäkta upprörd mem hon smiter aldrig!!

Konsulinnan

« Svar #2 skrivet: 05 apr-07 kl 16:35 »
Tack för ditt snabba svar och tips!!
Vad har du för "riv" i elslingan nu då??

Mvh Mälarälvan :D
Vi har Brahma höns och dvärgKochin höns, några blanisar. Samt en Springerspanieltik.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 05 apr-07 kl 19:40 »
Det kan vara ideé att kompletera elstängslet med några trådar på distansisulatorer (ca 20 cm) ut från de övriga trådarna på ca 5cm från marken och sedan 10-15 ovan denna en jordtråd till och sedan ovan denna en eller två eltrådar med samma avstånd.
Detta på insidan hagen. Jag tror också att ytterligare en eller två trådar upptill med ett avstånd på 20-25 cm skulle kunna vara bra.
Men börja ned till och tänk på att getter nog är de djur som behöver mest stötstyrka för att respektera stänslet.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Balbina

• -
« Svar #4 skrivet: 05 apr-07 kl 20:27 »
De smiter toligtvis under eltrådarna så sätt en ca. 5 cm från backen.
Har du rätt eltråd??? Jag använder en vit eltråd från grannården med 9 ledare i och ett tjurelsaggregat. Mätte elen senast igår och då var det 10 000 V ut i trådarna-lovar att inga getter går igenom där.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 06 apr-07 kl 07:42 »
Har ganska goda erfarenheter av s k flexinät, som dock måste sträckas väl för att inte vara farligt.  Dyra men lätta att flytta.  Jag hade 5000 volt i stötarna, och det respekterade de för det mesta.  Obs: inte den typen med mjuka lodräta trådar, endast modellen med plasttrådar.

Givetvis också viktigt att ge dem allt de behöver inne i hagen, vilket kan vara lättare sagt än gjort.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

• -
« Svar #6 skrivet: 06 apr-07 kl 10:00 »
Har istället bara dåliga erfarenheter av nät.
har du hundar, katter, höns (eller vilka andra husdjur som helst) bör du undvika elnäten.
För barn är det direkt dödligt, räcker med att de snubblar in i nätet  :-\
Rädd om vilt???? undvik då elnät....
Fattar eg. inte varför de har kommit på ett så farligt stängsel. Räcker med att en vuxen frisk människa sitter fast i 10-15min för att dö. Då kan du tänka dig hur lite ett barn eller killing behöver för att ta rejält stryk av det.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 06 apr-07 kl 11:45 »
 Har man bara ordentligt sträckt nät med STRÖM (det får inte hänga och sladdra hur som helst och bli jordat)  så har jag aldrig haft problem. Har använt dom hemma runt gårn såväl som i "skogen" och det är aldrig någon som fastnat i dom. Har t o m haft kaniner instängda i elnät utan problem och aldrig har hundar eller vilt fastnat heller. Jag tycker det är det absolut bästa och smidigaste stängslet förutom att det är dyrt....
                                   Mvh
                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 06 apr-07 kl 18:17 »
Jaha, vi tycks vara överens så långt som att sladdrigaa nät kan bli farliga.  Då gäller det både dåligt sträckta och den röda modellen med mjuka trådar i lodrät riktning.  Plaststagen är styvare, det är det som gör skillnad.

Helst ville man ju slippa stängsel helt... 8)

AKB

« Svar #9 skrivet: 10 apr-07 kl 23:45 »
Går det att stängsla med hönsnät på omkr 120 cm? de kan ju inte krypa igenom de maskorna, men kanske hoppa över? ???
Kanske ska satsa på 180 cm, tror att de finns, men däremot svårare att få tag i såpass höga stolpar.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #10 skrivet: 10 apr-07 kl 23:49 »
stolpar e lätt att få tag i..
150 , 175, 210 , 250, 300cm är vanliga längder.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 11 apr-07 kl 00:59 »
Ja, en bock är ju ett ganska tungt djur, men kan utan svårighet hoppa de 107 cm som get-flexinätet är, om det finns en brunstig get på andra sidan.  Och de är fena på att krypa under!  Men med stadiga stolpar och tillräckligt högt och sedan väl fäst i marken också, så kan man tvinga dem att vara innanför.  (Eller utanför...)  Och så kombinera med att ge kreaturen allt de behöver inne i hagen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 3 användare (1 dolda)
krokodil, Nock

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser