Hej
Då har kupan blivit klar.
Som jag skrev tidigare så var jag inte säker med flusterplaceringen (varm- respektive kallbygge).
Det föll sedan på plats: det blev liksom kallbygge med hänsyn till kakplaceringen, men varmbygge på något sätt eftersom ramarna täcker flustret på insidan av kupan.
Avdelningsluckan (som når ända ner till botten) får en på en yta av 10x10 cm många 3 mm hål som kan täckas med en tunn plywoodskiva för att underlätta eventuell förening av två samhällen (kupan har plats för två "ett-års-samhällen" eller svärmar).
Tanken är att jag öppnar först och efter en tid lyfter luckan en cm mha klossar på ovansidan.
Samma tänker jag använda för att minska svärmrisken eftersom bina är väldigt "rumsmedvetna" och "känner" att det finns mera plats.
Jag har sett uppstaplingskupor från "förr" där man hade skivor med ett mindre håll mellan varje låda (kanske en idé för att återuppta för de som "staplar" och minskar vämeförluster?).
Även där "kände" bina att der fanns plats för expansion.
Som man ser, så har jag använd 36 mm heltäckande topplistor med en vaxremsa som byggstart.
Så sliper jag inte bara någon täckduk, utan fram för allt en massa bin i luften när jag öppnar en kakgång åt gången.
Ramens innermått är 28x48 cm och borde därmed vara tillräckligt höga med tanke på invintring.

På baksidan kan jag öppna för botteninspektion/rengöring. Ett varroagaller kan skjutas in om man vill.
Även inspektion med spegel är möjlig.
Ramarna slutar precis i överkanten av brädan, så det finns gott om luft under.
En möjlighet till extra ventilation finns på var sin sida högt uppe på gaveln.

Taket över flustret har jag enbart satt ditt för mitt eget nöjes skull...
Skjutluckan gör det väldigt enkelt att anpassa flustret efter behov.
Materialkostnaden ligger på ca 600 :- och för detta får jag en kupa med en volym på 120 liter eller ungefär tre Readan-lador.
Eftersom kupan (som inte på något sätt är något nytt modell) på tyska kallas för något så tråkigt som "Einraumbeute" dvs "enrummskupa" kallar jag den helt enkelt för "
Hälsingekupa" eftersom två av varandra oberoende röstar tyckte att den liknar en Hälsinge-gård.

Och det ligger kanske något i det...