Här finns lite publicerat i biltidning på riktigt bra mätningar. Det är förvisso små studier men de överensstämmer med tidigare mätningar och absolut mina egna mätningar. Det finns många kupor idag och olika format som har både HR och temperaturloggar och får ut kurvor över hela vintern.
Många små studier på mätningar som visar samma resultat. Många små studier som hala tiden pekat åt samma håll är också sammantaget räknat som vetenskap och beprövad erfarenhet.
En billig logger kan lagra 32.000 mätvärde. Det är ca en mätning vart 10:e minut året om. De nya klarar ett mätvärde varje minut. Alltså LÅNGT över i prestanda än vad som egentligen behövs. Onogrannheten på min är 0.1 grader!!
Det finns även analysprogram som sammanställer kurvor över tiden och gör beräkningar så att man får fina kurvor.
Här är en artikel från biltidningen som jag verkligen gillar. Biltidningen hade förr en massa bigubbtrams publicerat men har gjort en liten uppryckning på senare år.
Det finns ingen artikel någonsin som påstått att det är 30 grader i kupan vintertid. Men det blir plusgrader även om det är riktigt kallt ute. Det går förstås åt mera foder när det är kallt och bina gnider sina muskler för att hålla värmen tillsammans i kupan.
Om man häller 20 kg vinterfoder i kupan (20.000 gram) och det invintras 20.000 vinterbin i ett litet samhälle så förbrukar varje bi ca 1 gram foder under vintern. (Grov beräkning för att visa att varje bi inte har så mycket att konsumera en vinter).
Länk till bitidningens artikel.
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/1149/BT4-12.pdf