Hej.
Är helt ny här men inte med att svarva i trä.
Har en fråga angående att fylla igen sprickor i trä som ska svarvas.
Kom över en rejäl bit med ek på jobbet. Det är(var) en skiva från en stam på ca 55 cm i diameter.
Letade info om den på jobbet med ingen som har jobbat där de senaste 10 åren vet var ifrån den kommer.
Den har stått ute under tak i då minst 10 år och när jag sågat ut en cirkel på cirka 40 cm(det är vad jag får i min svarv) så sprack den på två ställen. Det blev en del mindre sprickor med, men inte så stora.
Kollade på youtube och så hur andra har fyllt sprickor som dessa med epoxy, så det provade jag. Det gick bra tills biten fick för sig att spricka lite till

Jag färgade epoxyn med lite röd färg för att få en effekt i skålen som jag planerar att svarva ur denna lilla bit.
Jag har ihopsatta slangklämmor runt den för att hålla ihop den, men de gav vika när den sprack igen.
Fick tipset att blanda trälim och sågspån från beijer. Hoppades att hitta något på tub som man sätter i en sån där pistol till silikon och liknande.
Så här ser den ut.

Min svarv är för övrigt ett hemmabygge som jag kom över för 200 kr för ca 15 år sen.