Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Logosol Solosåg M8 vs Woodland Mills HM126E  (läst 9866 gånger)

musikbonden

• Västergötland
Logosol Solosåg M8 vs Woodland Mills HM126E
« skrivet: 31 mar-15 kl 07:16 »
Hej,
Jag funderar på att köpa ett sågverk och undrar över vilket som är bättre, Logosol Solosåg M8 eller Woodland Mills HM126E?
Någon som har åsikter om detta?

Jakobn

• Skåne
SV: Logosol Solosåg M8 vs Woodland Mills HM126E
« Svar #1 skrivet: 31 mar-15 kl 09:40 »
Vad ska du såga? Tror det avgör.

Woodlands är väl identiskt med den som kallas Wekla av någon svensk återförsäljare. Har tittat på den i verkligheten och det är ju skräp jämfört med de något dyrare alternativen. Men ska man bara såga några stockar om året så är den säkert lysande. Logosol är bra till grövre virke, den är inget vidare att såga plank med utan modifieringar.

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 02 apr-15 kl 11:45 »
Alla de där hobbysågarna är ju egentligen litet för primitiva för att fungera effektivt. Om det finns vägförbindelse och någon som har ett ordentligt sågverk i trakten så brukar det löna sig att köra dit virket och leja på sågningen. Om en sågägare kan såga på förtjänst åt folk i trakten får han råd att skaffa en ordentlig såg som sågar bra och effektivt...... så det blir vinst över hela linjen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Jakobn

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 apr-15 kl 20:47 »
Alla de där hobbysågarna är ju egentligen litet för primitiva för att fungera effektivt. Om det finns vägförbindelse och någon som har ett ordentligt sågverk i trakten så brukar det löna sig att köra dit virket och leja på sågningen. Om en sågägare kan såga på förtjänst åt folk i trakten får han råd att skaffa en ordentlig såg som sågar bra och effektivt...... så det blir vinst över hela linjen.
Låter som du är sågverksägare själv. Med tanke på hur många hobbysågar som säljs och hur många projekt som färdigställs med virke från egen såg så kan det inte vara så illa.
Att såga själv blir snabbt lönsamt om man har större projekt. Man bör dock ha klart för sig att det tar mycket tid i anspråk och kräver ett stort intresse för att det ska bli bra, har men det och pengarna behöver man inte bry sig mycket om lönsamheten, tillfredsställelsen att såga själv är stor.
Sågar själv med en av de lite dyrare hobbysågarna, och har inga problem att såga med  lönsamhet vare sig jag sågar till försäljning eller till mig själv.

Tycker att TS ska köpa en begagnad solosåg eller Bamsesåg och köra med ett år, billigast möjliga. Sedan är det nog lätt att avgöra om man vill byta upp sig eller det kanske är bättre att köra till den lokala sågen.

tomtefrej

« Svar #4 skrivet: 29 apr-15 kl 19:27 »
                          Hej. Har samma funderingar som du Musikbonde. Men jag har funderat på en bandsåg i stället för den med svärd. men jag vet inte. är det någon som har erfarenhet av bandsåg. Är det någon som vet fördelar och nackdelar Det är ju en djungel av sågar.

bo_i_dala

« Svar #5 skrivet: 30 apr-15 kl 16:00 »
Hej!
Några jämförelser av principerna, sen skiljer ju en del i de två du väljer mellan. Eldrift blir mycket billigare i längden.

svärd
+enklare att hantera, stadigare
+ mindre känsligt för sand osv, slöas inte så mycket
+ kan filas för hand, även om maskinslipning blir mycket bättre
- mycket trä som sågas bort
- långsammare

Band
+ Större sågutbyte
+ sågar fortare
- svårare att få ett absolut rakt snitt
- det blev dyrt i början- jag sabbade en del band o:) o:)
-kräver slipmaskin, måste skränkas

Jag tycker inte det skiljer på den sågade ytan

Mvh/ Bo

teed

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 15 maj-15 kl 00:34 »
Jag kör med elkedjesåg och gissar på att jag håller i princip samma fart som ett bandsågverk..
https://www.youtube.com/watch?v=izQ1JIs7WGk

jörmundur

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 21 jun-15 kl 10:53 »
jag har en woodmizer lt15. den sågar bra ock bra mkt fortare än ett kedjesågverk (som jag aldrig skulle sattsa på) vist det är viktigt med vassa blad o skränkningar men det är det på sågkedjor också! samt att svärden är onötta. du ska även ha sågkedjeolja medans i ett bandsågverk så har du bara vatten med såpa i.

jag skulle rekommendera logosols bandsågverk! de är mkt fina.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser