Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nålbindning  (läst 2907 gånger)

Våmhuskullan

• -
nålbindning
« skrivet: 03 apr-07 kl 21:38 »
till någon som kan nålbindning:
om jag lägger upp till en mössa gör jag som så att jag gör den storre än mitt huvud, typ 5 cm till godo runt om, men sen då jag har nålbundit 2 varv bara så är den ju för trång att ha på huvet!
gör jag fel eller ska jag lägga upp ännu fler maskor?
alltså allt jag tänkt göra blir så mycke mindre. är det så att det ska dra ihop sig så, gör jag maskorna för hårt?

Shadow

• Gäst
Re:nålbindning
« Svar #1 skrivet: 04 apr-07 kl 14:41 »
Du behöver nog lägga upp fler maskor. Nu vet jag ju inte hur du nålbinder, men ett vanligt fel är att man drar ihop maskorna för hårt! Man ska inte dra till något alls när man binder utan bara låta maskan glida av tummen. När man nålbundit något varv så drar det ju ihop sig själv eftersom man syr maskorna i varann.
 Exakt hur många maskor du behöver lägga upp är svårt att säga eftersom det beror på vilket garn man använder och hur man nålbinder. Du får prova dig fram.
Sedan får man tänka på om man ska valka mössan när den är färdig? Då måste du lägga till ytterligare för krympmån också!
En liten djungel detta, men en rolig sådan!

Lycka till!

Shadow

Våmhuskullan

• -
« Svar #2 skrivet: 04 apr-07 kl 16:05 »
TACK!!!
jag trodde att jag skulle dra åt maskorna  ::)
då är det nog det som är felet....
jag får starta om igen ;D
och blir den för stor, vilket skulle vara en framgång, så kan jag ju alltid valka den.. :P

Klararara

« Svar #3 skrivet: 05 apr-07 kl 10:14 »
Ett tips är att du istället börjar uppifrån knoppen på mössan och hela tiden ökar med jämna mellanrum till den form du vill att mössan ska ha. Jag tycker det är lättare att få fason på arbetet på det sättet och det är smidigt att testa modellen på huvudet under arbetets gång. Det är faktistkt enklare...tycker jag!

/Klara

Marieberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 apr-07 kl 11:10 »
Jag är också helt inne på vad Klararara skriver. Börja ovanifrån och öka hela tiden, så ska du se att du får en mössa med perfekt passform!
Vad gäller "åtdragandet" så gäller det att hitta ett sätt att arbeta som man konsekvent kan använda sig av under hela arbetet. När du mot slutet ska avsluta nålbindandet, gör du detta bäst genom att låta maskorna bli mer och mer åtdragna, för att på detta sätt få en mjuk övergång.

Våmhuskullan

• -
« Svar #5 skrivet: 05 apr-07 kl 22:33 »
aha....då ska jag titta in i boken igen och se hur man börja på toppen   ;D
tack för de bra tippsen! nu kan jag antligen kanske göra en mössa som är större än t en docka  ::)

edit

• Var sak har sin tid
« Svar #6 skrivet: 12 apr-07 kl 15:22 »
Hmm nusses bok kanske inte var så tydlig ändå eftersom du inte fixa det med hjälp av den:) jag har mönster från märtas bok om du vill ha det . Den tycker jag e väldigt bra, fast jättesvår o få tag på. Jag tycker oxå att det e lättare att börja uppifrån som en "toppluva" eller en rund. Ha det gott o hoppas att det ordnar sej med din nålbindning.
Kramisar Edit
Jaghardetgött!!

Våmhuskullan

• -
« Svar #7 skrivet: 12 apr-07 kl 18:00 »
jag fick uppfattningen i nusses bok att man ska få öglorna så små som möjligt, typ nålens bredd bara...vilket genererar till dockmössor  ;D
fast då jag nu haft det löst går det bättre.
men ska försöka ge mig på just att starta från toppen nu då och har inte riktigt hunnit med det då jag har många projekt igång samtidigt nu  ;)

får nog starta en tråd snart på ljugarbänken hur lätt det är att fastna på detta forum iställe för att göra det jag borde göra...typ skrivningar och viktiga saker jag ligger efter med   :-[

jag får så många ideer av alla här att jag snart inte vet vad jag ska göra först...brukar bli att jag håller på med allt...och sent!!!!
eller ja allt...utom skrivningarna då!

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
« Svar #8 skrivet: 19 apr-07 kl 12:43 »

hej färnäskullan!

halva min släkt är från färnäs :P jag bor i mora å i rättvik samt sthlm.. så vi är nästan grannar  ::) ibland ialla fall!
vi kanske kan nålbinda ihop nån gång? jag har precis börjat..! det är så vackert...!

Ha de gott å lycka till, M
Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

Våmhuskullan

• -
« Svar #9 skrivet: 19 apr-07 kl 14:28 »
det jag nålbinder tycker inte jag blir så vackert  8)
men jag tror jag har fattat varför jag glömt alla grunder jag lärde mig för flera år sen...jag fick det nog inte tillräckligt snyggt och förträngde det  ;D

klart vi kan nålbinda lite tillsammans!

monaihofors

• Mona i Hofors
« Svar #10 skrivet: 09 maj-07 kl 10:20 »
till någon som kan nålbindning:
om jag lägger upp till en mössa gör jag som så att jag gör den storre än mitt huvud, typ 5 cm till godo runt om, men sen då jag har nålbundit 2 varv bara så är den ju för trång att ha på huvet!
gör jag fel eller ska jag lägga upp ännu fler maskor?
alltså allt jag tänkt göra blir så mycke mindre. är det så att det ska dra ihop sig så, gör jag maskorna för hårt?

Pröva med att binda ett prov ca:10 cm innan du börjar,  räkna sedan maskorna och multiplisera med omkretsen på mössan.  Det fungerar för mej. Garnerna kan ju vara olika grova. Är du intresserad så finns det en nålbindningsgrupp

http://groups.yahoo.com/group/nalbindning/

som jag har startat där kan du få flera tips, samt diskutera med andra nålbindare.

Mona Fängström

Grelbers-stock

« Svar #11 skrivet: 25 maj-07 kl 15:56 »
Nusses bok är tyvärr inte så klar alltid, jag har testat den på flera som misslyckats med den, iofs så lär vi oss på olika sätt en del kan inte lära sig ifrån en bok.

Länk til litt ;
http://www.slojdmagasinet.nu/forsaljning_bok_nalbindning.htm
Boken längst ner på den sidan ser ju intressant ut :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser