Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm å parasitfri hage  (läst 2276 gånger)

louise

• Gäst
Lamm å parasitfri hage
« skrivet: 03 apr-07 kl 20:44 »
Kan lammen släppas ut i fårens vinterhage med tanke på parasiter? Hade en plan med välkomstbete men lammen kom tidigare än jag tänkt ju.  I vinterhagen har inga får gått förrän i år, det har alltid varit hage för nötdjur.
« Senast ändrad: 03 apr-07 kl 20:44 av Lollo »

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:Lamm å parasitfri hage
« Svar #1 skrivet: 03 apr-07 kl 21:59 »
När avmaskade du dom senast ?
du kan släppa dom där ,men kanske ska avmaska dom innan "välkomstbetet"
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 apr-07 kl 10:11 »
Köpte dem avmaskade.. den ena avmaskades samma dag jag köpte dem, de andra vet jag inte. Avmaska innan betet kan väl vara bra, men ska jag göra det innan "vinterhagen" också? Eller bara innan vinterhagen menade jag nog. Vågar inte släppa ut lammen, men de och tackan kan ju inte stå i lamningboxen mer än några dagar tycker jag.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 04 apr-07 kl 11:20 »
Kom inte ihåg om du skulle ha ekologiska lamm Lollo. Tänk på att man då inte får avmaska om man inte påvisat mask i avföringen med hjälp av träckprov. Vet inte om du är med i fårhälsovården? Där får du två gratis träckprov om året. (Eller gratis och gratis, medlemsavgiften kostar ju förstås.)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 apr-07 kl 12:17 »
Jo.. jag vill väl det egentligen, men just nu faller det på att jag inte kan producera 50 årocent av fodret själv. Men fårkontrollen ska jag ju ändå gå med i..

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 04 apr-07 kl 12:37 »
Om du tänkt gå med i fårkontrollen i år så gör det på studs. De har nämligen inte rullande medlemsskap så man är med årsvis. Jag ville nämligen bli med i september förra året men, då skulle jag få betala ny avgift igen i januari och det var jag för snål för.  ::) Så jag betalade in i januari i år. Det kändes som om jag hade bäst nytta av träckprov nu på våren och eftersom förra året var mitt första fårår så var alla betena parasitfria då.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henning

« Svar #6 skrivet: 05 apr-07 kl 07:03 »
Hej,
Det är inte parasiterna som man kan komma åt med avmaskningsmedel som är det största bekymret i vinterrasthagen. Det kan lätt bli problem med coccidier och clostridier när lammen kommer i kontakt med amrk eller gräs som är gödelbemäng. Coccidierna ger ger mörkfärgad diarré på lammen och upptäcker man det gäller det att snabbt bryta förökningsmöjligheterna för parasiten.
Clostriderna är bakterier som finns i tarmen i varierande antal. Lamm är känsligare än vuxna. Får lammen i sig bakterierna i t.ex. vinterrasthagen kan de drabbas av plötslig död efter flera månader. Det drabbar då snabbvuxna glupska lamm (oftast de största bagglammen) som släpps på proteinrikt vallåterväxtbete i juli. Man kan vaccinera tackorna mot clostridios (gasbrand) vilket ger även lammen en god immunitet. Det bästa är dock att undvika riskerna.
Lollo, känner du dig tvungen att motionera lammen i vinterhagen välj dagar när det är torrt.

Om tackorna betar i i rasthagen får de i sig vanliga tarmparasiter också. En avmaskning och ett par dagars innevistelse innan betessläppning fördröjer parasitinvassionen på lammen.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 apr-07 kl 10:22 »
Åh nej nu blir jag helt nervös igen. Jag får väl stänga in Sixten och lammen igen då. Tycker mest synd om Sixten som inte får komma ut och röra sig som vanligt med de andra tackorna. Och så blir fodring osv lite krångligare när jag har en instängd, men det får jag väl leva med.

Kan jag vaccinera tackorna mot gasbrand nu? Sixten har lammat, de andra är påväg.

Funderar också på om tackorna verkligen blev av med lössen, påverkar det lammen på något sätt om jag kör en omgång flutix (eller vad det nu heter) till? Nåt som går ut i mjölken och blir farligt?

Henning

« Svar #8 skrivet: 05 apr-07 kl 12:35 »
Du kan ge tackorna en ny omgång fly-tix. Ett alternativ är att du väntar ngn månad och ger tackor och lamm så får du effekt mot fästingar också.

Om tackorna ska vaccineras mot gasbrand ska det vara 6 resp 3 v före beräknad lamning. Det är inget alternativ för dig. Dessutom finns vaccinet enbart i 25 dos-förpackningar som måste användas samma dag de öppnas.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 apr-07 kl 12:52 »
Hm.. är det lönt att vaccinera senare i år? Och vaccinera lammen också? Eller blir nästa chans om ett år igen? De kan ju faktiskt vara vaccinerade redan, ska ringa säljaren och kolla.

Tar å väntar med flugkemikalierna då, tack för tips! Eller.. kan jag behandla dem både nu och om en månad?
« Senast ändrad: 05 apr-07 kl 12:56 av Lollo »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 05 apr-07 kl 23:52 »
Man gasbrands vaccinerar tackorna varje år 2-4 veckor före lammning.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare (1 dolda)
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser