Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  erfarenheter kring conteinrar?  (läst 4782 gånger)

RickardR

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: erfarenheter kring conteinrar?
« Svar #20 skrivet: 03 maj-15 kl 21:57 »
ett tätt ytter skal är inte optimalt där har du helt rätt, gör en modell så kommer du veta hur en modell fungerar.
ja träfiber (typ pappersmassa) går att få "luft" tät och då blir kondenspunkt i "mitten". går ej att genomföra med kondens punk mitt i på glas/sten ull

Ska banne mig isolera ett enkelglas fönster på mina teser/grunder och då borde man kunna se om det blir problem;) lite sent nu men till vintern, kommer dock inte ha någon speciell ventilation men i övrigt ett diffusion öppet hus

vi får hålla liv i tråden/påminn mig
den som frågar är aldrig vilsen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
SV: erfarenheter kring conteinrar?
« Svar #21 skrivet: 03 maj-15 kl 22:27 »
Du kommer inte på långa vägar ha samma problem som med plåt och ett litet tätt utrymme som en kontainer, men helt klart ett kul experiment. Det är dock lättare att komma närmre de förhållanden som råder i en kontainer om du gör en modell. Ta en frysbox och klä innerdelen med träull. Låt den sedan stå med luckan öppen några månader innan du plockar ut ullen igen och ser hur det ser ut bakom.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
SV: erfarenheter kring conteinrar?
« Svar #22 skrivet: 03 maj-15 kl 22:51 »
När jag tänker efter hur de bra isolerade kontainrar jag varit i förmodligen löst problemet med kondens, så misstänker jag att de ventilerat mellan plåt och isolering. Oftast behöver ju inte ett ytterskal vara helt tätt, i alla fall inte nedåt.

RickardR

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: erfarenheter kring conteinrar?
« Svar #23 skrivet: 04 maj-15 kl 11:40 »
När jag tänker efter hur de bra isolerade kontainrar jag varit i förmodligen löst problemet med kondens, så misstänker jag att de ventilerat mellan plåt och isolering. Oftast behöver ju inte ett ytterskal vara helt tätt, i alla fall inte nedåt.

Dina tankebanor har fastnad i något tokigt, vart du ventilerar kvittar så länge du INTE har luftförflyttning (gäller mitt resonemang i denna tråd och specifikt enligt det jag skrivit)  luftförflyttning däremot får du garanterat med glas/stenulls och dessa skivor och inte ens lös diffunderar ut ev fukt, där av använder man sig av plast i nyare hus och där med basta!;)

är man lite klurig kan man bygga den HELT köldbryggsfri (bortsett från fönster/dörr smygar)

den som frågar är aldrig vilsen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
SV: erfarenheter kring conteinrar?
« Svar #24 skrivet: 04 maj-15 kl 12:20 »
Som sagt, gör ett experiment, eller hitta någon som gjort det. Jag skulle inte starta ett bygge som bygger på en sådan risk, och då jag inte tänker bygga med diffusionsmaterial mot tätt ytterskal av plåt så har jag ingen lust att göra ett sådant experiment bara för att se vid vilken belastning fukt inte hinner diffundera tillbaks till rummet.

RickardR

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: erfarenheter kring conteinrar?
« Svar #25 skrivet: 04 maj-15 kl 13:51 »
enligt dina tankar så skulle det bli massa fukt på insidan av ett sk 3 glas fönster(glas är tätt)  och det blir det ej (normal fuktkvot), däremot men 1 glas när "avståndet" mellan "-20" och "+20" grader är för "nära" varandra. i isolering möter inte "-20" och "+20" varandra vilket försvårar kondensering avsevärt (om det inte blir luftvandring så klart) för det är bara med mättat luft som du får kondensering vid temperatur sänkning  ex  Låt säga 1 grads sänkning (motsvara -3-5mm i isoleringen beroenden på tjocklek) har man då  99,9% relativfuktighet inne så har man gjort något ordentligt fel med ventilation. Hur du en gör så blir kondenspunkten i isolering och den måste vädras/diffunderas ut, eller så gör man modell "ståltermos" men då behöver man också ventilera så jag vill nog ändå förslå material som enkel kan brytas ner av naturen samt sund och frisk inomhus miljö. 

jag är ingen vän av ventilation och bygger normalt helt diffusion öppna konstruktioner (allt vandra igenom syre, fukt lukt mm)
Blir konstruktionen tät så måste man ventilera eller om utrymmet blir väldigt litet, det är summan av ytan och dess tjocklek  som avgör hur mycket som kan diffunderas ,  plasten på insidan är bara för att det är skit med modern isolering och att hindra luftvandring(som inner håller det luft brukar)

lycka till vem än som gör projektet
den som frågar är aldrig vilsen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
SV: erfarenheter kring conteinrar?
« Svar #26 skrivet: 04 maj-15 kl 15:07 »
Du jämför äpplen och päron. Så länge du håller dig till normala gammaldags byggsätt blir det inte fel, men när du blandar olika material så finns det risker. Det finns inget magiskt med naturliga byggmaterial, även en ylletröja blir blöt under en regnrock om du anstränger dig länge.

När du räknar med kondensavsättning på en glasruta så är det en jämvikt. Vatten avsätts och vatten avgår. Samma jämvikt finns i skiktet mellan träfiber och plåt. När fuktinnehållet i luften/fibern är för stor i förhållande till glasets/plåtens temperatur kommer avsättningen att bli högre än avgången.

Det finns fördelar och nackdelar med både polyuretan och naturfiber i en kontainer. Gör man fel blir det bara nackdelar. Jag ser fler fördelar att välja polyuretan i ett sådant bygge, framför allt det bättre isolervärdet och fuktsäkerheten, men var och en gör sina val efter sina preferenser.

RickardR

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: erfarenheter kring conteinrar?
« Svar #27 skrivet: 04 maj-15 kl 15:48 »
Du jämför äpplen och päron. Så länge du håller dig till normala gammaldags byggsätt blir det inte fel, men när du blandar olika material så finns det risker. Det finns inget magiskt med naturliga byggmaterial, även en ylletröja blir blöt under en regnrock om du anstränger dig länge.

När du räknar med kondensavsättning på en glasruta så är det en jämvikt. Vatten avsätts och vatten avgår. Samma jämvikt finns i skiktet mellan träfiber och plåt. När fuktinnehållet i luften/fibern är för stor i förhållande till glasets/plåtens temperatur kommer avsättningen att bli högre än avgången.

Det finns fördelar och nackdelar med både polyuretan och naturfiber i en kontainer. Gör man fel blir det bara nackdelar. Jag ser fler fördelar att välja polyuretan i ett sådant bygge, framför allt det bättre isolervärdet och fuktsäkerheten, men var och en gör sina val efter sina preferenser.

nu blandar väl du äpplen och raggsockar! dina argument håller inte och det finns redan liknade konstruktioner som har 100år på nacken, Gamla skepp, tågvagnar mm bara för att nämna några exempel,,, ja vist kan dom bli blöta men som vi alla vet sjönk inte Titanic på grund av träfibrer;)

får känslan  av att du vill ha sista ordet och det kan du få;)

tackar också trådskaparen  får vår "kapning",  hoppas du blivit klokare:)
den som frågar är aldrig vilsen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
SV: erfarenheter kring conteinrar?
« Svar #28 skrivet: 04 maj-15 kl 16:27 »
Funderade på att låta bli att svara för att sätta din argumentationsteknik på skam, men här får du chansen att ge mig sista ordet eftersom du nu tror det spelar någon roll.

Den som bygger ett kontainerhus vill nog inte att det skall lukta som ett surt skepp eller gammal järnvägsvagn.

Det är bättre att du skakar fram några länkar till lyckade byggen där man använt tät plåt utvändigt och träfiber eller liknande invändigt, samtidigt som man bott i det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser