Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  erfarenheter kring conteinrar?  (läst 5321 gånger)

eriklundberg

• Skåne
erfarenheter kring conteinrar?
« skrivet: 24 mar-15 kl 15:13 »
Hej.

Håller på och funderar kring mitt biodlings företag som är i sin linda. Går utbildningen till yrkesbiodlare nu. Har haft biodling i 5 år och företag i ett. Men det blir ju så mycket grejer. Det behöver jag hitta lösningar på. Nu har jag grejerna hos folk som vill ha bin hos sig. Det är gratis men skitjobbigt och ingen långsiktig lösning. Så fick jag tipset conteinrar. Jag har hela tiden tänkt att jag borde köpa en mindre gård. Men en 40 fots conteiner kostar vist 15 500 begagnat utan momms. Har jag tre sådana så kommer jag ju väldigt långt. En till snickeri, en till slungrum och en till förvaring. Slungrummet blir förvaring också under vintern.

Vad har ni för erfarenheter av att ha verksamheten i conteinrar?
Vad kostar dem och flytta? Ge gärna exempel, därifrån och dit kostade så mycket?
Och givetvis spontana funderingar.

Tack!

Ett svart får

• Bohuslän
SV: erfarenheter kring conteinrar?
« Svar #1 skrivet: 24 mar-15 kl 16:30 »
Det blir mycket kondens inuti dom och svinkallt på vintern och hett som i helvetet på sommaren

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 24 mar-15 kl 17:00 »
De går ju att isolera ;)

Det finns ett företag i Finspång som levererar specialkontainrar (inte gratis, men som uppslag). Jag har varit i ett antal fina. Isolerade och klädda invändigt med plywood.

Kontainrar är ju också stapelbara, vilket kan vara kul om man vill ha utsikt. Och transporter är ju anpassade för dem, så det finns många att ringa för att få dem flyttade.

Fraktkostnaden hänger på hur fort, hur långt, om du känner någon som kör kontainer- eller kranbil osv. Det är aldrig gratis att få hjälp, men det är inte så grymt dyrt att flytta en kontainer. 3 st 40-fotare däremot blir en annan femma. Ring en firma och kolla.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 24 mar-15 kl 18:08 »
Kan man få tag på en gammal kylcontainer så är det ett plus

eriklundberg

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 25 mar-15 kl 16:14 »
För att den är isolerad?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 25 mar-15 kl 17:04 »
Nej, för att den luktar så gott ;D ;D ;D

Jo, de är isolerade, och då slipper du den kostnaden. Det är inte helt gratis att klä in en 40-fotare. Väggar o tak kräver 34 skivor, och så reglar, isolering och skruv.

Kolla efter rost, kvarglömda räkor hittar du lättare ;)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 25 mar-15 kl 17:38 »
När jag varit på annan ort och jobbat har jag vid några tillfällen bott i plåtcontainrar inredda som baracker. På sommaren kunde man glömma att sova innan 11 på kvällen, först då sjönk det under 30 grader. Och det var trots att de var isolerade och det enda fönstret vette mot norr. Och på många byggprojekt har vi haft vanliga oisolerade containrar som lager, de blir också enormt varma. En varm sommardag kan man inte ens lägga handen mot insidan väggarna för att de är så varma.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 25 mar-15 kl 19:17 »
Det kan finnas anledning att passa sig om man kommer över en gammal kylcontainer med kylmaskineriet kvar.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44948.0

fastfrusen

• -
« Svar #8 skrivet: 26 apr-15 kl 00:28 »
jag är också nyfiken, vill gärna bygga ett litet conteinerhus här på svalbard.. Mest för att det skulle vara praktiskt... ev kan man ju bygga på fastlandet och sen skeppa den upp hit...
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 26 apr-15 kl 09:03 »
Verkar rätt bra för svalbard att väggarna är isbjörnssäkra ;)

Jag skulle nog rekomendera sprutisolering till en sådan kontainer, det är nog dubbelt så bra som vanlig isolering.

fastfrusen

• -
« Svar #10 skrivet: 03 maj-15 kl 00:38 »
Jag har hört mycket positivt om sprutisolering, att det blir tätt och bra så att man undviker kondens...
Men vad består den egentligen av? Ser ju ganska läskig ut, alla kemikalie - varningslampor i mitt huvud blinkar i alla fall ;)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 03 maj-15 kl 09:05 »
Polyuretan, ett ämne som i härdat tillstånd är ofarligt, men lite tråkigt när man river bort gammalt eftersom det inte är något man bör elda hemma. I ohärdat tillstånd är det otrevligt. Tror det är därför det endast säljs de små tuberna med enkomponents skum till privatpersoner i sverige. Men jag håller hellre på med polyuretan än jag river i glasull/stenull, vassa små nålar som letar sig ned i lungorna.

Rätt utfört blir en skumisolerad kontainer lite som en ståltermos. Sedan får man fixa ventilation på smart och säkert sätt, och så fixa fuktdämpningen av att man vistas i låddan genom bra inredning.

Nu finns det ju firmor som fixar det, och säkert väldigt bra, men jag som är obotlig gör det självare letar efter en vettig hemmavariant. Och även ett skum som man i princip kan äta, inte för att jag tror det är möjligt att hitta något lika bra som polyuretan när det gäller kombinationen vidhäftning/isolering.

fastfrusen

• -
« Svar #12 skrivet: 03 maj-15 kl 14:21 »
Aha, bra att veta, då kan det kanske vara värt att få conteinern isolerad på fastlandet innan man skeppar hit den. Och sen göra typ all inredning i obehandlat trä kanske? Så att man inte får ett innomhusklimat som i en ståltermos ;)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 03 maj-15 kl 17:11 »
Tycker det låter rätt bra, obehandlat trä är ju både trevligt och dämpar fuktsvängningarna. Skulle vilja testa själv, men har andra projekt före i kön...

RickardR

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 03 maj-15 kl 17:40 »
jag tror inte det blir några problem med trä och träfiber isolering (kondens) om man bara har koll på luftfuktigheten via ventilation eller liknande, själv klar kan det bli en gnutta kondens men den borde diffunderas ut i utrymmet igen;)
den som frågar är aldrig vilsen

Anders G.

• -
« Svar #15 skrivet: 03 maj-15 kl 17:51 »
De containrar jag stött på har drypt av kondens. De är täta. (på detta forum brukar folk tala om plast i tätskikt som något negativt. Metall fungerar likadant.) Metallhöljet leder värme något så infernaliskt, dvs kraftig kylverkan på vintern och glödheta på sommaren.

Hemvärnets plutonsförråd (saligt i åminnelse) var två containers med skyddstak och kontinuerligt elektriskt avfuktningsaggregat. De var trevliga att vistas i dock.

Skall man ändå göra sig omaket att flytta en container till Svalbard kan det väl vara fiffigt att bygga en modern sandwichkonstruktion med de standardmåtten istället. Det är dumt att misslyckas.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 03 maj-15 kl 18:18 »
jag tror inte det blir några problem med trä och träfiber isolering (kondens) om man bara har koll på luftfuktigheten via ventilation eller liknande, själv klar kan det bli en gnutta kondens men den borde diffunderas ut i utrymmet igen;)

Det fungerar inte så. Har den fuktiga varma luften möjlighet att nå den kalla plåten inifrån, så kommer den att kondensera eller frysa. Det krävs inte mycket fukt i inomhusluften för att det skall bli mer kondens än vad som hinner tillbaks.

Skum med täta celler hindrar luften att nå plåten.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 03 maj-15 kl 18:25 »
De containrar jag stött på har drypt av kondens. De är täta. (på detta forum brukar folk tala om plast i tätskikt som något negativt. Metall fungerar likadant.) Metallhöljet leder värme något så infernaliskt, dvs kraftig kylverkan på vintern och glödheta på sommaren.

Hemvärnets plutonsförråd (saligt i åminnelse) var två containers med skyddstak och kontinuerligt elektriskt avfuktningsaggregat. De var trevliga att vistas i dock.

Skall man ändå göra sig omaket att flytta en container till Svalbard kan det väl vara fiffigt att bygga en modern sandwichkonstruktion med de standardmåtten istället. Det är dumt att misslyckas.

Det blir en modern sandwichkonstruktion. Om du jämför med en husvagn som oftast har en aluminiumplåt utåt och masonit inåt med en kärna av polyuretan, så leder aluminium värme bättre än stål.

Skall man frakta sitt fina "hus" med båt så är det praktiskt att det tål att hantera med truck på samma sätt som de andra standardiserade lådorna. 

RickardR

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 03 maj-15 kl 20:06 »
Det blir en modern sandwichkonstruktion. Om du jämför med en husvagn som oftast har en aluminiumplåt utåt och masonit inåt med en kärna av polyuretan, så leder aluminium värme bättre än stål.

Skall man frakta sitt fina "hus" med båt så är det praktiskt att det tål att hantera med truck på samma sätt som de andra standardiserade lådorna.

skrocka kan man göra, med träfiber isolering blir det inga luftförflyttningar och fukt kvoten aldrig högre än i luften och att det skulle bildas kondens finner jag högs osannolikt (i någon skadlig mängd) kondens punk kommer ligga inne i isolering och utan luftvandring så diffundera den ut, vintertid så är det mindre fukt i kalluft så inomhus blir det säker för torrt ändå (med ventilation) vet man inte hus man ska isolera/ventiler ska man givetvis låta bli;)
den som frågar är aldrig vilsen

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 03 maj-15 kl 21:00 »
skrocka kan man göra, med träfiber isolering blir det inga luftförflyttningar och fukt kvoten aldrig högre än i luften och att det skulle bildas kondens finner jag högs osannolikt (i någon skadlig mängd) kondens punk kommer ligga inne i isolering och utan luftvandring så diffundera den ut, vintertid så är det mindre fukt i kalluft så inomhus blir det säker för torrt ändå (med ventilation) vet man inte hus man ska isolera/ventiler ska man givetvis låta bli;)
Är träfiber luft-tät? Kan man lägga den så perfekt att inga luftkanaler bildas? Lägger man idag träfiber dikt an fasadplåten på ett hus?

Eftersom träfiber andas åt alla håll och plåten kommer att svänga kraftigt i temperatur så kommer det definitivt att bli fukt mot plåten.

I ett litet utrymme, som en kontainer, kommer några personer och matlagning att få luftfuktigheten att svänga. Visst att det blir torrt på vintern inomhus, men det finns fler årstider, och skillnaden mellan natt och dagtemperatur, solsida/skuggsida och taket med utstrålningseffekten.

Var och en gör som den vill, men det är inte kul att stå med en drypande kontainer som man lagt ner mycket arbete och pengar på. Bygg en modell och mät på innan ni hittar på något som har risk att gå galet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 2 användare (1 dolda)
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser