Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hårt kött av ungtuppar.  (läst 7154 gånger)

Gilbert

• Gäst
SV: Hårt kött av ungtuppar.
« Svar #20 skrivet: 06 jun-15 kl 14:04 »
Glöm inte bort optionen att mala köttet till färs.

1/2 kg färs, 2 gula lökar, 1 ägg, 1 msk grillkrydda,

Rör till jämn smet och lägg en stor matsked i handen, forma lätt till en rund sak. Lägg på stekjärnet och platta lätt till som en biff.

Enkelt och gott.

Stek i smör.

Anna.F

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 11 jun-15 kl 16:02 »
Stenhårt kött låter som köldsammandragning.
Om man kyler köttet för kraftigt (under 7-15° beroende på vem du frågar) innan likstelheten släppt kan detta inträffa.
Då får man gummikött som inte kan kokas mört med mindre än att man kokar det till mos.

Första tuppen vi slaktade blev precis så! Kokade i timtal med låren förblev än dock som gummi! Efter att ha läst denna tråden så testade vi att istället för att direkt lägga i kyl att låta tuppen ligga i rumstemperatur över natten.
Och WOW vilken skillnad! Supermör och fin efter kokning!
Tack för tipset! :-)
Tacksam för allt det fina i livet... :-D

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #22 skrivet: 19 jul-15 kl 09:27 »
Nyttig tråd!
Jag har en 3-månaderstupp som jag bestämt mig för att slakta och ta vara på. Detta är första gången och jag har sökt runt efter hur man går tillväga och jag tror den här tråden har gett mig mer än massa andra sidor och info sammanlagt!
Jag ska följa 10-timmarsregeln men är inte helt på det klara hur jag ska tillaga den.
Jag vet inte ens hur mycket kött det blir av tuppen. Han är korsning mellan Sussex och lohmann.
Skulle man kunna grilla den?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1837 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser