Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finne/böld på spene  (läst 3294 gånger)

Cizzi87

Finne/böld på spene
« skrivet: 20 mar-15 kl 10:54 »
Min tacka har nu två av dessa på sin spene, hon har trillingar som vi stödmatar. Nu är hon så pass öm hon sällan släpper dit lammet till den spenen. Juvret är fyllt men ej hårt och när jag klämmer ut mjölken ser den bra ut. Vad är detta och vad kan jag göra?

Cizzi87

SV: Finne/böld på spene
« Svar #1 skrivet: 20 mar-15 kl 10:59 »
Här kommer bild

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 mar-15 kl 20:26 »
Är det en skorpa på? Går dena att pilla av? Jag hade i alla fall pillat bort och sett om det gått att klämma ut eventuellt var, om det är det du tror finns i den.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Cizzi87

« Svar #3 skrivet: 20 mar-15 kl 21:04 »
Nej ingen skorpa på och den är inte "klämm vänlig"

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 mar-15 kl 21:12 »
Skulle tro att ett lamm har gjort såren eller så har hon själv kommit åt något som gjort litet sår. På bilden ser det ut att vara lite rodnad och en röd skorpa på skadan. Jag hade låtit skorpan sitta om det inte syns något vi/gult som kan vara varböld och bara gjort ren såret dagligen och kanske använt någon salva på till den läkt. Om hon inte låter dem dia den sidan får du nog mjölka försiktigt så hon inte får juver inflammation. Haft tacka som fick liten rispa längre upp på spenen som läkte men var lite rosa och ömt ett par dagar. 

Lilla Tackan

« Svar #5 skrivet: 28 mar-15 kl 08:46 »
Purelan är jättebra till små sår på spenar. Det påskyndar läkningen och skyddar såret lite.

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 2 användare
torbjorn, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser