Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa gård, men vad ingår?  (läst 1739 gånger)

Frk Alexandra

• Halland
    • Återbrukat
Köpa gård, men vad ingår?
« skrivet: 19 mar-15 kl 11:29 »
Jag och min sambo har hittat den nästintill perfekta gården för oss och vi ska på visning nästa vecka. Det enda som gör mig förvirrad i annonsen är att det anges att marken är på 1,3 ha (betesmark), men under rubriken taxeringsvärde står det angivet följande:

"1 006 000 kr fördelat på bostad 477 000 kr, tomtmark bostad 238 000 kr, impediment 12 000 kr, åkermark 255 000 kr, betesmark 24 000 kr"

Det ska alltså vara skogsimpediment för 12tkr, åker för 255 tkr och bete för 24tkr. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det; är de 1,3 ha mark värd 291tkr? Det låter väldigt mycket i min öron (Marks kommun) eller ingår det mer mark än vad som angivits?

Tacksam för all hjälp jag kan få :-)

olivia.k

• Jämtland
SV: Köpa gård, men vad ingår?
« Svar #1 skrivet: 19 mar-15 kl 11:50 »
Om du tittar på hitta.se på den där tomten vars fastighetsbeteckning är Guthult 2:2 så ser det inte ut att vara mer än drygt 1 hektar. (använd dig av tomtgränser).
Men mittemot bostadshuset ligger något stort hus, (syns på bild 16 i annonsen) som inte ingår i fastigheten så kanske det ingick mer mark tidigare, och att de skrivit fel i annonsen?
För när man tittar på flygfotot så ser det konstigt ut att någon annan fastighet skulle ha byggt ett hus så nära Guthult 2:2.

Annars håller jag med dig. Taxeringsvärdet kan knappast vara högre än utgångspriset i dagens upptrissade bostadsmarknad.
Du kan besöka/kontakta lantmäteriet och kolla vad det är för taxeringsvärde på guthult 2:2 egentligen, eller så kontaktar du mäklaren.

Ex.

• -
« Svar #2 skrivet: 19 mar-15 kl 11:55 »
Det låter väldigt konstigt, och man undrar ju om det är nåt feltryck nånstans.

Även om 1,3 ha mark med lite god vilja skulle kunna vara värd 291 tkr, beroende på vilka spekulanter som finns, så brukar det ju inte vara taxeringsvärdet. Tax-värdet på åkermark i skogsbygd brukar ligga runt 50 000 /ha har jag för mig.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 19 mar-15 kl 21:19 »
Det är mycket vanligt med felaktiga sifferuppgifter i fastighetsannonser. Om det sedan beror på slarv och skrivfel eller om det ligger en medveten tanke bakom att locka med glädjesiffror ska jag inte ge mig in på att spekulera om.

Jimfix221

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 mar-15 kl 08:43 »
Det kan även vara så att fastigheten blivit reglerad/avstyckad nyligen, då verkar det ta ett par månader innan ursprungsfastigheten får ett nytt taxeringsvärde tilldelat sig. Det ser man ofta.

Lantmäteriet har svaret, skicka dem ett mail såhär:

Till: kundcenter@lm.se
"Beställer härmed "Allmän fastighetsinformation" för  Guthult 2:2 i Marks kommun."

Så får du svaret.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #5 skrivet: 20 mar-15 kl 10:50 »
Varför inte bara ringa till mäklaren och fråga.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Frk Alexandra

• Halland
    • Återbrukat
« Svar #6 skrivet: 20 mar-15 kl 11:04 »
Tack så mycket för alla svaren! :) Har skickat ett mail till Lantmäteriet, tänkte också att ett samtal till mäklaren kanske är på sin plats.

Håller tummarna för att det finns mer mark som glömts skriva med eller att man kanske kan köpa tillbaka eventuellt tidigare avstyckad mark.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare
peterm, annorlunda58

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser