Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda hedemorahöns och blommetupp?  (läst 1083 gånger)

Nugget

• Närke
Blanda hedemorahöns och blommetupp?
« skrivet: 12 mar-15 kl 07:43 »
Hej!

Jag ska skaffa höns nu till våren och har länge varit inne på Hedemora, jag är uppvuxen med rasen och älskar verkligen den! Jag har nu fått upp ögonen för blomme och funderar på hur det funkar att ha 4 st hedemorahöns med en blommetupp?

annepanna

• Västergötland
SV: Blanda hedemorahöns och blommetupp?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-15 kl 10:49 »
Min första tanke är: varför blanda?

Jag har idag en jättemysig heterogen flock med bara blandisar, MEN - om jag skulle starta om med en ny flock idag, skulle jag välja renrasiga djur. Men det är jag.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

exilbonde

• All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
« Svar #2 skrivet: 13 mar-15 kl 13:10 »
Snälla blanda inte raser bara för att du kan, det för inte nåt gott med sig, i alla fall inte för vi vanliga dödliga hobbyodlare.
En hedemoratupp borde inte vara så svår att få tag på för dig.
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

Nugget

• Närke
« Svar #3 skrivet: 14 mar-15 kl 06:56 »
Tack för era synpunkter. Jag har bestämt mig för att starta upp genbank Hedemora. Tycker det känns viktigt att bevara hedemorarasen och vill dra mitt strå till stacken. Är det någon i Örebrotrakten som säljer genbanksanslutna Hedemora så hör av er!

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser