Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen torkmaskin  (läst 1558 gånger)

Mika01

• Småland
Egen torkmaskin
« skrivet: 09 mar-15 kl 21:52 »
Hej!

Kommer att behöva en torkmaskin i sommar / höst.

Har läst här inne att http://www.evermat.se/ ska vara men känns inget bra att använda el när man likväl kan torka i solen rätt dagar. Någon som kan tipsa lite?

Tänker torka rätt stora mängder kryddor, bär och svampar.

Mvh
« Senast ändrad: 10 mar-15 kl 21:01 av Petter B »

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Egen tormaksin
« Svar #1 skrivet: 09 mar-15 kl 22:48 »
 på kökspannan byggde jag ett skåp med ett rör som går in till ventilationen. Hade termometer på o fick det till en bra temp ska ju inte vara över 40 grader. Är inte fel om man kan torka mörkt. Likaså förvaring.
 På skolan fanns ingen kökspanna men väl ventilation o det fungerade också bra tog lite längre tid men det möglade inte.
 När jag så flyttade byggde jag en ny tork där ligger ollorna på varandra så det behövdes inga sidor o på sista ollan hade jag en tyg strut runt med hål för röret tätat med ett gummi band runt röret som även det går in i nån kanal på skorstenen.
 Det är kul att torka. Fick lära mej att ex myntan torkas snabt genom att man skär den i 2o mm bitar (genom skälkar o allt) när den sen är torr i en papperspåse o mosa med händer, sikta å sen är det klart. Basilikan är heller inte dumm att göra det så med.
 Siktar är svåra att få tag på. Men loppisar är bra. Köpte bunkar av aluminium o borrade hål i. Hålen är inte så noga med viktigare med avståndet mellan hålen. Passar bunkarna i varandra kan man ju ha lite olika storlekar både på hål o avstånd. Svårast har koriandern o kumminen varit att rensa. Där lär vinden vara till god hjälp. Byggde en rullbana av faneer till koriandern det fungerade rätt bra men damsugaren hade säkert också kunnat fungera.
 Tycker det varit svårt att välja material till nätet i ollorna. Plast käns inte vidare bra, gamla myggnät av metall tycker jag rostat, rostfritt är dyrt. Textilt material har jag inte prövat. Nu när det börjar bli dags att flytta igen funderar jag på att fläta med faner o ha systemet med att ollornas väggar bildar rummet.
 Det är kul att torka o bygga det man behöver där till att bli självförsörjande på kryddor är ju ett fint mål o inte så svårfångat (Om man glömmer kanel, peppar o en massa andra).
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 09 mar-15 kl 22:50 »
Hej!

Kommer att behöva en torkmaskin i sommar / höst.

Har läst här inne att http://www.evermat.se/ ska vara men känns inget bra att använda el när man likväl kan torka i solen rätt dagar. Någon som kan tipsa lite?

Tänker torka rätt stora mängder kryddor, bär och svampar.

Mvh

Om du har vedspis är det perfekt att torka ovanför den. Du kan snickra ihop egna ollor eller trä det som funkar på snöre och hänga ovanför.
Att torka i direkt sol är väl inte jättebra eftersom den bleker det man torkar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kurt

« Svar #3 skrivet: 10 mar-15 kl 03:53 »
Evermat och liknande är ju meningslösa när det gäller örter, eftersom de inte rymmer något. En garderob med fläkt och bra cirkulation och sedan näthyllor

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 2 användare (1 dolda)
lekman

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser