Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hönshus i utedass  (läst 2675 gånger)

patnor

• Dalarna
Bygga hönshus i utedass
« skrivet: 05 mar-15 kl 09:54 »
Hej!
Jag har länge drömt om att skaffa höns när jag flyttade till hus och i somras flyttade vi äntligen. :)

Nu har jag börjat planera för mina framtida höns men jag har ingen riktigt bra plats att ha dem på så jag tänkte om det gick att bygga om utedasset i ladan till ett litet hönshus för 3-5 hönor.

Är det någon som har gjort något liknande projekt? Jag behöver lite tips och idéer på hur jag ska bygga. :)

Tips på raser som ger lagom med ägg men som tål lite kyla?

olivia.k

• Jämtland
SV: Bygga hönshus i utedass
« Svar #1 skrivet: 05 mar-15 kl 14:18 »
Utedass kan ju se ut hur som helst, men om du lägger upp en bild kanske vi kan avgöra om det duger till hönshus.
Min pappa hyrde ut en gård till några personer som använde utedasset som hönshus. Dessvärre så städade de inte efter sig när de flyttade så jag fick ringa och tvinga dit dem att städa, så det är säkert vanligt med hönshus i utedass.

För lite inspiration till hur hönshus kan se ut kan du titta på dem här länken.

http://www.lantliv.com/vi-gillar/11-fantastiska-honshus-vissa-ar-helt-galna/

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bygga hönshus i utedass
« Svar #2 skrivet: 05 mar-15 kl 17:13 »
Jag har haft höns på dass! Det gick riktigt bra. Jag lade en skiva över hålen på sittbänken, köpte ett ruvningsrede på Grangården. Det satte jag ovanpå sittbänken, ovanpå redet lade jag en dyngplåt ovanpå den en sittpinneram. Ett par trädbitar med rundpinnar emellan. Dom fick flyga upp till sittpinnen själva. Nere vid golvet sågade jag en lucka till utegården. Jag ville ha luckan långt ned för att behålla värmen. Hönsen trivdes riktigt bra på dass. Nu har vi höns i lekstugan i stället. Hönsrasen vi har nu är Åsbohöns, en tålig och pigg ras.
Dasset är nu åter dass.
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare
javill, Vallheden

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser