Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utedass utan att behöva gå ut  (läst 6841 gånger)

Jossanderson

• Lappland
Utedass utan att behöva gå ut
« skrivet: 28 feb-15 kl 11:01 »
Jag tyckte själv att jag fick en riktig snilleblixt härom kvällen så nu lägger jag ut den här så att ni får dissekera den :)
Min far har ett torp som jag har fått till mitt förfogande. Torpet är renoverat men det finns ingen toalett och det gamla utedasset vid ladugården är uppätet av hussvamp. Jag vill gärna ha ett torrdass med separering men den bekväma delen av mig vill inte behöva gå ut när det är kallt och jävligt, vilket det ganska ofta är här i Västerbottens inland. Så varför inte bygga ett utedass  som en utbyggnad där man går in från huset? tänkte jag. Ett utedass som är isolerat och trevligt med en vanlig sittbänk där latrintunnan och urinuppsamling finns under. Handfat finns i rummet innanför det tänkta dasset. Jag får ju fortfarande frysa lite om arslet om vintern men jag slipper ju gå ut i djupsnön åtminstone. ;)

Så som glad novis undrar jag; vad tycker ni?

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Utedass utan att behöva gå ut
« Svar #1 skrivet: 28 feb-15 kl 11:05 »
Om man kan hålla lukten nere ser jag inga problem.

Robertnumer

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 28 feb-15 kl 11:10 »
Jag köpte mig en sk frystoalett för någon månad sedan. Har tänkt att ställa den inomhus, dock inte kommit så långt ännu. Sägs vara luktfri,  och säkert billigare än att bygga ut. 1000kr betalade jag. Begagnat. Tänk på det  :D

Jossanderson

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 28 feb-15 kl 11:26 »
Ah, jag tänkte också på lukten, men den borde väl inte bli lika påtaglig när man har urinseparering. ?

Hmm, frystoalett lätt intressant det ska jag kolla upp. :) Virke och snickare har jag redan så priset för utbyggnaden lär inte bli allt för stor men jag lär ju ändå inte komma under tusenlappen.

En till anledning till att jag skulle vilja ha ett utedass är så att man slipper tömma så ofta vilket är lite svårt att slippa ifrån om man har en innetoalett, om man inte har en förbränningstoalett förstås..

Jossanderson

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 28 feb-15 kl 11:31 »
Dumma mig, glömde nämna den lilla faktorn att det inte finns el..  ::) Så frystoalett är nog inget alternativ.

poze

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 28 feb-15 kl 11:44 »
Om du har ventilation som går lite åvanför taket så det blir undertryck i toan så suger luften in i hålet och då blir ingen lukt. Många färdiga lösningar har elfläkt till detta men det finns ju vindspel och andra lösningar. Har du en fungerande kompostering i skiten så genererar det lite värme som gör att du får drag. Men då måste det vara tätt.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Jossanderson

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 28 feb-15 kl 12:05 »
Om du har ventilation som går lite åvanför taket så det blir undertryck i toan så suger luften in i hålet och då blir ingen lukt. Många färdiga lösningar har elfläkt till detta men det finns ju vindspel och andra lösningar. Har du en fungerande kompostering i skiten så genererar det lite värme som gör att du får drag. Men då måste det vara tätt.

Ja, jo jag har tänkt på ett ventilationsrör typ en liten skorsten. Tack så mycket för tipsen!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #7 skrivet: 28 feb-15 kl 12:22 »
Prova att göra en enkel komposteringslösning först. Fungerar det inte för dig har du inte lagt ut mycket pengar alls.

Den enklaste (och billigaste) varianten jag hittat på nätet finns på Duckworks Magazine. Även om just den varianten är gjord för båtar så borde den fungera även på landbacken. Artikelförfattaren har provat systemet hemma också, ifall du undrar.

http://duckworksmagazine.com/05/articles/toilet/index.htm
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Jossanderson

• Lappland
« Svar #8 skrivet: 28 feb-15 kl 12:55 »
Det är nog smart som du säger Vattuvarg, prova först nåt enkelt. Det är så lätt att bli inspirerad och tokbygga. ;)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 28 feb-15 kl 13:35 »
Torrtoa (med partiell urinseparering) i välventilerad oisolerad sidovind fungerar enligt min erfarenhet bra på vinterhalvåret. På sommarhalvåret (kanske sommaren i Lappland) kan det bli lite luktigt. Då går man hellre på utedasset. Sidovinden är ju rätt kall den också, men man slipper gå ut och har i stort sett vindskydd. Isolering är en komplicerande faktor, men ska ju funka, med rätt toa. Man har ju t.ex. separetter i vanliga inomhusutrymmen. Överväg behovet av luftsluss=två dörrar till toan.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #10 skrivet: 28 feb-15 kl 14:52 »
Det är nog smart som du säger Vattuvarg, prova först nåt enkelt. Det är så lätt att bli inspirerad och tokbygga. ;)

Om man ska prova flera olika lösningar, vilket är det vanliga, så är det nog dumt att börja med den dyraste och mest komplicerade...

Svårigheten blir att själv ta hand om nummer ett och två istället för att bara spola bort dem.  Den hemläxan kommer man inte undan, tyvärr.

Går något snett så är det dessutom bara små mängder latrin som måste bäras ut.
vattuvargs.blogspot.se

Jossanderson

• Lappland
« Svar #11 skrivet: 01 mar-15 kl 11:57 »
Helt sant. Jag har inga problem med själva hanterandet av skit utan vill mest ha en lösning där jag inte behöver tömma varje dag. För annars kunde jag ju bara köra med en potta ;)

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #12 skrivet: 01 mar-15 kl 15:30 »
Strömedlet är viktigt. Utan det kommer det att lukta. Det bästa är sågspån från råvirke, särskilt om det börjat mörkna. Blir det för lite syre (för att locket är för tätt eller för att det är för mycket urin) då luktar det.

Om du läser engelska så borde du kika i the Humanure handbook av Joseph Jenkins.
vattuvargs.blogspot.se

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 01 mar-15 kl 15:39 »
Kommer att tänka på Mårten Skinnare. Om du bygger ut dasset som en balkong på övervåningen så behöver du nog aldrig tömma.

jr:son

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 mar-15 kl 23:15 »
Det bästa är sågspån från råvirke, särskilt om det börjat mörkna.
Kan du referera till egna upplevelser, eller är din kunskap hämtad från du-rör, som vanligt?

Sågspån i kombination med bajs / kiss luktar som fan och förmultnar väldigt långsamt, om övh.
Ta torvströ istället.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #15 skrivet: 02 mar-15 kl 00:47 »
Det börjar lukta om det blir för lite syre. Då tar anaeroba bakterier över. Sågspånet från råvirke innehåller rätt sorts bakterier för att påbörja nedbrytningen, men det är många andra material som också fungerar (inklusive torv). Det viktiga är att processen är aerob.

Och det fungerar i verkligheten hos mig också. Det mörknande sågspånet jag fick från en vän fungerade bättre än materialet från ströbalen. Men det senare fungerar tillräckligt bra nu när kompisen fick slut på sågspån.

Så man kan lära sig ett och annat på nätet, ja.
vattuvargs.blogspot.se

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #16 skrivet: 02 mar-15 kl 07:44 »
Vi har Separett och det funkar kanon.
Jag upplever det som att så fort man av någon anledning får urin i bajstunnan så luktar det men annars är det relativt luktfritt.
Nästa steg för vår del blir att tillvarata urinen som skal få åka ner i IBC tankar på 1200 liter.
Där det skall få stå i minst 6 månader innan man börjar använda det till gödning på gräsmattorna och i prydnadsrabatter. Givetvis kommer det att spädas innan användning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jossanderson

• Lappland
« Svar #17 skrivet: 02 mar-15 kl 14:41 »
Vi har Separett och det funkar kanon.
Jag upplever det som att så fort man av någon anledning får urin i bajstunnan så luktar det men annars är det relativt luktfritt.
Nästa steg för vår del blir att tillvarata urinen som skal få åka ner i IBC tankar på 1200 liter.
Där det skall få stå i minst 6 månader innan man börjar använda det till gödning på gräsmattorna och i prydnadsrabatter. Givetvis kommer det att spädas innan användning.

Har ni urintankarna frostfritt?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #18 skrivet: 02 mar-15 kl 18:10 »
Har ni urintankarna frostfritt?
Tanken är att dom skall grävas ner i det planerade växthuset.
Men jag tror att det funkar hyfsat  att ha dom ovanjord om man har bra fall.
Urinen innehåller juh en hel del salter vilket gör att det skall bli ett par tre grader sisådär innan den fryser.
Slår man då och då lite hett vatten i urinskålen så rensar man röret enkelt.

Anledningen att jag har den teorin är att jag under en tid hade Urin/gråvattentömning med hjälp av en dränkbar pump och slangen drog jag upp till tre meters höjd den stannade så tömdes slangen och frös inte trots rejäla frostgrader.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 02 mar-15 kl 19:16 »
Även jag har goda erfarenheter av torrdass, förutsatt att jag inte snålar med strömedlet!  När jag skaffade urilnsepareriong blev det ännu bättre.  Jag har en avdelning inne i den uppvärmda delen av bostaden.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser