Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp äta värpfoder?  (läst 4415 gånger)

Vivvi88

• Bohuslän
Tupp äta värpfoder?
« skrivet: 23 feb-15 kl 10:27 »
Jag har haft höns i snart ett år men tanken har precis slagit mig, mår tuppen bra av att äta värpfoder? Jag har en sussextupp till mina lohmanhöns. Jag tänker mig att han kanske får för mycket protein eller liknande?

sonja på slätten

• Halland
SV: Tupp äta värpfoder?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-15 kl 10:35 »
Proteinet är nog inget problem.  Kanske kalken,  jag vet inte.  Men tuppar äter ju betydligt mindre än hönor som värper gör.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 25 feb-15 kl 11:35 »
Tack för svaret! Då får tuppen fortsätta på samma diet :-)

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 feb-15 kl 12:19 »
Man får avvänja dom i tidig ålder... :P

Jag röstar på att man serverar snäckskal separat. Det går ju inte att ha kolla på vem som äter korn o vem som äter värpfoder....när man har blandat det som jag gör.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 01 mar-15 kl 08:06 »
Jag har just läst några andra trådar där det diskuterats skillnad mellan allfoder och värpfoder. Slutsatsen verkar vara att värpfodret innehåller mer kalk, i övrigt samma innehåll. Så min tanke är nog att gå ifrån värpfodret helt o servera snäckskalen vid sidan om.
Då behöver ju varken tupp eller framtida kycklingar oroa sig :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser