Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönstraktor- litet boende för hönor, hur länge?  (läst 2848 gånger)

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
Hönstraktor- litet boende för hönor, hur länge?
« skrivet: 18 feb-15 kl 20:11 »
Frågan:
Om man har 2-3 hönor i en rymmlig hönstraktor som t.ex. den på bilden, hur många månader kan de bo så? Förutsättningen är att den flyttas med jämna mellanrum, men att de alltid är i "traktorn". 

Bakgrunden till frågan:
Jag har väldigt länge velat skaffa hönor, men det har alltid utsatts på grund av sura grannar och flyttplaner.

Vi bor nu i ett villaområde men letar efter ett mer lantligt boende. Det kan hända vi flyttar under våren/sommaren eller det kan ta längre tid. På grund av flytt, så kan vi inte nu bygga ett ordentligt hönshus. Men jag tänkte att jag kunde skaffa några hönor under våren och ha dem mer spartanskt i en hönstraktor som vi lätt kan ta med oss vid flytt (och som kan tas bort innan visning. Inte alla husköpare som uppskattar hönshus på tomten). Om vi inte hittar nytt hus innan hösten kommer jag då sälja/ge bort hönorna är tanken. Vad tror ni som är erfarna med höns? Blir det för trångt och stressande för dem att bo så under flera månader?
Malin

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
SV: Hönstraktor- litet boende för hönor, hur länge?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-15 kl 09:35 »
Om jag omformulerar mig; ni som har en hönstraktor, hur länge har ni hönorna där åt gången?
Malin

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 20 feb-15 kl 10:05 »
Klart hönorna fixar det. Tänk bara på alla burfåglar som folk har inne. För att inte tala om äggproduktionshöns.

Om du ser till att de är tama så kan du ju släppa ut dem på frigång under övervakning i trädgården en stund då och då.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 20 feb-15 kl 10:43 »
Dvärghöns rekommenderas.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

andtol

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 feb-15 kl 11:11 »
Du får se till att de har bra skugga när det är sommarvärme och sol. Annars går det utmärkt!

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #5 skrivet: 20 feb-15 kl 17:09 »
Om du ser till att de är tama så kan du ju släppa ut dem på frigång under övervakning i trädgården en stund då och då.

Ja, det ideella hade ju varit om jag kunde ha de lösa i trädgården, men det vågar jag nog inte. Massa katter och väldigt nära för dem att springa rätt ut i biltrafiken här också. Glesa staket.

Kan man göra en mycket enkel inhängnad som kan sättas upp och tas ned på samma dag? Då kunde man satt upp den de dagar man är hemma, men ändå inte vill sitta och vakta dem hela dagen... Om det kommer katter hör man det antar jag. De blir ju inte skyddade från ovansidan, men i varje fall från att springa iväg. Om jag skaffar en ras som inte vill flyga och har en enkel inhängnad av plastnät och bambupinnar kanske det kunde gå.... ? Vad tror ni?

Anledningen att jag frågar är ju att jag vill att de ska ha det bra. Om jag får tag i gamla burhöns så blir det ju ändå ofattligt mycket bättre än hur de haft det innan.
Malin

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 20 feb-15 kl 17:27 »
Jag har en hage till mina dvärgkochin av ett "dekorationsnät"  med bågar upptill. Det är 60 cm högt och de flyger nästan aldrig över,  bara om jag missar att de behöver gå in och värpa. Detta nät är lätt att  sätta upp och flytta kring och ser hyfsat snyggt ut.  Bågarna gör att det inte ser inbjudande ut att flyga upp på det.  Däremot är maskorna i största laget, så jag har satt extratrådar genom de två nedersta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #7 skrivet: 20 feb-15 kl 20:01 »
Sonja: du råkar inte ha en bild av nätet?
Malin

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 20 feb-15 kl 20:24 »
Eller så koncentrerar du dig på att flytta ut på landet och väntar med hösen tills det är genomfört. Att ordna något mer eller mindre provisoriskt och minimalt för hönsen nu kanske fördröjer flytten. Allt tar tid. Energin splittras. Jag har själv hållit med diverse halvdana lösningar för mina odlingar i många år, när jag delvis bott kvar i stan, men egentligen velat flytta ut helt (men inte riktigt kunde göra det ännu). Om man däremot vill eller är tvungen att bo kvar på en liten yta i en tätort, så är det en annan sak.

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #9 skrivet: 21 feb-15 kl 00:23 »
Jag hade gärna flyttat för länge sedan, men hittar inget hus. Vet inte hur länge jag orkar ha livet på paus så att säga....
Malin

karsan

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 21 feb-15 kl 16:38 »
Vad gäller höns och katter och vägar tror jag hönsen klarar både katter och vägar.  Katter tar sällan höns.  Höns fattar att stora saker som närmar sig snabbt är farliga och reagerar omedelbart med att springa undan.  Eller om det ofta kommer bilar struntar de i att gå ut på vägen. Vi har en lågtrafikerad asfalterad villaväg utanför tomten som hönsen sällan tar sig för att gå ut på.  Närmar sig en bil springer de åt andra hållet även om de är utom fara innanför staketet

Alexn72

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 feb-15 kl 18:01 »
räkna med att några hönor lätt betar ner gräset på ca 1 vecka under 1-2kvm och att de faktiskt skiter rätt friskt på platsen  men man måste inte gå precis där hönstraktorn stått precis efter flytten.
Katter skulle jag säga är inget problem.

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #12 skrivet: 21 feb-15 kl 20:45 »
räkna med att några hönor lätt betar ner gräset på ca 1 vecka under 1-2kvm och att de faktiskt skiter rätt friskt på platsen 

Jag tänkte flytta dem ungefär var tredje dag. Men jag antar att jag helt enkelt får se hur det fungerar.

Är alla eniga i att katter inte är ett problem? Trodde de kunde skrämma iväg hönorna.
Vad gäller vägen, är jag nog mest orolig för att de ska försvinna ut ur trädgården, inte att de ska bli påkörda egentligen. Och att folk ska bli sura för att våra hönor kommit över till dom... 
Malin

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 21 feb-15 kl 21:43 »
Du får nog klara dig utan tupp bara, för det verkar vara något folk retar sig på. Tysta hönor kan ju knappast störa, och skulle de rymma till grannen så kan de väl äta upp något, men det är ju småsaker höns ställer till med.

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #14 skrivet: 21 feb-15 kl 22:27 »
Nej, någon tupp ska vi inte ha när vi bor här. Tanken är 2-4 hönor. Men vissa stör sig ändå på vad andra håller på med även om de håller sig på sin tomt. Så därför är jag extra försiktig.... vill inte riskera att någon ser till att jag inte får ha hönor alls.
Malin

karsan

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 22 feb-15 kl 06:30 »
Har du pratat med grannarna om dina hönsplaner?  Mina har bara tyckt det var roligt. Förutom om jag skulle haft tupp.  Och de är gärna hönsvakter när vi åker bort.

Har grannarna fina odlingar?  Ifall hönsen går och krafsar i nyplanteringar blir grannarna med rätta upprörda. Men annars är det som sagt begränsat vad höns ställer till med.  Sen hur rymningsbenägna hönsen är beror förstås på hur stor trädgård du har.

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #16 skrivet: 22 feb-15 kl 14:24 »
Jo, hela grannfrågan är ett eget stort kapitel som inte nödvändigtvis handlar om hönsen i sig, men om sura folk som gärna vill finna alla fel de kan och klaga på. Ett par av grannarn ahar flyttat, men ett par bor kvar. Men vi ska snart flytta, så jag vill inte lägga mer energi på dem nu. Men därför vill jag se till så att ingen har något att störa sig på, så jag kan leva mitt liv i fred tills vi flyttar. Alla andra grannar är positiva :)
Malin

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser