Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ruvning  (läst 2305 gånger)

torpartjej

• Bor på guds tumme.
ruvning
« skrivet: 31 mar-07 kl 17:01 »
Kan man kläcka fram vilka ägg som helst under en ruvhöna?
Myskankor är ju säkert svårt eftersom de inte har samma ruvtid, men kan det gå att lägga till tex ägg från en dvärghöna under en blommehöna tex? Eller blir hon misstänksam om äggen inte är lika stora?
Och en myskanka borde väl kunna ruva fram kycklingar från ett par hönsägg när hon ändå är i farten, men är det elakt och förvirrande för henne???? ??? Nån som prövat?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:ruvning
« Svar #1 skrivet: 31 mar-07 kl 17:46 »
jaqg har provat att lägga både mignonankeägg och myskägg under en lite öna, hon ruvade och ruvade, men tyvärr gick det inte så bra, men jag har hört andra som har lyckats.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

orloff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 mar-07 kl 19:14 »
Du kan lägga vilka hönsägg du vill under en höna, hon ser inte skillnad på storlek och färg. Däremot kan jag inte tänka mig det går bra med hönsägg under en anka. Har aldrig hört någon som prövat.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 mar-07 kl 20:31 »
Här är någon som lyckats få en anka att ruva fram hönskycklingar:

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=16;action=display;threadid=10239

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #4 skrivet: 01 apr-07 kl 00:08 »
Jag har haft en gammal trogen Orpington höna som kläckte fram 3 st. gåsägg !!
Hon låg troget under 31 dagar och ruvade, försökte sedan lära gässlingarna att äta mask och myror... :)
 När gässlingarna blev äldre och större såg det ut som om de låg och värmde "gammla fru Persson" ( Orpington hönans namn.)
Gässlingarna levde lyckligt ihop med hönsflocken tills de slaktades.

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Sess

• Dalarna
    • Min sida
« Svar #5 skrivet: 01 apr-07 kl 07:42 »
Förra sommaren låg min dvärg kochinhöna på 6myskanksägg.
Såg en dag att hon hade lagt sej och kollade hur många ägg hon hade, där låg det några myskanksägg!! Stod sen och smög på djuren och såg att mysken flög upp till redet (liiiiitet rede), vände sej om, tryckte in baken, la ett ägg som hönan petade under sej och sen flög hon ner igen!  :o
När hon hade 6 ägg så var det bra och hon ruvade på tills det kom små ällingar!! Allt gick bra och dom växte upp och blev fina djur! :)
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

Sia

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 01 apr-07 kl 22:45 »
Jag har haft en dvärgkochin/silkes-höna som ruvat fram brahma-kycklingar så dom bryr sig inte så mycket om formen och storleken på äggen, och det var efter att "tom-ruvat" på ingenting i flera veckor som hon fick dom äggen så för henne så har ruvlängden ingen betydelse, men endel hönor kan tröttna och gå därifrån efter några veckor.
Problemet med ankägg är väl att dom behöver mer fukt mot slutet av ruvtiden? och hönor till skillnad från ankor sällan badar och blöter ner sig när dom tar matpaus från ruvandet...  men det är ett problem som kanke går att lösa.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 3 användare (1 dolda)
Vannadal, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser