Tack för tipsen. Ska köra in nästa bal imorgon, rapporterar hur det gick då

Spjutet är detta:
https://www.kellfri.se/balspjut-3-punktDet fick bli för trepunkten eftersom vi har en gammal traktor/lastare med ett fäste som inte längre finns. Annars hade jag föredragit att använda lastaren. Framöver kanske vi modifierar vårt balspjut att passa lastarfästet (som är väldigt likt trepunkten) men det är en framtida historia.
Det är plastat hösilage, dvs väldigt torrt. Inte så vått att det kunnat frysa och bli hårt, men det är väldigt hårdpressat.
Balarna står på en äng. Gräs precis under sig men snö runt om. Puttar man de öht hamnar de ju på snö och då är det inte mycket till friktion.
Provade första gången att sätta spjutet i manteln, inte gaveln, eftersom det är så de står och det är så vi vill ha de när vi kört in de för att enkelt kunna rulla upp de sen. Men visst går det att välta, spjuta, köra och sen välta upp igen. Det blir rätt mycket omständigare men om det är enda sättet så får det väl bli så. Det hjälpte dock inte senast, det gled ändå på snön... men kanske om jag välter balen och sedan puttar tillbaks den till gräsfläcken?
Tänker iallafall prova någon gång till att ta de i manteln innan jag ger upp.