Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  trasmatta  (läst 1940 gånger)

jarskaveln

trasmatta
« skrivet: 04 feb-15 kl 12:50 »
jag håller på men en matta av flätade mattrasor.Denna typ var vanlig som dörrnmatta "förr".Tyvärr får jag den inte slät.Det blir åt mösshållet,har plockat upp otaliga ggr.Någon som har tips?Jarskaveln

wahlgrens

• Uppland
SV: trasmatta
« Svar #1 skrivet: 04 feb-15 kl 20:41 »
Har aldrig gjort något sånt, men rent spontant tänker jag att du kanske bör väva lösare... framförallt ju längre ut i cirkeln du jobbar. En gissning bara...

Sjaunja

• -
« Svar #2 skrivet: 04 feb-15 kl 21:37 »
Jag har använt ganska grov tråd, typ björntråd, då jag sytt ihop ringlingen. Trasflätan har varit hårt flätad. Det är svårt att få mattan riktigt platt men min blev bättre då jag blötte den och den fått torka.

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #3 skrivet: 04 feb-15 kl 21:38 »
Vi gör stolsdynor på det här viset på jobbet, får de ligga i press ordnar de till sig. I värsta fall får du blöta den också innan du tynger ned den.

/Martina

Pialinn

• Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 05 feb-15 kl 13:32 »
Om du trycker ihop flätan så den blir kortare mot kanten du syr, så blir yttre kanten lite längre. Då bör den inte bli mössformig.

Tänk dej att du "rynkar ihop" sykanten.  Svårt att förklara när man har svårt med orden, men hoppas du förstår.

jarskaveln

« Svar #5 skrivet: 15 feb-15 kl 13:24 »
Hej! tack för svar.Nu har jag beställt en dvd från USA där detta tydligen är stort.Hon använder lacingthread ,snörningstråd den är i hålig så att man kan splitza ihop yråden.Någon som vet om det finns i Sverige?Blir dyrt att få från USA.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser