Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många får klarar man?  (läst 12229 gånger)

Skogsola

• Gäst
SV: Hur många får klarar man?
« Svar #40 skrivet: 10 feb-15 kl 19:08 »
 Får du någon gödslingseffekt av att sprida ströbädden uppe på växande vall på hösten? Ok att man blir av med det men är det så mycket mer? ???

skogaliten

• -
« Svar #41 skrivet: 10 feb-15 kl 19:13 »
Ska jag vara riktigt ärlig, så vet jag inte, men det ser ut så!

Jag får "några balar mer" i genomsnitt per hektar än utan spridning, men det kan lika gärna vara vitklövern och kärringtanden, eller för den delen stallgödselpridningen vid omläggning av vallen som ger effekt.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #42 skrivet: 10 feb-15 kl 19:17 »
Vi laddade på med en sådan fröblandning på en vall, Olivia, men fick peninggräs så det stänkte om det. Man får se upp så man inte slarvar bort de dyra fröna ::)

Vad betyder det?

Nilsson

« Svar #43 skrivet: 10 feb-15 kl 19:32 »
Jag har ca 20 tackor och måste erkänna att jag knappt reflekterar över vilken tid dom tar. Det som tar tid här är nöten. Har nog inte riktigt förstått den hysteri som andra fårägare upplever vid lammning. Det klarar dom i regel bra själva. Men jag ska nog erkänna att jag nog har en hårdare syn på lammen än vad många här har. Flasklamm inte en chans då får dom dö. Dåliga mödrar hamnar på dödslistan. Jag skulle säkert kunna rädda fler svagfödda lamm om jag bodde i fårhuset under lammning men det är inte realistiskt med så mycket nöt och heltidsarbete. Så allt handlar väl om vilka resutat man vill uppnå i sista änden.
Jag tror att du tänker helt rätt! Det är förmodligen så att dom flesta fårägare har djuren natts för styr det är en hobby och inte med tanke ppp vinst.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #44 skrivet: 10 feb-15 kl 19:36 »
Vad betyder det?

Jo, vi ogräsbekämpade inte tillräckligt så de rara arterna blev nästan helt utkonkurrerade av fröbanken i jorden.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #45 skrivet: 10 feb-15 kl 19:45 »
Jo, vi ogräsbekämpade inte tillräckligt så de rara arterna blev nästan helt utkonkurrerade av fröbanken i jorden.

Då börjar jag grina om det händer här. De där fröna var hutlöst dyra.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #46 skrivet: 10 feb-15 kl 19:50 »
Jo, vi var inte helt glada över resultatet.

Skogsola

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 10 feb-15 kl 20:01 »
Var lite inne på det att med nyetablering av vall så vet man vad man har men inte vad man får. ;D Utan skyddsgröda är det gambling.

skogaliten

• -
« Svar #48 skrivet: 10 feb-15 kl 20:20 »
Det går ju att göra helsädesensilage, som åtminstone om det blir taget i rätt tid, även fåren kan äta (hackat på minsta av balpressen då), som alternativ kan man pröva att så med något riktigt snabbväxande ettårigt, en granne till mig använde fodervicker.
Fodervickret växte så det knakade, och tog bra hand ogräset. Westervoldiskt Rajgräs har någon också provat med, men där har jag inte hört om resultatet.

Jag provar nog med fodervicker på den plätten (knappt 2 hektar) som vi ska lägga om i år. Tydligen gillade fåren det också...

Med mina oregelbundet formade och relativt små åkerlappar, så vill jag inte ha något som måste tröskas. De där moderna tröskorna kan ju knappt komma fram! Och det är ingen som har någon nättare tröska i närheten längre.

Nilsson

« Svar #49 skrivet: 11 feb-15 kl 12:33 »
Vad har man i helsädsensilage?

(mobilen ändrade visst till neandertalare om någon undrar varför jag redigerat inlägget..)
« Senast ändrad: 11 feb-15 kl 20:38 av nilsson »

skogaliten

• -
« Svar #50 skrivet: 12 feb-15 kl 00:28 »
I det här sammanhanget består helsädesensilage av någon sorts spannmål som havre, korn eller vårvete, samt någon baljväxt som ärt eller åkerböna, som i mitt fall får fungera som skyddsgröda när jag sår in en ny vall.

Man sår alltså vallblandningen på våren tillsammans med spannmål och baljväxt, och så skördar man när säden gått i ax och baljväxten börjat utveckla baljor och gör ensilage av det hela. Vallfröerna har då fått hjälp av spannmål och baljväxt att ogräsbekämpa i vallen medan dessa tar sig. Oftast kan man också ta en skörd av vallen senare, annars så får man putsa den.

Det finns en hel radda växter som man kan använda på det här viset, men det vanligaste i fårsammanhang är de jag skrivit om ovan.

Nilsson

« Svar #51 skrivet: 12 feb-15 kl 09:30 »
Jag tackar för alla svar som kommit på min enkla fråga! Kul att så många är engagerade.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #52 skrivet: 12 feb-15 kl 09:54 »
Vad har man i helsädsensilage?

(mobilen ändrade visst till neandertalare om någon undrar varför jag redigerat inlägget..)
;D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1212 gäster, 2 användare
Berberis, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser