Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många får klarar man?  (läst 12206 gånger)

Nilsson

Hur många får klarar man?
« skrivet: 01 feb-15 kl 21:16 »
Jag har sett många frågor om hur många får man kan ha på en viss yta och så vidare, men jag undrar hur många får man klarar att ha på hobbynivå?
Hur många har ni som har vanliga jobb också?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur många får klarar man?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-15 kl 00:32 »
Vi har 60 nu över vintern och det tycker jag är lite för många nu när jag jobbar heltid. Maken jobbar 80% och vi delar ganska lika på jobbet med fåren. Jag gör lite mer pappersarbete än honom. Nu känns 30 som ett mer rimligt antal. Speciellt om man ska ta lamm också. Har inte betäckt i vinter men, funderar på att betäcka i alla fall några stycken. I så fall nu i början på februari.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

JagArJag

• Småland
« Svar #2 skrivet: 02 feb-15 kl 01:06 »
Följdfrågan blir då hur lång tid bi lägger på dom 60 fåren, och hur mycket tid 30 skulle ta? Det är ju inte en halvering i tid bara för att djurantalet sjunker till hälften.

Hur mycket tid man jan lägga varierar, men vet man ungefärlig tid per dag tex så kan man själv bedömma vad man hinner med.

Är det 60 totalt med lammen eller är det bara baggar och tackor för avel du menar med 60?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #3 skrivet: 02 feb-15 kl 07:05 »
förutom kel tid lägger jag ca 30 minuter en vanlig dag på 7 får. Jag tänker dra upp till 10 får och det som begränsar mig är utrymmer i boxen som jag vinterförvarar fåren i :) Sen vill jag nog inte ha fler för jag vill ha individer i min flock och jag måste enkelt kunna få avsittning för kött och skinn.

Med 9 tackor så räknar jag med ca 16 lamm.........16 skinn.........16 köttlådor och då går 6 st lådor till oss själva. Jag behöver alltså ha tio köpare av lådor i min närhet :)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

andtol

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 feb-15 kl 07:57 »
Mina grannar har ca 40 tackor. Båda arbetar heltid. De tar sin semester utefter lamningstider så de finns hemma när hjälp behövs. Varje vår är det ett par flasklamm som behöver matas. Vi hjälper till en del också.

Det som skrämmer mig är att de inte varit hemifrån på semester tillsammans på tio år. Men vi är ju alla olika.

Livet är fåren och fåren är livet.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 02 feb-15 kl 08:07 »
Följdfrågan blir då hur lång tid bi lägger på dom 60 fåren, och hur mycket tid 30 skulle ta? Det är ju inte en halvering i tid bara för att djurantalet sjunker till hälften.

Hur mycket tid man jan lägga varierar, men vet man ungefärlig tid per dag tex så kan man själv bedömma vad man hinner med.

Är det 60 totalt med lammen eller är det bara baggar och tackor för avel du menar med 60?

Det är 60 vuxna djur vi har. Två av dem är baggar. Vi lägger mellan en och tre timmar om dagen på fåren i snitt. Kalla vintrar med mycket snö tar mer tid. Lamning tar mycket mer tid. Då behöver en person i princip finnas hemma större delen av dygnet.
Bara tillsyn tar inte dubbelt så lång tid varje dag om man har 60 istället för 30 men, det ska fodras mer, strös mer och mockas ur mer. Fler lammar, fler får komplikationer, fler blir sjuka, fler dör, fler ska klippas, mer ull ska tas om hand, fler ska slaktas eller säljas och fler skinn ska tas om hand. Man behöver större eller fler hagar och då är det mer stängsel som ska lagas och röjas under.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #6 skrivet: 02 feb-15 kl 08:57 »
Vi har 3 tackor och 1 bagge.
Enbart för att få eget kött!
 Och det är trevligt med får såklart  :)
Lammskinnen har lämnats på beredning för att säljas och få tillbaka en
liten del av foderkostnaden.
Detta är en lagom liten flock ur vårt självförsörjningsperspektiv.

Har hänt att vi står med för mycket kött, men det finns alltid någon som vill ha.
I år har alla redan lammat klart och vi har fått 5 lamm och det känns lagom!

Lägger ca 30 min om dagen på dem+1 extra timma då det behövs ny halm osv i nödvändig tid.
Sedan lägger jag ytterligare tid på att bara vara med dem för att jag, och fåren, tycker om det!

På sommaren blir det mindre tid med dem, men då får man lägga till några timmar på att flytta får, vattna, stängsla och reparera under säsong.
Plus daglig tillsyn.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Weasel

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 02 feb-15 kl 10:12 »
Mycket handlar ju om hur rationellt och praktiskt stallet är byggt. Och om/vilka maskiner man har.
Jag har 4, är hemma på heltid, totally enough! ;D Men med ett riktigt stall hade jag kunnat ha fler...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Skärgårdsfrun

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 02 feb-15 kl 10:56 »
Vi har 11 tackor 1 bagge. Utegångsfår, gutar. Får hö ute, rundbal, som räcker ca 14 dagar. De kan gå in i ladugåden och vila om de önskar,
annars mest ute på dagarna. Tittar till dem varje gång jag är ute på gården, lite prat och kel. När lammen kommer i april blir det så klart mer jobb.
Betesperioden får vi gå längre för att se till dem, då de går på stora marker, men jycken måste också ut och röra på sig, så det är ok. Vi är pensionärer, så hemma på dagarna.

JagArJag

• Småland
« Svar #9 skrivet: 02 feb-15 kl 11:31 »
Vi har 11 tackor 1 bagge. Utegångsfår, gutar. Får hö ute, rundbal, som räcker ca 14 dagar. De kan gå in i ladugåden och vila om de önskar,
annars mest ute på dagarna. Tittar till dem varje gång jag är ute på gården, lite prat och kel. När lammen kommer i april blir det så klart mer jobb.
Betesperioden får vi gå längre för att se till dem, då de går på stora marker, men jycken måste också ut och röra på sig, så det är ok. Vi är pensionärer, så hemma på dagarna.

Har ni ensilagebalen öppen i två veckor? Man ska förbruka en sån på runt 2-4 dagar beroende på väder. Är det riktigt kallt klarar den sig eventuellt lite längre. Ni har inte märkt några problem med mögel och djur som far illa av ensilaget i slutet av tvåveckorsperioden?

Weasel

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 02 feb-15 kl 11:42 »
Har ni ensilagebalen öppen i två veckor? Man ska förbruka en sån på runt 2-4 dagar beroende på väder. Är det riktigt kallt klarar den sig eventuellt lite längre. Ni har inte märkt några problem med mögel och djur som far illa av ensilaget i slutet av tvåveckorsperioden?

Nu skriver de HÖ och inte ensilage,

Men vi har också en bal i ca 2 veckor, hösilage, och den klarar sig bra så länge det inte är plusgrader och det inte regnar eller snöar i den (behåller "locket" på).
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

JagArJag

• Småland
« Svar #11 skrivet: 02 feb-15 kl 11:46 »
Sedär, det första man blir blind på är ögonen :) Jag får försöka komma ihåg att läsa ordentligt i framtiden :)

andtol

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 feb-15 kl 12:22 »
Håll er gärna till ämnet, tack.

teinarsson

• Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
« Svar #13 skrivet: 02 feb-15 kl 13:17 »
När jag var på fårkurs på SLU Alnarp så var det en gästföreläsare där som hade 200 tackor vid sidan av sitt heltidsjobb. Han medgav dock att hans arbetsgivare var väldigt flexibel vid lamningstider.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 02 feb-15 kl 14:25 »
Ja, det går nog inte säga exakt hur många man klarar med ett heltidsjobb för det hänger på så många saker.

Exempelvis om man har lammning och ifall man då kan lägga semestern där. Det är också viktigt att arbetet utanför gården är flexibelt ifall man måste dra hem akut, och att arbetet ligger nära hemmet så arbetsdagarna blir så korta som möjligt så man orkar med fårskötseln.

Ska man ta sitt eget hö måste man vara ledig under några veckor på sommaren också, förutom ledighet under lamning, så det underlättar om man är lärare med långt sommarlov. Kan tänka mig att det blir dyrt om man ska köpa in foder till sina 200 får.

En annan variant som jag tror är vanlig är att man jobbar deltid utanför gården.

Nilsson

« Svar #15 skrivet: 02 feb-15 kl 18:36 »
intressanta svar och mycket varierande i antal! Givetvis spelar det stor roll hur lättskött stallet är, det är ju något att tänka på. När dte gäller lamning spelar det väl ganska stor roll vilken ras man har om det är lätta eller svårare lamningar eller hur är det?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 02 feb-15 kl 23:37 »
intressanta svar och mycket varierande i antal! Givetvis spelar det stor roll hur lättskött stallet är, det är ju något att tänka på. När dte gäller lamning spelar det väl ganska stor roll vilken ras man har om det är lätta eller svårare lamningar eller hur är det?

Jo, en ras som har lätta lamningar underlättar såklart. Men, även raser med lätta lamningar kan ha individer där det inte går som det ska och det blir fellägen eller andra problem i samband med lamningen. Man vet ju dessvärre inte på förhand vilka det är så man måste ändå ha koll på samtliga lamningar även om man har en ras som brukar ha lätta lamningar.

blizzard

« Svar #17 skrivet: 03 feb-15 kl 22:59 »
Det är ju väldigt olika...Är du ensam eller en familj som hjälps åt?Skulle spontant säga ca 100 tackor men det beror ju på kunskapsnivån på dig som person också.200 om ni är flera som hjälps åt.Det är ju egentligen tre tunga moment.
1 Slåtter
2 Bete
3 Lammning
Detta är de tunga bitarna,att tex vinterutfodra spelar 100 eller 200 inte så stor roll.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 04 feb-15 kl 00:15 »
Du har väl räknat in det i kunskapsnivån, Blizzard, men jag lägger gärna till två poster: 4 Utgödsling (om man knölar in får i befintliga hus där man inte kommer åt med maskin att gödsla ut).   5 Klippning (om man envisas med att klippa själv och inte riktigt passar för det arbetet).

Bra marker, friska djur och smidiga byggnader/maskiner, då kan det flyta på riktigt bra.

Nilsson

« Svar #19 skrivet: 04 feb-15 kl 19:15 »
Du har väl räknat in det i kunskapsnivån, Blizzard, men jag lägger gärna till två poster: 4 Utgödsling (om man knölar in får i befintliga hus där man inte kommer åt med maskin att gödsla ut).   5 Klippning (om man envisas med att klippa själv och inte riktigt passar för det arbetet).

Bra marker, friska djur och smidiga byggnader/maskiner, då kan det flyta på riktigt bra.

100 st. på fritiden? det låter ju som en hel del! Fast det är klart om man har ett nybyggt rationellt stall så kräver det ju inte så mycket arbete varje dag. Kan man få det till att gå ihop sig ekonomiskt om man bygger nytt för det antalet eller måste man köra i befintliga byggnader?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1244 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser