Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga vattentorn och vinddriven vattenpump  (läst 7800 gånger)

Joelito

• Västmanland
Bygga vattentorn och vinddriven vattenpump
« skrivet: 25 jan-15 kl 15:44 »
Hej!
Jag har ett torp med brunn som enda vattenkälla och för tillfället handpumpar jag upp allt vatten. Till nästa år hade jag tänkt att höja komforten en aning genom att bygga ett vattentorn och en vinddriven vattenpump (jag har ingen el). Vindpumpen jag har i åtanke är liknande följande youtubelänk:
https://www.youtube.com/watch?v=Nudo9MJBrUg

Vattentornet hade jag tänkt att placera brevid brunnen. En eller två 1000 litersdunkar á la:
dunkarna tänkte jag placera några meter upp i en ställning för att få bra tryck till huset och odlingar då brunnen ligger några meter lägre.
Jag tänkte även att ha någon form av återrinning till brunnen för att både få cirkulation och för att förhindra översvämning.

Jag är dock en infödd stadsbo som visst är händig men saknar större erfarenhet kring allt som har med byggande att göra. Så jag undrar därför, låter mina idéer rimliga? finns det något bättre sätt att utföra detta på? Effektivare pumpar? Vad gör jag/hur isolerar jag för att förhindra att tanken och ledningarna fryser? Något andra brister i mitt tänk? 

Alla former av inputs är välkomna!

Jag funderar även på att bygga ett vattenfilter typ som denna
Någon som har erfarenhet kring detta? finns det enklare? Bättre?

Mvh, Joel Torpare (fd: stadsbo)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Bygga vattentorn och vinddriven vattenpump
« Svar #1 skrivet: 25 jan-15 kl 16:43 »
Beträffande vattenfilter, så börja med att ta reda på vad det är du vill filtrera bort ur vattnet, och för den delen om det behöver filtreras överhuvudtaget. Var skeptisk till amerikanska självhushållartips, det är inte alla råd från over there som går att tillämpa på självhushållning i svenskt klimat.

När det gäller vattentornbygget, så tänk på att en fylld IBC-tank väger ett ton när den är fylld med vatten, konstruktionen måste hålla för detta med god marginal. Jag skulle gärna försöka få upp tankarna ännu högre för att få lite bättre vattentryck. Med bara ett par meters tryckhöjd, motsvarande 0,2-0,3 bar, så krävs det onödigt grova rör för att få något vidare vattenflöde. Tankarna måste skyddas mot solljus, dels för att slippa alger och annan oönskad biologisk aktivitet och dels för att inte plasten ska vittra sönder med tiden.
Tänker du hålla pumpanläggningen igång året runt? Och hur gör du i så fall för att undvika att vattnet fryser på vintern?

Rubensgården

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 jan-15 kl 16:59 »
Hade hellre samlat sol och vind för att installera en elpump.

Joelito

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 25 jan-15 kl 17:33 »
Torbjörn:
Ja jag hade jag ju tänkt att göra konstruktionen både så den håller och att bygga in själva dunkarna.
För att förhindra att det fryser, ja den frågeställningen ställde jag mig också. isolera är det enda jag kan komma på, eventuellt att ha själva resorvaren uppe på vinden, men dilemmat med ledningarna kvarstår. Vintertid kommer jag dock inte vara i behov av lika mycket vatten (inte lika mycket som behöver vattnas)

hur mycket högre upp anser du det är lämpligt att tornet är i förhållande till kranen/vattenslangen?

Och angående filter så ska jag först rensa ur brunnen på slagg, lägga i ny sand/grus och se till att smält och regnvatten inte kommer ner i den först. Att kosta på sig ett vattenprov är ju kanske inte helt dumt naturligtvist. Var mest intresserad av folks erfarenheter.

hur som helst. tack för svar.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jan-15 kl 18:22 »
Så här har vi gjort:
http://rubensgarden.blogg.se/2013/december/jul-och-nyarspyssel-pa-garden-regnvattentankar.html

Det blir ganska dåligt självtryck. Vi kör med grov brandslang till ett badkar och bär dunkar därifrån. Eller så har vi en liten bensinpump igång och kör med slang för att spara ryggar. Risken med din anläggning är att det blir mer vatten stående och på sommaren kommer temperaturen upp. Skulle inte vilja dricka det vattnet. Dricker hellre direkt från brunnen. Regnvatten kommer gratis från himlen. Den säsong som det är svårt med vatten är vintern och då hade jag som sagt kört med elpump kopplad till nedgrävd slang.

Joelito

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 25 jan-15 kl 21:39 »
hm. Okej!
Synd att få planerna demitterade men skönt att slippa pröva och misslyckas själv : ).. Får väl börja fundera på soldriven pump och nedgrävd slang.. eventuellt bygga vattentorn till odlingen. Har ju hittat en andra brunn som säkert förr används till djur och odling då den är närme odlingen.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jan-15 kl 21:49 »

poze

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 25 jan-15 kl 22:12 »
Jag tänkte ha en vinddriven pump som pumpar upp trycket i en hydrofor som står i jordkällaren, överskottet pumpas till en damm som är högsta punkten på tomten därifrån pemslangar till odlingar med droppbevattning så det behövs så högt tryck.
funderar på någon syresättning och rening i dammen så det är drickbart för djuren

Finns massa lösningar, måste bara anpassas till dina förutsättningar, så släpp inte snurriden, el är en lyx som jag tycker man skall använda där det inte går med något annat..

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser