Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  FOTOTRÅD - Skapat i trä  (läst 53538 gånger)

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #100 skrivet: 28 dec-15 kl 18:56 »
Halaj!

Jag gillar tejprullhållaren.
Man kan nästan bli lite filosofisk inför den.
Å ena sidan kan man tycka att det är idiotiskt att lägga så mycket tid på den, när man kan köpa en, inklusive tejprulle, för typ 20 Kr.

Å andra sidan kan man stanna upp, fundera lite på hur många av våra vardagsföremål vi lika gärna kan göra själva istället för att köpa dem. Pengabesparingen är försumbar, men samtidigt är glädjen över något man gjort själv svår att kvantifiera!

//T

P.S jovisst är den gullig :-) DS

Viking 1000

  • Inlägg: 21
    • Värmland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #101 skrivet: 02 jan-16 kl 22:15 »
Kinesisk poppel och valnöt. Var skaffar man såna träslag?

Jag var på tippen och det var en man som hade fällt den på sin tomt, han slängde stora bitar i containern så jag rusade dit och frågade vad det var för träslag sen plockade jag flaket fullt på min picup.

Viking 1000

  • Inlägg: 21
    • Värmland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #102 skrivet: 02 jan-16 kl 22:17 »
Jag spanar ständigt efter trä, det gäller att ha ögonen öppna.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #103 skrivet: 03 jan-16 kl 08:22 »
En liten tejprullshållare, tycker den är gullig...
Jättefin och vilken smart idé, det kan säkert finnas en spirande marknad för dylika hållbara vackra saker - det är så tröttsamt med allt plastskräp som går sönder efter några gångers användning.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #104 skrivet: 10 jan-16 kl 16:29 »
Tackar, det är väldigt givande på något vis varje gång jag ser på den. Igår köpte jag en gammal liten yxa, jag vet inte vad det var för märke, röd färgad och någon sorts epoxy som höll fast träskaftet. Jag slipade bort färgen och tog av skaftet. Tänkte bara korta det och göra om det men det blev inte bra så jag tog en ekbit och kopierade formen, kapade till den grovt på bandsågen och sen en massa handarbete och inpassande:





Svårt att få till skaftets inpassning i huvudet riktigt bra, formen på insidan av huvudet var nog inte menad för en traditionell inpassning då formen på insidan är såhär >< ungefär, det krymper och blir mindre mot mitten.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #105 skrivet: 10 jan-16 kl 19:25 »
BRAVO!
Nu skall vi bara hoppas att det är bra stål i den!

Ett  öga skall vara trångast i mitten. Man passar in skaftet mot den första koniska delen och så kilar man skaftet så ändan fyller upp den andra koniska delen. Då sitter skaftet fast.

Det finns vissa bilor med ett öga som är koniskt bara en väg så det blit trängre ju längre in man kommer. Det är väldigt svårt att skafta en sådan bila så att den inte flyger av skaftet.

Om man vill underlätta inpassningen kan man knugga med en timmermanspenna inne i ögat. Då det man tydligt på skaftet vad det ligger emot och var det inte ligger emot.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #106 skrivet: 10 jan-16 kl 20:18 »
Tack! Jaha så det ska vara koniskt. Känns inte som det är möjligt att fylla upp allt tomrum med en kil på det viset. Kilen driver ju åt sidorna och fyller upp där, men då man måste korta på fram och baksidan också så blir det tomrum där.

 Det finns några märkningar på yxan men jag vet inte vad det står, LS verkar det stå på ena sidan och något jag inte kan tyda:



TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #107 skrivet: 11 jan-16 kl 09:07 »
Du har helt rätt.....men då man sänksmider yxor i en excenterpress så är dels sänkena dyra och dels blir pressen längre och dyrare ju fler sänken som skall rymmas i den. Därför smider man ögat med samma verktyg från båda ändorna och då blir inte formen helt fullkomlig.

Förr då man handsmidde yxor använde man välljärn som hade en tydlig fiberriktning. Skulle man ha smitt upp ett hål i yxhuvudet så skulle yxklacken ha spruckit precis som när man har ett hål för nära ändan på en träbit. I stället vek man ihop ögat av en bit flatjärn och vällde fast det i bladet. Då blev ögat litet som det blev på grund av den hantverksmässiga tillverkningsprocessen.

Ingendera metoden är perfekt.
Vi får vara glada så länge ögat är koniskt åt båda hållen på något vis. Kineserna har rationaliserat bort den detaljen på sina yxformade blötjärnsobjekt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #108 skrivet: 11 jan-16 kl 22:44 »
Det går mycket lättare att passa in yxan om man sågar skåran för kilen först, men det är kanske fusk :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #109 skrivet: 19 jan-16 kl 09:29 »




En jigg för att göra tappfogar på en bordscirkelsåg, speciellt uttänkt för oss som inte har möjlighet att ta s.k. dado stacks i våra sågar. Mera info här:
http://www.woodgears.ca/box_joint/jig.html

Jag har byggt denna med den största kugghjulet på 48 tänder som jag meshar mot den mindre 12-tandade, då får jag 6mm tappfogar. Andra storlekar kan bli relevanta sen.

P.S. Tycker inte tappfog låter rätt, nån på ett annat ställe som kallade dom sådana så jag gick på det. Kanske även kan kallas fingerfogar... Kanske har jag hört nån säga bladfogar?
« Senast ändrad: 19 jan-16 kl 09:57 av DennisCA »

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #110 skrivet: 19 jan-16 kl 12:07 »
Tackar, det är väldigt givande på något vis varje gång jag ser på den. Igår köpte jag en gammal liten yxa, jag vet inte vad det var för märke, röd färgad och någon sorts epoxy som höll fast träskaftet. Jag slipade bort färgen och tog av skaftet. Tänkte bara korta det och göra om det men det blev inte bra så jag tog en ekbit och kopierade formen, kapade till den grovt på bandsågen och sen en massa handarbete och inpassande:


Svårt att få till skaftets inpassning i huvudet riktigt bra, formen på insidan av huvudet var nog inte menad för en traditionell inpassning då formen på insidan är såhär >< ungefär, det krymper och blir mindre mot mitten.

Ett mycket vackert skaft, men jag skulle vilja ge lite konstruktiva tips.
Använd aldrig ek till hugg eller slagverktyg. Vid ett tillfälle gjorde jag ett släggskaft till en handslägga i ek, väl medveten om att det inte är rätt. Det sluta med att jag var en hårsmån från att allvarligt skada en hjälpreda när skaftet bröts och slägghuvudet kom flygande i luften med en våldsam fart. Problemet är att fibrerna är korta och det går därför på ett ögonblick när skaftet bryts utan förvarning. Använder man ex ask eller annat långfibrigt träslag skvallrar skaftet i god tid om att det är dags för reparation.
Det ser ut som att du gjort en kant på skaftet där det möter yxhuvudet, det bör vara samma form som yxans öga, annars för du en hävstångs effekt när du hugger och skaftet kommer ganska omgående börja glappa eller brytas.
Sedan brukar en gammal yxa vara greppvänlig även intill huvudet men det är såklart en smaksak.

Mvh

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #111 skrivet: 19 jan-16 kl 13:00 »
Tja det är en liten handyxa som jag mest klyver små små stickor till späntved med så den utsätts inte för mycket stress. Ska hålla koll på den och se hur det utvecklar sig med tiden. Har annars läst att ek gör bra till en träslägga (för stämjärn osv), paul sellers gjorde en sådan och jag gjorde en i samma design fast jag hade bara rönn.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #112 skrivet: 19 jan-16 kl 13:58 »
Tja det är en liten handyxa som jag mest klyver små små stickor till späntved med så den utsätts inte för mycket stress. Ska hålla koll på den och se hur det utvecklar sig med tiden. Har annars läst att ek gör bra till en träslägga (för stämjärn osv), paul sellers gjorde en sådan och jag gjorde en i samma design fast jag hade bara rönn.
Till huvudet fungerar det, men inte till skaft. Till finsnickeri är det säkert inga problem heller. Men inte att banka på ett timmermansstämjärn.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #113 skrivet: 19 jan-16 kl 18:37 »
Möjligt att du har rätt, men jag undrar jag.
Vid båtbygge använder man ibland Bok som slitköl, dvs en fastskruvad extraköl under ekkölen, eftersom att om man går på grund med en ekköl så slås långa spetor av; bokens korta fibrer gör att det bara blir små krosskador.
Jag kan tänka mig att Ek däremot är för stumt, samt att ek ibland har osynliga mikrosprickor.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #114 skrivet: 19 jan-16 kl 20:08 »
Ut i verkstan och bryt lite pinnar så ska du få se :-)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #115 skrivet: 20 jan-16 kl 09:26 »
Svarvade till en knopp åt kugghjulet, den snurrar fritt när man drar runt det. Jiggens precision är faktiskt ganska imponerande.


Och det som är bra med denna jigg är hur man så enkelt kan ställa in hur mycket den ska "äta" genom att markera ut på kugghjulet var man ska stanna. Växelkombinationen av 12 till 48 (det stora kugghjulet har 48 tänder och kan växlas mot ett 12 eller 16 tandat hjul) med en M10 som ger en matematiskt tillfredsställande avancemang på 6mm per varv. Dock så går det inte jämnt ut med mina klingor som är 3,20mm breda och det blir glappigt om jag inte kompenserar för det, så jag har markerat med en tejpbit på det rätta stället där jag ska kapa. Genom att flytta tejpbiten några kugghjul fram eller bak kan jag förändra hur glappig eller tajt fogen ska bli.

Med många andra jiggar jag sett som baserar sig på en gänga för avancemang så är du beroende på att klingan och gängstången råkar linjera upp med varandra. Det funkar t.ex. i amerika där dom har 1/8" blad och 1/16" gängstång, men i metriska länder matchar inte våra gängstänger mot varandra, klingor är 3,20 oftast och en M10 gängas avancemang är 1,50mm. Hade klingan varit 3,0mm hade det funkat dock. Men som det är nu så bygger man en sådan jigg här så har man något man inte kan använda om man inte kan på något vis modifiera klingan till 3mm.

Denna jigg så kan dock kompensera för allt detta relativt enkelt och det är det genialiska bakom konstruktionen, och med olika sorters storlekar på kugghjulen så får man olika avancemang.

Nu blev kanske detta lite krångligt att förstå.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #116 skrivet: 25 jan-16 kl 00:15 »
Tidigare idag bakade jag bröd och tyckte jag behöver något att knåda på, så jag slängde ihop denna ganska snabbt:



Den passar riktigt fint här under spishällen:

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #117 skrivet: 29 jan-16 kl 17:39 »
Jag övar lite på att splitsa wire och märlspikarna som fanns tillgängliga funkade inte optimalt med en del tunn sådan, så jag slipade om en skruvmejsel och svarvade ett nytt handtag till den.
Ask behandlad med rå linolja och Walle Vikings vax.



/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #118 skrivet: 03 feb-16 kl 06:50 »
Fortsätter ha roligt med box-joint jiggen. Ska försöka bygga ett väggfäste åt min spånsugsmotor och då krävs det starka fogar och det blir inte starkare än så. Fast det allena räcker inte på långa vägar.. Men, men, fina fogar:



Jag är så imponerad över jiggens exakthet, jag gjorde alla bitarna en i gången istället för i par och ändå passar dom ihop så här bra:


hajbo

  • Inlägg: 22
    • Västerbotten
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #119 skrivet: 03 feb-16 kl 08:43 »
Snygg fog, imponerad! Hur "tjock" klinga har du, eller sågar du flera ggr i varje snitt?/ Lasse
Lasse


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

234 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser