Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ojämn yta vid hyvling  (läst 9372 gånger)

Bengt Persson

  • Inlägg: 1
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #40 skrivet: 25 feb-20 kl 13:39 »
Gammalt inlägg, men precis samma problem som jag har! Kör med vanlig gran, men får ofta sån där "krusig" yta. Har bytt stål ett par gånger till o med. Vill även avråda från köp av Scheppachs  rikt- och planhyvel...

torbjorn

  • Inlägg: 11536
    • Medelpad
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #41 skrivet: 25 feb-20 kl 15:21 »
Prova, som sagt tidigare, att vända på träbitarna och hyvla åt andra hållet för att se om det går bättre. Det gör det ofta.
Ett annat tips är att prova att handhyvla samma träbit och se om den är omedgörlig då också.
Och döm inte ut maskiner som fungerar bra för andra snickare. Kom ihåg det engelska ordspråket "A bad craftsman blames his tools"!

 

Landet

  • Inlägg: 731
    • Västerbotten
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #42 skrivet: 25 feb-20 kl 20:15 »
Gammalt inlägg, men precis samma problem som jag har! Kör med vanlig gran, men får ofta sån där "krusig" yta. Har bytt stål ett par gånger till o med. Vill även avråda från köp av Scheppachs  rikt- och planhyvel...
Krusig yta är oftast felaktigt postade stål, det ena tar lite mer än det andra. Ytterst sällan är kuttern i obalans.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 1 användare
Håkan B

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser