Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  FOTOTRÅD - Skapat i trä  (läst 53536 gånger)

Sjaunja

  • Inlägg: 5574
    • -
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #60 skrivet: 06 jul-15 kl 21:24 »
Fasen vad tjusigt Humle! Kul att ge fina hyvlar ett fortsatt liv. Har ett gäng hyvlar för fönster och skidor som borde få ompysslas som din.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #61 skrivet: 06 jul-15 kl 23:06 »
Verkligen tjusigt, har flera gånger sett liknande billiga trähyvlar men jag passerar alltid på dom, skulle vara roligt att pröva något liknande...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #62 skrivet: 08 jul-15 kl 09:37 »
Gjort i trä är det, inte direkt ett finsnickeri, men det sparade mig en vacker peng och jag fick korrekt utväxling så jag får runt 4500rpm på hyveln. En remskiva i plywood alltså:




Tjaeld

  • Inlägg: 23
  • TJÆLD, Tält till boende
    • Skåne
    • TJÆLD
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #63 skrivet: 08 jul-15 kl 13:18 »
Här kommer ett litet projekt som min mor fick i födelsedagspresent.

Benstommen är av björk, lika så kantlisterna på skivan. Parketten är lagd med hondurasmahogny.
Allt är franskpolerat med många lager schellack och hårdvaxolja.



Här är en detalj av en inläggning gjord av Lönn, Wenge och Khayamahogny.
---
TJÆLD
www.tjaeld.se

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #64 skrivet: 13 jul-15 kl 00:09 »
Gjort en "marking gauge" av den där rönnen, men den är nog för mjuk, även med en bricka som ska sprida ut kraften. Skruvknoppen ska jag göra om också, för långt och klumpigt.

Undrar var man kunde hitta typ mässing eller passande metall så man kunde förstärka där skruven ska ta i

Ja denna är väl nog egentligen work in progress ännu, tror jag ska runda av två av sidorna också.


Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #65 skrivet: 14 jul-15 kl 02:07 »
Den var väldigt fin Dennis. Är det whiskey i glaset?
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #66 skrivet: 14 jul-15 kl 09:30 »
Haha nej det är grönt iste som sambon gjort.

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #67 skrivet: 15 jul-15 kl 01:55 »
Ok. Måste bara lägga in lite mera projekt.




Hälsningar från Michael

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #68 skrivet: 26 jul-15 kl 19:15 »
Gjort ett arbetsbord för utomhusbruk. Kvar är att måla och fästa bordets "skiva" i underredet. Gjort det efter denna video
! No longer available


Känns riktigt stabilt! I bakgrunden syns det gamla "arbetsbordet" som jag till stor del byggde båten på och senare målade båten på...

Ovanpå bordet finns några plattor med skruvstäd och en slip man kan tvinga fast på bordet vid behov.

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

carolinitza01

  • Gäst
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #69 skrivet: 26 jul-15 kl 21:36 »
Mitt första försök till trähantverk sen grundskolan.

Har gjort en ring i björk. Blev väl sådär men känner mig ganska stolt. Har dock inte listat ut vad jag ska behandla det med än. Någon som har något tips?


January12

  • Inlägg: 3
  • ☮&❤︎
    • Skåne
    • January12.org
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #70 skrivet: 28 jul-15 kl 17:07 »
Jätte fin ring!

Jag vart också klar med en ring nyligen!
Den är i ek och turkos, behandlad med eget smörj av bivax och hampaolja.
Drömmer om vedkaminer, finsnickeri, självhushåll, kollektiv, kreativitet, kärlek och vackra minnen.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #71 skrivet: 28 jul-15 kl 19:58 »
Halaj!

Lack. Jag är inte förtjust i lack alls, men i just detta fallet kommer det till sin rätt.
Din ring kommer att bli smutsig. Vare sig bivax, olja, paraffin m.fl. kan hindra det i längden.
Ett alternativ kanske kan vara standolja.

//T

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #72 skrivet: 03 aug-15 kl 18:25 »
Som alltid smarta och fina kreationer! Min tanke med denna tråd var just att inspirera och att bli inspirerad av folk som annars kanske aldrig visar upp sina alster. För mig kan en smart lösning, ett vackert föremål inspirera, men framför allt att bara se att det är fler än en själv som håller på att gör saker.

Här är en osthyvel som jag skaftade efter att det gamla gått sönder. Målad med oljefärg.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #73 skrivet: 04 aug-15 kl 20:39 »
Gjort en enkel bänk av en halv stock tall. Borrade hålen och täljde ur de så de blev svagt koniska sen benens tappar gjorde jag också koniska så de klämmer åt när man sitter på den. Hyvlade sittytan och ändträet.

Notera skillnaden i rötangrepp menllan ytveten och kärnveden i furu :). Nyligen linoljad på bilden. En satt på bänken och jag gick och hoppade på den så tror den håller vi får se :). Gick oväntat snabbt att göra!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #74 skrivet: 09 sep-15 kl 18:54 »
Gjorde ett litet utebord istället för det stora jag tänkte, det ska nog bli av, men sen nån gång.





Herdins bets, tror det hade blivit finare utan men nåväl. Ska applicera en "spar varnish" senare av märket epifanes, lär va bra märke så jag gick på det, extra mycket UV skydd. Späder ut den 50/50 med lacknafta och gnider in med trasa istället för pensel.



Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #75 skrivet: 09 sep-15 kl 23:19 »
Får kontra med ett litet alster. Penna med svarvat älghorn. Mycket trevlig att skriva med - ganska tung.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #76 skrivet: 15 nov-15 kl 19:29 »
Skaffat en svarv, andra saken jag svarvat, fösta var en furubit jag testade på. Gjorde denna av rönn jag hade.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #77 skrivet: 19 nov-15 kl 20:50 »
Gjort en till marking gauge, fast själva stålet saknas fortfarande. Valnöt och björk, inte helt men till en stor del gjord med handverktyg.






Sjaunja

  • Inlägg: 5574
    • -
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #78 skrivet: 20 nov-15 kl 00:26 »
Vilket vackert ritsmått!

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #79 skrivet: 20 nov-15 kl 12:55 »
Håller med föregående.
Ett ritsmått är något jag skulle behöva göra själv. Det börjar bli för ofta man saknar ett.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser