Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tova lin med ull  (läst 2439 gånger)

Midvinter

• Dalarna
tova lin med ull
« skrivet: 20 jan-15 kl 12:23 »
Vad händer om man virkar med dubbel tråd, lin/ull och tovar det? Vad händer med linet när ullen krymper? Går det? Hur blir det?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Pialinn

• Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: tova lin med ull
« Svar #1 skrivet: 21 jan-15 kl 09:19 »
Jag tror inte det kommer bli snyggt att tova ull och lin tillsammans.

Linet kommer att "sticka fram" som noppor då det inte krymper ihop med ullen.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #2 skrivet: 23 jan-15 kl 18:20 »
 Lintråd kan ju vara så olika tvinnad.  Och om du virkar så kommer det väl att behålla sin virkstruktur vid tovningen. Vad  skall du ha det till? 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Midvinter

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 23 jan-15 kl 19:22 »
Nä, jag vet inte riktigt, tror jag skippar hela iden, men jag var ute efter nånting grovt, kraftigt och stabilt utan töj eller stretch. Men ändå isolerande och sånt, så som ull är. Tänkte att lin är starkare och inte lika töjigt som ull, och att jag därför skulle få det jag vill genom att kombinera. Men jag vill ju tova för att få det så kompakt och stadigt som möjligt. Kanske bara köpa ett vävt tyg, tex grov vadmal, istället. Eller möbeltyg. Eller bara strunta i alltihop och ägna tiden på någon annan ide istället.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 23 jan-15 kl 20:25 »
Varför kan du inte bara tova istället, på det vanliga viset? Dvs skippa virknålar och stickor utan tova med grov ull, typ rya, och använd en hattstock. Efteråt  valkar du den ordenligt så den blir jättetjock. Då blir den inte töjbar, och mindre töjbar än vävt tyg också. Det går ju tova ull stenhårt. Jag har en  tovad matta som är 1cm tjock och den går inte dra isär.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 23 jan-15 kl 23:55 »
Hm, jag har aldrig tovat något förut, tänkte det blir lättare att få rätt form genom att virka, men det kanske inte är så?

1 cm lät lite väl tjockt, tror du det blir stabilt även om man gör det tunnare?. ca. 1-2mm tänker jag mig. Det var därför jag funderade på lin, för att lintråd kan vara så väldigt stum att det skulle hjälpa att hålla formen och inte töja sig även när det är litte tunnare.

Får ta och kolla upp det där med tovning lite mer! :-)

olivia.k

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 24 jan-15 kl 00:39 »
Hm, jag har aldrig tovat något förut, tänkte det blir lättare att få rätt form genom att virka, men det kanske inte är så?

Med en hattstock är det inte svårt att få till en hatt, och att virka för att sen filta verkar bli knöligt resultat. Det finns en bra bok om tovning jag rekommenderar, den heter Tova av Gunilla Paetau Sjöberg och den finns på de flesta större bibliotek. Svårigheten är egentligen att få tag i en hattstock. Helst skulle man väl bygga sig en egen. Jag har bara tovat hattar på olika skolor som har haft hattstockar som man kan låna.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #7 skrivet: 24 jan-15 kl 15:21 »
Nä, jag vet inte riktigt, tror jag skippar hela iden, men jag var ute efter nånting grovt, kraftigt och stabilt utan töj eller stretch. Men ändå isolerande och sånt, så som ull är. Tänkte att lin är starkare och inte lika töjigt som ull, och att jag därför skulle få det jag vill genom att kombinera. Men jag vill ju tova för att få det så kompakt och stadigt som möjligt. Kanske bara köpa ett vävt tyg, tex grov vadmal, istället. Eller möbeltyg. Eller bara strunta i alltihop och ägna tiden på någon annan ide istället.
Vill du låta materialet ge impulser till dig eller tvinga det att uppföra sig enligt ditt behov?  När jag tänker på ull och annat material får jag en ide om hur fint det skulle vara tex med sidenmaterial i ullen det borde vara intressant med lintrådar i ullen också
Det ger sig hur det blir  :D
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser