Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spara amaryllis  (läst 1417 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Spara amaryllis
« skrivet: 20 jan-15 kl 11:23 »
Kanske inte direkt självförsörjningsodling men...kanske ändå. Lite till lyst behöver vi väl också som själhushållare.

Saken är som följer: Jag fick till jul en speciellt vacker amaryllis som jag gärna skulle vilja spara till nästa år (löken alltså). Jag har flera gånger, lite halvhjärtat, försökt att spara, och senare få liv i, amaryllislökar. Utan framgång. Tycker att jag gjort som man ska men förmodligen har jag inte hållit ut tillräckligt. Nu skulle jag alltså vilja veta hur ni gör för att hålla liv i amaryllislökar.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Gamina

SV: Spara amaryllis
« Svar #1 skrivet: 20 jan-15 kl 11:38 »
Jag vattnar dem som vilken växt som helst tills de vissnar då ställer jag undan dem ett tag och tar sedan fram dem varpå det brukar komma en knopp. Ibland har jag glömmt momentet ställa undan svalt och de har kommit tillbaka iallafall. Enligt min erfarenhet är det viktigt att de står i ordentligt ljus när de har blad ananrs orkar de iten sätta blomknoppar.
Ett tag försökte jag ha dem ute på sommaren men det har jag gett upp. Jag förlorade massor av dem då sniglar åt sönder löken eller så bara ruttnade de av alla sommarregnen.
Genbank för Gotlandshöns

Kanin-Eva

• Dalarna
SV: Spara amaryllis
« Svar #2 skrivet: 20 jan-15 kl 11:41 »
Gamina: Du vattnar dem som vanligt när de blommat klart? Har hört att man inte ska vattna under blomning, men det kanske bara är snack. Vissnar bladen ner såsmåningom? Då ställer man mörkt? Jag har nog tidigare gjort som du och ställt ut. Och sedan glömt bort dem. I år ska jag lyckas!
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser