Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blödningar??  (läst 3023 gånger)

Lollo_Hunneberga

Blödningar??
« skrivet: 30 mar-07 kl 11:24 »
Hej!
Nu är det ca 1,5 veckor sedan vi fick en liten bockkilling och både han och geten verkar må prima. Det jag är lite orolig över är att geten har börjat blöda, hon gjorde inte detta förren för några dagar sedan (har alltså inte blött sedan hon killade) Hon blöder från "slidan"  eller vad det nu heter på getter!! :) Är det någon som varit med om detta?? Vad tror ni att det kan vara?? Är det precis som på människor att man kan blöda ett tag efter förlossning??

Tacksam för svar!!

Balbina

• -
Re:Blödningar??
« Svar #1 skrivet: 30 mar-07 kl 11:27 »
Hejsan!
Mina blödde i några veckor efter de killade i höstas. men de blödde hela tiden och började inte blöda efter en vecka.
Ta tempen på henne och ring sedan till en vet. och rådfråga denne.
att du ska ta tempen beror på att vet. kommer troligtvis fråga efter det.
« Senast ändrad: 30 mar-07 kl 11:27 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Karlborg

« Svar #2 skrivet: 30 mar-07 kl 13:59 »
Min geta blöder ocksåå lite därifrån och hon killade den 21 så det är ungefär lika. Men det luktar inget illa och hon verkar inte allmännpåverkad annars.
Och det verkar ju vara fler som har märkt samma sak på sina getter.
Så det är nog inget fel, om dom nu inte får feber.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 30 mar-07 kl 14:08 »
Har samma erfarehet som Mmmmm men kolla tempen!

Finns det en bock i samma hage? Ta undan honom en tid, i så fall- han kanske gör skäl för benämningen bock även som skälsord?

Kunde du kolla efterbörden så att moderkakan och "foster-säcken" inte var södertrasad?
Känns hennes buk som vanligt och reagerar hon som hon brukar då Du försiktigt klämmer på magen?

Äter och dricker geten normalt? Om det är så och det inte luktar illa och geten inte verkar trött/ slö och ej heller verkar ha ont i buken, så kan det nog räcka med observation och att hålla rent (tvätta med såpa och varmt vatten) kring slidan, under svannsen och på bakbenen.
Har Du kortat in getens ragg där bak och kring juvret?
Det blir mycket lättare att hålla rent om Du tar undan lite päls, om hon nu är långhårig vill säga.

Ge henne gärna lite torkade nässlor eller fäsk persilja-innehåller järn och stimulerar imunförsvaret.
Hur är det med halten Selen-Evitamin i kosten?
Och så KÄPPHÄSTEN,förståss! ;) Ge henne rikligt med tallgrenar!

Rinner det mycket "avslag" kan det vara befogat att smörja den annars våta huden med Idominsalva eller Zinkpasta för att förhindra exem.

Om värmen fortsätter kommer mer flugor och annat att lockas av
flytningarna. Använd därför redan nu "Flusa" mot dessa. Medlet finns på Granngården.

En bra sak är också att strö lite kalk på golvet innan Du halmar "båspallen" eller motsvarande.
Det minskar både insekter och bakterier.

"De enklaste problemen att lösa, är de man förbyggt och som därför aldrig uppstår" ((( Det kommer ju förståss gärna andra i deras ställe.))) ;)
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Lollo_Hunneberga

« Svar #4 skrivet: 30 mar-07 kl 21:55 »
Tack för alla svar!! Det e sååå skönt att ha er när man undrar något!!! Ska ta till mig alla dessa tipsen!! :) Så hoppas vi att det slutar snart!!

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 31 mar-07 kl 09:34 »
Torptomten: har fått höra att kalk bränner huden. Hur kommer man undan ett sådant problem??

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 31 mar-07 kl 20:13 »
Torptomten: har fått höra att kalk bränner huden. Hur kommer man undan ett sådant problem??
"En bra sak är också att strö lite kalk på golvet innan Du halmar "båspallen" eller motsvarande."
:)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• -
« Svar #7 skrivet: 02 apr-07 kl 14:30 »
Bränd och släkt kalk, typ trädgårdskalk (ogödslad naturligtvis) eller foder krita bränner INTE huden. Den torkar ut huden på ett besvärande sätt för människor, djur och insekter och kan ge upphov till irritation av huden genom den PH-värdes höjning, vi just vill använda.  Jag har aldrig haft problem med detta.
Det är ett tunt och jämt "flor" av kalk som vi skall sprida, inga jätte mängder.
Det kommer att hamna under en god ströbädd av halm, vilket är det mest miljövänliga och ur gödsel-användbarhet bästa.
Är Du rädd för uttorkning av djurens hud, kan Du ströl lite tjockare med halmen eller som jag gör för kanninerna, lägga ett tunt lager med fint kutterrspån mellan kalk och halm.

Alla djur är givetvis individer och somliga kanske gräver eller snor mer runt i ströt, men då är det ju mitt eget ansvar, som enskild djurägare, att pröva och se vad som passar mina djur och mig själv bäst.

Att använda [/b] [/i] osläkt kalk[/b][/i]  ni detta sammanmhang är givetvis helt förkastligt. Det är heller inte så lätt att få tag på idag.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Balbina

• -
« Svar #8 skrivet: 02 apr-07 kl 15:54 »
Bränd och släkt kalk, typ trädgårdskalk (ogödslad naturligtvis) eller foder krita bränner INTE huden. Den torkar ut huden på ett besvärande sätt för människor, djur och insekter och kan ge upphov till irritation av huden genom den PH-värdes höjning, vi just vill använda.  Jag har aldrig haft problem med detta.
Det är ett tunt och jämt "flor" av kalk som vi skall sprida, inga jätte mängder.
Det kommer att hamna under en god ströbädd av halm, vilket är det mest miljövänliga och ur gödsel-användbarhet bästa.
Är Du rädd för uttorkning av djurens hud, kan Du ströl lite tjockare med halmen eller som jag gör för kanninerna, lägga ett tunt lager med fint kutterrspån mellan kalk och halm.

Alla djur är givetvis individer och somliga kanske gräver eller snor mer runt i ströt, men då är det ju mitt eget ansvar, som enskild djurägare, att pröva och se vad som passar mina djur och mig själv bäst.

Att använda [/b] [/i] osläkt kalk[/b][/i]  ni detta sammanmhang är givetvis helt förkastligt. Det är heller inte så lätt att få tag på idag.

Ok, själv använder jag bara spån (hämtar från ett snickeri och tycker det är bra med återvinning) men det kanske fungerar lika bra under det??? Finns det några andra bra alternativ??? Inte för jag har haft några som helst problem ännu men man vil ju förebygga  ;)

Torptomten

• -
« Svar #9 skrivet: 05 apr-07 kl 20:34 »
Är stallet välventillerat, djuren går ute dagtid och ströbädden torr och av bra kvallitet bhövs i regelingen kalk.
Kalkaen har fyra effekter som av olika anledningar kan vara bra att ta hjälp av i stallet.
Kalken "binder" kvävet i urin och gödsel=>mindre amoniklukt.
Kalken torkar ut insekter och deras larver=> mindre flugor och annan ohyra.
Kalken motverkar en "kladdig" ströbädd om djuren har "lös mage" men ersätter inte på nått vis strömedlet.
Kalken höjjer pH-värdet och motverkar därigenom bakterie- och mögel-tillväxt.
Kutterspån kan, som jag sagt på annan plats, innehålla mögelsporer och om det är kommet av barrträd finns det i det ämnen t ex terpener,som kan verka hud- och slemhinne- iriterande. Djuren är alla individuelt känsliga för detta men till födande kanniner passar det därför inte och jag vill inte heller pröva med spån hos de födande getterna.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 06 apr-07 kl 07:45 »
"Ren halm är bästa ströbädden.  Spån kan irritera slemhinnorna och är därför inte lika bra."  Tyvärr minns jag inte vem som skrev det, men jag TROR att det var Erik Sjödin i sin bok Getter.

Balbina

• -
« Svar #11 skrivet: 06 apr-07 kl 10:15 »
Jag använder halm inne hos de getter som ska få bebisar.
tycker annars spånet är smidigare då det inte blir så blött i boxarna och dessutom har halmen här varit så dålig och möglig så jag har inte vågat använda den.
Jag har inga problem med varken lukt, ohyra eller skadliga bakterier. Bäddarna är fräscha och när man tar ut dem så är de ordentligt brunna och varma. Men det kan ju komma en dag då man får problem och då är det bra att snabbt kunna sätt in behandling  ;)
Nu har jag koll på kalk också... Toppen.

Trollmor: Erik Sjödin bör hålla sig till får  ;)
« Senast ändrad: 06 apr-07 kl 10:15 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 06 apr-07 kl 17:52 »
Ja, i dessa frågor verkar vi vara helt överens.  Trevligt!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1214 gäster, 4 användare (1 dolda)
beekeepern, Erik Forsman, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser