Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Möjlighet att ta över gård. Hjälp önskas!  (läst 6645 gånger)

WillIB onde

• Västergötland
Möjlighet att ta över gård. Hjälp önskas!
« skrivet: 18 jan-15 kl 16:45 »
Hej min morfar och mormor håller på att avveckla deras jordbruk(20ha). Jag har en möjlighet att ta över gården och bruka den om jag vill (dock ej huset då de kommer att bo kvar där)

Jag har tänkt på det här dagligen i ett halvår nu och det finns mycket som talar för och emot. Det lutar åt att jag kommer starta igång gården igen.

Mitt bekymmer är att jag kan inte åka till gården varje dag (2,5mil enkelresa), kanske bara 3-4 dagar i veckan. Vad är lämpligt att satsa på?
Min morfar har haft köttdjur (nöt) innan. Jag hade gärna velat haft får.

Hjälp mej gärna att få idéer hur jag ska få igång ett hållbart jordbruk.

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Möjlighet att ta över gård. Hjälp önskas!
« Svar #1 skrivet: 18 jan-15 kl 16:56 »
Om du inte kan åka dit varje dag så kan du ju inte ha några djur. Då får du satsa på att odla något istället. Spannmål? Grönsaker? Jordgubbar? Hö?

andtol

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 jan-15 kl 17:01 »
20 ha åker? Betesmark? Skog?

Hur mycket tid vill du lägga ner?

Hur långsiktigt tänker du? 5 år? 20 år?

Är din familj med på noterna? Eller du kanske är ensam?

WillIB onde

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 jan-15 kl 17:41 »
Stor del betesmark och en del skog (5ha) ungefär.

Tanken är det ska bli en inkomst att leva på längre fram. Kommer att ha kvar mitt nuvarande arbete tillsvidare (industri)

Finns 2 traktorer med tillbehör samt en tröska. Inga toppmoderna grejer men funktionella.

Min sambo har gett klartecken.

WillIB onde

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 jan-15 kl 18:05 »
Jag skulle kunna lösa så att jag har någon som kan titta till djuren när jag inte kan.

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 jan-15 kl 18:14 »
Jag skulle kunna lösa så att jag har någon som kan titta till djuren när jag inte kan.

Det funkar under betestiden, men på vintern nåste man lägga en hel del tid varje dag med djur.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 18 jan-15 kl 18:22 »

Under lammningsperioden (eftersom du skriver att du vill ha får) måste du besöka ladugården minst var tredje timme för att kolla till dem och se om någon är på gång. Jag tror inte dina morföräldrar är så pigg på det jobbet om de lagt ned sitt jordbruk.

WillIB onde

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 18 jan-15 kl 18:33 »
Under lammningsperioden (eftersom du skriver att du vill ha får) måste du besöka ladugården minst var tredje timme för att kolla till dem och se om någon är på gång. Jag tror inte dina morföräldrar är så pigg på det jobbet om de lagt ned sitt jordbruk.

Jag har en kusin som skulle kunna vara med på ett hörn också.

WillIB onde

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 jan-15 kl 18:42 »
Äppleodling kanske hade varit något, dock dyr investering:/

Hur hade ni gjort?

Weasel

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 18 jan-15 kl 19:08 »
Finns det någon vältrafikerad väg i närheten? I så fall kan man ha självplock av jordgubbar, alternativt en försäljningsvagn. Äppelträd kan jag inget om, men känns som om det tar många år innan de ger ordentligt med frukt?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

JagArJag

• Småland
« Svar #10 skrivet: 18 jan-15 kl 19:25 »
Ska du ha något så är det flytt som gäller, hyr eller köp hus i närheten så du kan åka du lätt så ofta det krävs.

Hur många hektar åker finns på fastigheten? Finns mer i närheten att arrendera?

Vad är det förbyggnader som finns?

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Möjlighet att ta över gård. Hjälp önskas
« Svar #11 skrivet: 18 jan-15 kl 19:28 »
Låter som att djurhållning är uteslutet.Möjligt att du kan upplåta sommarbete som inkomstkälla, men annars säger jag samma som ovan. Spannmålsodling, hö mm.

JagArJag

• Småland
« Svar #12 skrivet: 18 jan-15 kl 19:36 »
Glömde en viktig fråga: vad har du för erfarenhet av djur?

Och kan och vill du reparera maskiner och byggnader?

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #13 skrivet: 18 jan-15 kl 19:39 »
2,5 mil är mycket....  om man har får. Jag har 50 meter ut till fårhuset och tycker att det är långt när man ska ut kl 3 på natten för att flaskmata eller kolla in en förstagångslammare. Kan du inte flytta dit? 20 ha springer man ju inte över varje dag så jag förstår ditt dilemma.
Du kan inte byta boende med mormor och morfar? (lite långsökt kanske, men vad gör man inte för 20 ha?)

Som sagts tidigare så är får nog uteslutet, liksom många andra djur. Kanske en tålig boskap typ highland cattle? (givetvis med någon som kollar till dom dagar du inte är där).

Annars hamnar du nog på odlingsalternativet. Finns det hömaskiner på gården? (rotorslåtter, hövändare, strängläggare, balmaskin m.m.)?
Då kan du i alla fall börja med att sälja hö.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

WillIB onde

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 18 jan-15 kl 20:31 »
Nja inte direkt någon större väg, tror inte jordgubbsodling skulle funka:)

Vet inte exakt åker arealen om jag ska vara ärlig.

Byggnader som finns är ladugård, maskingarage, magasin, hönshus, garage, skjul. snickarbod. Det mesta för skörd av hö och havre finns, dock ingen plastare för ensilage. 

Ja flytt är det som skulle bli bäst tror jag, Dock inget alternativ just nu.

Skulle gärna vilja drar igång något själv mest för att utvecklas och lära mej nya saker.
Är snickare i grunden är dock kass på maskiner och el.
Har varit med och hjälpt till på gården sedan jag va liten, hade dock tänkt att hjälpa morfar 12h i veckan i 1 år för att lära mej mer. Han har lite djur kvar och skördar lite, Han kommer dock att arrendera ut gården om inte jag vill.

JagArJag

• Småland
« Svar #15 skrivet: 18 jan-15 kl 21:06 »
Hur är ladugården inredd? Uppbundet?
Finns utgödsling?

Bor du inte väldigt nära funkar det inte att ha djur.
Däremot att sälja små fyrkantsbalar med hö eller halm till hästfolk kan funka.
Bara det inte är för mycket konkurrens i området.
Fråga hästfolk i närheten vad dom tror och hur många som säljer inom några mils omkrets.

Rundbalar med ensilage går också att sälja men inte med lika stor förtjänst.

Du vill inte flytta nu, men tror du att du vill det om några år?

WillIB onde

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 18 jan-15 kl 23:40 »
Du vill inte flytta nu, men tror du att du vill det om några år?

Stämmer ganska bra. Mitt jobb ligger 2.5 mil åt andra hållet. Tanken är att samla ihop kapital så länge.

Finns det något annat man kan göra?

Ladugården är inredd för nötboskap fd mjölkgård.

JagArJag

• Småland
« Svar #17 skrivet: 18 jan-15 kl 23:56 »
Är det ett uppbundet system den är inredd som?
Att den är för nötboskap är klart men det finns många sätt att hålla nötboskap i.
Uppbundet är dock vanligast i äldre ladugårdar.
Hur många djur finns det plats för?

Det kanske är bättre att du funderar med din sambo ang när ni kan flytta dit, sätt upp ett mål.
Och under tiden fram tills dess så lär du/ni er hur det fungerar på en gård, vad man ska veta och hur man tar hand om djur.
T.ex. genom att hitta kvällskurser (studieförbund kan ha om får t.ex.) ävensom det inte handlar om just det djurslag ni tänkt er så kan ni lära er generellt om djur, bete, vall, jordberarbetning, skog osv.

Se bara till att åkrarna och betena används på ett eller annat sätt så dom inte står och växer igen, då har du mer problem att få bort allt skit sen när du vill börja.
Kolla om någon kan låta sina djur beta på betesmarken, eller köp en betesputs och kör med ett par gånger per sommar.
Och åkermarken kan du arrendera ut till någon i närheten. Men se till att ta hjälp av t.ex. lrf konsult med arrendekontrakt så du inte blir fast i ett kontrakt som du inte kommer ut sen. Arrendelagen är inget man kan avtala bort lätt och den är både bra och dålig beroende på om man arrenderar eller arrenderar ut. Alternativt så slår du alla vallar själv en gång per år och säljer rullar, även om du går plus/minus 0 så ser du till att dom inte växer igen.

Det vore även bra om du kan hitta någon bonde du kan få "gå bredvid" så ofta som möjligt. Erfarenhet är väldigt viktigt. Du kan inte läsa dig till allt, framförallt inte mod att hantera en kviga som inte vill som du vill.

Hittar du inga kurser (det finns tyvärr väldigt få kvällskurser och liknande) så finns det böcker att läsa. Dom är inte alltid lätta att hitta om man inte vet vad dom heter eller vad författarna heter. Men det finns böcker på t.ex. adlibris och liknande.

Under tiden kan du också fundera över vad du vill ha för inhysningssystem för djuren när du väl börjar. När du lärt dig mer så förstår du fördelar och nackdelar med dom olika, och när du bestämt dig så kan du sakta börja bygga om det som eventuellt krävs. Så det är klart när ni väl flyttar dit sen.

Ska du hantera en motorsåg måste du skaffa dig kunskap och erfarenhet för det också. En motorsågskurs är ett måste, åtminstone A och B behörighet. Dom kostar några tusenlappar att gå men är väl värt det med tanke på riskerna, och om du inte äger gården är det dessutom ett lagkrav sen årsskiftet.

Och om din morfar varit bonde många år så sätt dig med honom och ta med dator för att skriva på (inte papper och penna för där kan du inte söka lika lätt, det blir mycket text) och låt honom berätta hur saker går till. Sen vartefter du lär dig mer och mer så får du frågor och funderingar och då frågar du honom och andra bönder om det ena och det andra.

Att hantera djur och maskiner är viktigt att kunna, så ta varje tillfälle du kan att lära dig det. Och varje maskin som du kopplar på traktorn kräver sin vana, framförallt i början innan du kört flera olika maskiner.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 19 jan-15 kl 07:17 »
Det är väl bara att gratulera!
Men jag kan undra hur dina morföräldrar resonerar när de vill att du ska ta över gården men inte boningshuset ??? . Är kåken så pass stor, eller inredd så, att det går att använda den för generationsboende i 2 hushåll? Ett industrijobb i stan går att pendla till, men inte en djurbesättning på en gård...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 19 jan-15 kl 11:44 »
Om du bestämmer dig för att bruka marken i år så se till att han för över stödrätterna på dig. Det gör man via internet och är enkelt.
Ifall din morfar bestämmer sig för att lägga ned och inte söker EU-stöd i år, (2015) så kommer hans stödrätter plockas tillbaka av jordbruksverket,  och du kommer få köpa nya på blocket för ca 1000kr per hektar när du väl bestämt dig för att bruka marken.

Om du arrenderar ut så kan du låna ut stödrätterna också, men se till att få tillbaka dem när arrendet gått ut. Vet du inte när du vill bruka marken så skriv ettåriga kontrakt eller skriv inga kontrakt alls så kan du plocka igen marken när du känner för det. Tänk på att vare sig du eller morfar kan sitta på stödrätter som ni inte använder för då ryker dem.
Gå in på jordbruksverkets sida och läs allting om stödrätter, gårdsstöd och så vidare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 3 användare (1 dolda)
Biofilo, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser