Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett pyttelitet hus ute i naturen  (läst 8834 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Ett pyttelitet hus ute i naturen
« Svar #20 skrivet: 18 jan-15 kl 01:15 »
Kolla in Derek "Deek" Diedricksens youtube-filmer för idéer. Han visar hur man bygger enkla kojor och hur man skaffar material till dem. Han har bland annat använt glaset från tvättmaskiner som fönster. Han är dessutom rätt underhållande om man förstår engelska.

https://www.youtube.com/user/relaxshacksDOTcom
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Naturfönster

• Västerbotten
« Svar #21 skrivet: 19 jan-15 kl 02:44 »
Man skulle haft ett gäng såna där. Utspridda lite här å vars över jorden 8)

Jag tror att "huset" hade jag kunnat få till makalöst billigt. Kruxet hade nog legat i att hitta ett ställe som faller en perfekt i smaken och som man kan få loss galet billigt. Men efter ett gäng veckors studerande av kartor, satellitbilder, och utflykter till potentiella platser så tror jag nog att man skulle kunna hitta rätt till slut  :)
« Senast ändrad: 19 jan-15 kl 03:39 av Naturfönster »

Naturfönster

• Västerbotten
« Svar #22 skrivet: 24 jan-15 kl 01:18 »
Liten uppdatering:

Jag sitter med flygbilder+kartor på eniro.se och skannar igenom de områden jag är intresserad av för mitt projekt, för att pricka ut alla de hus som kan vara nåt. Vad jag är ute efter är ett hus som ligger väldigt ensligt ute i naturen, och som jag skulle kunna få köpa väldigt billigt. Min plan är därför:

1. Med hjälp av flygbilder+kartor pricka ut alla hus som ligger avskilt till och ditt och datt.
2. Kolla upp taxeringsvärdena för alla dessa hus.
3. Till våren besöka de hus som har lågt taxeringsvärde (för det känns ju väldigt otroligt att man ska få lös ett hus väldigt billigt ifall dess taxeringsvärde är på flera hundra tusen).
4. Kontakta ägarna till de mest lämpliga husen för att försöka få köpa.

Men vad jag undrar över är: Finns verkligen alla hus med på eniros karta? Eftersom det är ytterst enkla bostadshus som jag är ute efter så känns det inte helt säkert. Är även så gott som alla "ensamstående" fritidshus med på eniros karta?

Jag hoppas någon förstår vad jag menar och kan ge mig svar :P

MagnusH

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 24 jan-15 kl 09:05 »
Om du använder den mest inzoomade kartan i Fornsök, får du med jaktkojor, traktorgarage och dylikt.

http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #24 skrivet: 24 jan-15 kl 10:01 »
Om du använder den mest inzoomade kartan i Fornsök, får du med jaktkojor, traktorgarage och dylikt.

http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html

Däremot verkar inte jordkällare sättas ut.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #25 skrivet: 24 jan-15 kl 10:17 »
Däremot verkar inte jordkällare sättas ut.
Dom syns inte på flygbild, för det måste vara hur de får in sina uppgifter. På deras karta finns både byggnader och en grävd damm med som jag vet alla är svartbyggen. Men ett annat hus som också är svartbyggt, men hade torvtak, är inte med. Däremot hade de satt ut en byggnad på ett gärde invid vägen hos min far, efter att han rivit ett gammalt hönshus och låtit takplåten ligga ett tag innan han körde iväg den... Men nu är både hönshus och takplåten borta från kartan så de verkar uppdatera ganska ofta.
« Senast ändrad: 24 jan-15 kl 10:25 av Ett svart får »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #26 skrivet: 24 jan-15 kl 10:57 »
Nja, de jordkällare jag har kollat har yttertak. En har tegel, en plåt. Bör se ut som vilket hus som helst uppifrån.

Hur menar du att en grävd damm är svartbygge? Krävs det byggnadslov i vissa fall? Annars trodde jag det inte krävdes.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #27 skrivet: 24 jan-15 kl 11:16 »
Nja, de jordkällare jag har kollat har yttertak. En har tegel, en plåt. Bör se ut som vilket hus som helst uppifrån.

Hur menar du att en grävd damm är svartbygge? Krävs det byggnadslov i vissa fall? Annars trodde jag det inte krävdes.
Nja, en liten damm i trädgården är bygglovsfri men den här är stor nog för att komma med på kartan, om man säger så. Då tror jag det krävs något slags tillstånd. Vattennivåer är ofta känsliga grejer.

Peter81

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 04 feb-15 kl 09:35 »
Här kan du se nästan alla borrade brunnar i Sverige, i regel finns det ju ett hus i närheten: http://www.sgu.se/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/brunnsarkivet/

olivia.k

• Jämtland
« Svar #29 skrivet: 04 feb-15 kl 11:57 »
Men vad jag undrar över är: Finns verkligen alla hus med på eniros karta? Eftersom det är ytterst enkla bostadshus som jag är ute efter så känns det inte helt säkert. Är även så gott som alla "ensamstående" fritidshus med på eniros karta?

Jag har 2 st fäbovallar ute i skogen, och dessa finns inte med på eniros karta, men är utsatta på lantmäterikartan som MagnusH länkar till.
Men dessa hus ingår ju i en jordbruksfastighet så det är ju inte så att alla små-hus du hittar går att köpa eftersom de inte har någon egen avstyckad tomt.

hästtjejen

• Ångermanland
« Svar #30 skrivet: 11 feb-15 kl 15:07 »
Liten uppdatering:

Jag sitter med flygbilder+kartor på eniro.se och skannar igenom de områden jag är intresserad av för mitt projekt, för att pricka ut alla de hus som kan vara nåt. Vad jag är ute efter är ett hus som ligger väldigt ensligt ute i naturen, och som jag skulle kunna få köpa väldigt billigt. Min plan är därför:

1. Med hjälp av flygbilder+kartor pricka ut alla hus som ligger avskilt till och ditt och datt.
2. Kolla upp taxeringsvärdena för alla dessa hus.
3. Till våren besöka de hus som har lågt taxeringsvärde (för det känns ju väldigt otroligt att man ska få lös ett hus väldigt billigt ifall dess taxeringsvärde är på flera hundra tusen).
4. Kontakta ägarna till de mest lämpliga husen för att försöka få köpa.

Jag hoppas någon förstår vad jag menar och kan ge mig svar :P

Hej! Jag är lite i samma sits som du vad gäller att leta lämplig stuga... undrar därför hur du gör för att kolla upp taxeringsvärden och för att hitta ägarna?
Lev livet idag! Imorgon kan det vara försent...

Naturfönster

• Västerbotten
« Svar #31 skrivet: 12 feb-15 kl 00:12 »
Hej! Jag är lite i samma sits som du vad gäller att leta lämplig stuga... undrar därför hur du gör för att kolla upp taxeringsvärden och för att hitta ägarna?
Hallå hallå. Jag har inte kollat upp det där än, så kan inte ge några svar. Men det lär snart dyka upp någon här med svaren  :)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

olivia.k

• Jämtland
« Svar #33 skrivet: 23 feb-15 kl 11:13 »
. undrar därför hur du gör för att kolla upp taxeringsvärden och för att hitta ägarna?

Där jag bor (östersund) har lantmäteriet besöktstider där man kan använda deras besöktsdatorer. Det kräver att man vet fastighetsbeteckningen, och kan då se taxeringsvärde, ägare, ägarens folkbokföringsadress, antal areal på fastigheten, servitut som belastar fastigheten etc.

Själv fastighetsbeteckningen kan du ta reda på genom att titta på hitta.se i många fall. Under kartbilden väljer du tomtgränser.
Ifall man kan koppla adresser till dess fastighetsbeteckning i lanmäteriets datasystem kommer jag inte ihåg, men det lär väl gå.
« Senast ändrad: 23 feb-15 kl 14:38 av olivia.k »

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #34 skrivet: 23 feb-15 kl 15:01 »
Där jag bor (östersund) har lantmäteriet besöktstider där man kan använda deras besöktsdatorer. Det kräver att man vet fastighetsbeteckningen, och kan då se taxeringsvärde, ägare, ägarens folkbokföringsadress, antal areal på fastigheten, servitut som belastar fastigheten etc.

Själv fastighetsbeteckningen kan du ta reda på genom att titta på hitta.se i många fall. Under kartbilden väljer du tomtgränser.
Ifall man kan koppla adresser till dess fastighetsbeteckning i lanmäteriets datasystem kommer jag inte ihåg, men det lär väl gå.
Bra funktion på hitta.se, den var ny för mig. Men varför är inte alla fastigheter med? Min är det till exempel inte och bara hälften av de andra fastigheterna i området

olivia.k

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 23 feb-15 kl 16:03 »
Bra funktion på hitta.se, den var ny för mig. Men varför är inte alla fastigheter med? Min är det till exempel inte och bara hälften av de andra fastigheterna i området

De lägger in mer efter som. För någon månad sen var inte min fastighet med, men nu är den med. I mitt område är det också så att vissa fastigheter är inlagda medans andra saknas fortfarande.
En annan konstig sak är att de kan ha lagt dit en del skiften som hör till en fastighet men inte alla skiftena, så man kan ju undra vad de har för system när de lägger dit gränserna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 3 användare
NESSEN, skogaliten, Dajnah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser