Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kurser i Tryckkokning (pressure canning)?  (läst 10088 gånger)

Tommy Eko

• Uppland
Kurser i Tryckkokning (pressure canning)?
« skrivet: 07 jan-15 kl 21:25 »
Hej;
Är det någon som vet var man kan gå kurser i tryckkokning av livsmedel?
Framförallt kött och grönsaker, så att man får mer kunskap att göra det på rätt sätt.
Söker man på internet så finns det mycket i USA om detta, men verkar vara lite glest i Sverige, norden. Det borde finnas några pressure canning-entusiater/pionjärer här i Sverige tycker man.

Hör av er gott folk.

/T

Gröfre Slissing

• -
SV: Kurser i Tryckkokning (pressure canning)?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-15 kl 23:42 »
Hej!
 Jag är intresserad av tryckkokning, men känner inte till några kurser.
Signaturen"Wernher Hingsk" frågade visst en gång å detta forum vilket tryck det var i en normal tryckkokare, och fick följande svar :"Temperaturen blir runt 120 grader i en modern tryckkokare, vilket torde motsvara ett tryck på ca 2 till 2,5 bar."

Själv skulle jag vilja experimentera med åtskilliga kilos tryck, men det lär vara förenat med ganska stor fara, har man sagt mig!
Vill veta hur man på detta vis förkortar koktiden.

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 jan-15 kl 01:43 »
Visst är ånga under högt tryck farlig att komma ivägen för, men det är ju en sekundär fråga. Mat som tillreds vid högre temperatur borde kunna få en annan smak/konsistens/sidoreaktioner. Kanske förstör du maten, kanske finner du något gott. Men för att vinna tid får det inte bli för krångligt med själva kärlet. Vid 8 bar har du ca 170 grader, ett relativt lätt tryck att innesluta och en intressant temperatur för maten.

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 jan-15 kl 08:58 »
EN kurs hade varit härligt.
Jag köpte en tryckkokare på rea på Ikea för flera år sedan men har inte vågat använda den än  :-[
Mamma använde en när hon kokade kalops och jag minns att det var läskigt när det pös ut via säkerhetsventilen....
Skulle gärna vilja använda den för jag kokar mycket tomater (skördar runt 90 kg varje år), grytor osv
Vill ha någon med som kan och har erfarenhet så jag kan överbrygga mitt motstånd/rädsla.

Man kan ju undra varför jag köpte en när jag inte vågar använda den......men det är ju en annan historia  ;)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 08 jan-15 kl 11:21 »
Moderna tryckkokare är så konstruerade att knappt går att göra fel. När trycket är uppe och ventilen pyser är det bara att sänka värmen så att man inte pyser ut för mycket ånga. Och när man är klar så är det bara att släppa ut trycket eller låta kokaren kallna så trycket sjunker innan man öppnar (vilket skall vara rätt svårt att göra med tryck i kokaren).

En vanlig tryckkokare har säkerhetsmarginal, så är man lite nyfiken så går det att höja trycket en del. Men jag skulle inte våga höja mer än något kilo med kokaren kvar i köket ;D

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #5 skrivet: 08 jan-15 kl 21:26 »
Är du ute efter tryckkokning eller är du ute efter "Pressure canning", det är helt olika saker.

Tryckkokning är främst för att koka snabbare eller få lite annat stuk på maten.

Pressure canning är en metod att konservera med hög temperatur, så hög att botulin, botulinbakterier och i bästa fall botulinsporer försvinner http://en.wikipedia.org/wiki/Botulism#Prevention . Kräver över 120 grader för att vara tillfredsställande. För att klara det behöver du högt tryck och såna tryckkonserveringsapparater är svåra att få tag i i Europa. Sök på "All american pressure canner" på Amazon.co.uk. http://www.amazon.co.uk/ALL-AMERICAN-Quart-Pressure-Cooker-Canner/dp/B00004S88Z

Ett bra ställe att börja är http://nchfp.uga.edu/publications/publications_usda.html
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

blomknopp

• För Sverige ur tiden!
    • Övriga världen
    • Google maps gives you everything you'll ever need
« Svar #6 skrivet: 08 jan-15 kl 22:24 »
Är du ute efter tryckkokning eller är du ute efter "Pressure canning", det är helt olika saker.

Tryckkokning är främst för att koka snabbare eller få lite annat stuk på maten.

Pressure canning är en metod att konservera med hög temperatur, så hög att botulin, botulinbakterier och i bästa fall botulinsporer försvinner http://en.wikipedia.org/wiki/Botulism#Prevention . Kräver över 120 grader för att vara tillfredsställande. För att klara det behöver du högt tryck och såna tryckkonserveringsapparater är svåra att få tag i i Europa. Sök på "All american pressure canner" på Amazon.co.uk. http://www.amazon.co.uk/ALL-AMERICAN-Quart-Pressure-Cooker-Canner/dp/B00004S88Z

Ett bra ställe att börja är http://nchfp.uga.edu/publications/publications_usda.html

Åhnej! Inte ska du pyssla med dyr miljöskadlig import från andra sidan jorden när det finns gott om konserveringsapparater på svenska marknaden!

Detta har behandlats i åtskilliga trådar redan, men slänger in några länkar jag kontrollerat att är fungerande:

Severin har minst 5 stycken återförsäljare i sverige som borde kunna ta hem apparater om dom inte redan har på lager http://www.severin.com/se/koeket/koeksapparater/konserveringsautomater

Ligger återförsäljarna långt bort och inte kan skicka så kan du beställa hem apparaten via CDON http://cdon.se/hushall/severin-konserveringsmaskin-p25293708

Vill du ha en gammal hederlig inkokningsgryta du sätter på spisen så är det nog loppisar och liknande som gäller, har dock för mig att det ska finnas nya också, har sett det i en annan tråd, det finns säkert 100 trådar om inkokning här på alternativ.nu! dessutom finns det lite att läsa om det i handboken! Konservburkar och tätningsringar finns att köpa på allt från ikea, citygross till via nätet.

Och det fungerar f.ö. utmärkt att koka in i vanliga stora grytor/kastruller också, bara en handduk i botten och runt burkarna så dom inte går sönder!, kanske inte lämpligt för animalier dock pga inte jättehög temperatur.. I ugnen kan man också göra det.
« Senast ändrad: 08 jan-15 kl 22:31 av blomknopp »
M + SD + KD + C + FP sänkte skatten för storbankerna med totalt 140 miljarder PER ÅR! Detta hade räckt till tex 800 000 extra anställda till vården, eller 3 månaders betald ledighet för alla, varje år!

torpjens

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 08 jan-15 kl 23:11 »
Detta har behandlats i åtskilliga trådar redan,

Ja. De apparater du länkar till är inte avsedda för tryckkonservering och kan därför inte få upp temperaturen över 100 grader (inte vad jag kan förstå från de ytterst kortfattade databladen, visa gärna på motsatsen då jag själv är intresserad i så fall).

Tryckkonservering används för att undvika botulinbakterier som avger botulin som ger upphov till botulism. http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/smittsamma-sjukdomar/botulism/ Man kan undvika botulinbakterier genom att göra det som ska konserveras tillräckligt surt eller salt och man kan även bli av med toxinet genom att koka maten så att den blir kokvarm rakt igenom under några minuter. (Notera som en intressant grej riskerna med t.ex. vitlök som lagras i olja i rumstemperatur i länken ovan.)

Om man av någon anledning vill konservera mat utan att det är surt eller salt skall maten hettas upp till 121 grader (se tidigare länkar) för att undvika risk för tillväxt av botulinbakterier och botulism. Det enda sättet att göra det utan att förstöra maten jag känner till är genom tryckkonservering.

Hela diskussionen är OT eftersom ursprungsinlägget handlar om hur man gör för att tryckkonservera (antagligen) och inte om ifall man behöver göra det eller inte. Att påstå att det inte behövs är bara dumt och kan vara rent farligt.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

blomknopp

• För Sverige ur tiden!
    • Övriga världen
    • Google maps gives you everything you'll ever need
« Svar #8 skrivet: 08 jan-15 kl 23:29 »

Ja. De apparater du länkar till är inte avsedda för tryckkonservering och kan därför inte få upp temperaturen över 100 grader (inte vad jag kan förstå från de ytterst kortfattade databladen, visa gärna på motsatsen då jag själv är intresserad i så fall).

Tryckkonservering används för att undvika botulinbakterier som avger botulin som ger upphov till botulism. http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/smittsamma-sjukdomar/botulism/ Man kan undvika botulinbakterier genom att göra det som ska konserveras tillräckligt surt eller salt och man kan även bli av med toxinet genom att koka maten så att den blir kokvarm rakt igenom under några minuter. (Notera som en intressant grej riskerna med t.ex. vitlök som lagras i olja i rumstemperatur i länken ovan.)

Om man av någon anledning vill konservera mat utan att det är surt eller salt skall maten hettas upp till 121 grader (se tidigare länkar) för att undvika risk för tillväxt av botulinbakterier och botulism. Det enda sättet att göra det utan att förstöra maten jag känner till är genom tryckkonservering.

Hela diskussionen är OT eftersom ursprungsinlägget handlar om hur man gör för att tryckkonservera (antagligen) och inte om ifall man behöver göra det eller inte. Att påstå att det inte behövs är bara dumt och kan vara rent farligt.

Men jösses det är baserat på alternativ.nu's egna handbok och forum! Du kan inte sitta och säga att det är dumt att informera användare om vad som står här?!

Som jag skriver klart och tydligt så behöver animalier högre temp. vege. gör det inte. Check yourself before you wreck yourself!

Angående KONSERVERINGS-apparaten så står det kalrt och tydligt på sidan att du kan få upp den bra mkt över dina 120 grader så lugna nu ner dig!

Till TS: Någon kurs känner jag inte till men jag besitter ett stycke exemplar av boken "Hemkonservering" från Esseltes Göteborgsindustrier AB Avd Svenska Hushållsböcker, från -46, på den tiden var det många som helt fick förlita sig på att själva konservera alla sin mat och den här boken innehåller det mesta man behöver veta om sådant och även mycket annat. ca 170 sidor med alltifrån råkonservering, hermetisk inkokning/tryckinkokning, ättiksinläggningar, saltning, jäsning, torkning, m.m. Inkokning, det som kallas pressure canning, är nog den konserveringsmetod som det finns mest fakta om i boken. Och det är en del att tänka på, olika temperaturer och tider för olika livsmedel, vissa måste koka upp sakta, andra snabbt osv.  Inte helt omöjligt jag kan göra mig av med boken bara jag vet den kommer till användning!
« Senast ändrad: 08 jan-15 kl 23:37 av blomknopp »
M + SD + KD + C + FP sänkte skatten för storbankerna med totalt 140 miljarder PER ÅR! Detta hade räckt till tex 800 000 extra anställda till vården, eller 3 månaders betald ledighet för alla, varje år!

torpjens

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 08 jan-15 kl 23:46 »

Jag hittar inte informationen om att konserveringsapparaterna klarar mer än 100 grader, du kanske kan förklara var det står?

Även vegetabilier kräver hög temperatur om de inte är sura eller salta. Det är därför inläggningar av t.ex. gurka, rödbetor och syltlök är sura (smakar syrligt).

Tacksam om du visar var i handboken eller forumet det står att man kan konservera mat som varken är salt eller sur utan tryckkonservering så ska jag hjälpa till att korrigera det.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 09 jan-15 kl 00:39 »
Nog borde det finnas någon som konserverar med tryckkokare i närheten av TS om det är det praktiska som behöver komma igång.

Den där severins konserveringsapparaten såg inte ut att klara några 120 grader.

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 09 jan-15 kl 07:39 »
XXX
Ordinarie moderator Take är på äventyr så jag hoppade in och rensade några inlägg som spårat ur ovan. (:)

...och när jag ändå är här kan jag hjälpa till att reda ut huruvida Severins inkokningapparat klarar 120 grader eller ej. Det gör den inte, locket ligger löst på och inget tryck kan byggas upp. Jag har själv en sådan som använts extremt flitigt i snart 10 år.  :)

vigfus

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 jan-15 kl 22:46 »
Jag har surfat runt en del nu och kommer fram till samma slutsats och att det är ta mig fan omöjligt att få tag i en ordentlig tryckkokare med Manometer i Europa. Hawkins Big Boy är den enda som jag hittar som garanterar ett tryck på 15PSI/121grader men utan manometer. Har även förstått att mycket har att göra med ett lagförslag angående tryckkokare. Hittade följande inlägg:

"I remember reading that the AA PC's don't meet the European Union PED(pressure equipment directive) standards or some shit :shrug"
http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/pressure-and-gas/documents/ped/
as in, they're not CE( Conformité Européene) stamped
http://en.m.wikipedia.org/wiki/CE_marking

Så det blir till att antingen borra dit en mätare på en Big Boy eller helt enkelt beställa via staterna.

Ha det fint och må ni tryckkoka vart än ni befinner er.

/ Vigfus

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 10 jan-15 kl 09:43 »
@ blomknopp

Som du såg så fungerar inte severins för det där graderna, petters inlägg.

Och inkokningsgrytan du pratar om är en VATTENbadskonservering och har inget med tryck att göra. Vatten kokar vid 100grader om du inte befinner dig på en plats där lufttrycket är mycket annorlunda. Så då kan heller inte vad som kokas komma över de gradantalet.

Genom att ha en tryckkonserverar så kan du få ett tryck som motsvarar ett antal atmosfärer och där vattnet kokar med högre temperatur vilket minskar risken för att skadliga bakterier kan överleva.

Den boken du talar om tar bara upp vattenbadskonservering och inte tryckkokning. 

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #14 skrivet: 10 jan-15 kl 17:40 »
Om man söker på autoklaver hittat man apparater med manometrar även i Europa.

Borra hål i ett tryckkärl för att sätta dit en manometer verkar riskfyllt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 10 jan-15 kl 21:58 »
Om du inte vill borra kan du sätta ett t-rör på viktröret, fast då kommer manometern att bli orolig. Men det blir ingen försvagning som spelar någon roll om du borrar ett hål i locket, inte med 2 bar.

Försökte hitta ett youtube-klipp där de spränger en kokare, men tyvärr så bråkar den här byiga klass2-varningen med mitt internet.

Tommy Eko

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 11 jan-15 kl 15:29 »
Hej Alla;
Tack för er respons.
Jag är mest ute efter en praktiskt kurs i Pressure canning (tryckkokning av glasburkar för konservering som använts flitigt tex i USA).
Hemutrustning som det handlar om är All American eller Presto, se länkar:
http://www.allamericancanner.com/allamericanpressurecanner.htm
http://www.gopresto.com/products/products.php?stock=01781

Jag har surfat runt lite på forumet innan och Petter B hade bra trådar om inkokning osv, där han beskriver två sorter glasburkar en med röd resp. grön gummiring (äldre modeller). Men jag vet inte om man kan få tag i dessa mer , samt gummiringar och om de passar till tryckkokning på 120 grader C. Så därför tror jag kanske det är bäst att köra med glasburkar som de gör utomlands ihop med tryckkokarna. se länk
http://www.allamericancanner.com/canningjars.htm
(se även bifogad bild på en sådan burk med lock och ringar)

- Främst att konservera kött i burkar skulle jag vilja gå kurs på, som jag fattat är det här det kan gå fel med bakterier om inte temperaturen höjs upp till 120 grader.
Egentligen verkar det enkelt när man ser videoklipp på dem som gör det på tex youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=MJYdLOjR5YI

- Men samtidigt vill jag också ha en genomgång (kurs) på inkokning av tex grönsaker, bär osv, så att man lär sig det med.

Sedan har jag fattat ett en del livsmedel måste upphettas till 120 grader för att det ska bli säkert, andra livsmedel behöver bara inkokning upp till 100 grader. Det är klart att man kan titta på hur folk gör på youtube, men som alla vet finns det oseriösa filmare också/eller slarvers som gör en massa fel. Genom att gå en typ grundkurs i pressure canning kan man hamna rätt från början och känna sig säker i kläderna. Sedan kan man kanske köpa lite fler böcker i ämnet, ev DVDs. Genom en kurs får man också reda på vilka böcker som är bra och inte bra. Annars är det lätt att köpa på sig en massa skitböcker som inte ger mycket i slutändan.
Sedan har jag stor respekt för äldre folk, och yngre också för den delen som har erfarenhet i ämnet. Man får så mycket mer under en kurs; kontakter, erfarenheter runt själva processen, materialval mm.

Målet är att i framtiden bo ute på landet och som ni vet kan strömmen till frysen gå. Genom konservering av kött och grönsaker är man tryggad från elavbrott, samt att man sparar pengar på strömmen osv. Är man dessutom duktig på konservering så smakar grejorna toppen också.
Genom att gå kurser inom detta område hamnar man rätt från början.

I sverige finns idag knappt ingen beredskap om kriser skulle uppstå, det är väl därför detta område inte är så utvecklad. Men jag tror att kriserna kommer på ett eller annat sätt.
Och jag tror att det finns folk  i sverige som är duktiga på detta och skulle kunna ordna någon kurs, eller?

/T

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 11 jan-15 kl 16:20 »
Titta efter weckburkar . De ser ut som de äldre du hittar i landet med tål tryckkokning .
Du hittar burkar både weck och mason-jar hos husmodern http://www.hus-modern.se/sylta/forvara-burkar
http://www.laplandecostore.se/weck-jars/

Vill du ha hjälp med att köpa canner eller ev hjälp med en kurs hör av dig till småbruket https://smabruket.wordpress.com/tag/all-american/

andreah

• -
    • http://andreahejlskov.com
« Svar #18 skrivet: 11 jan-15 kl 18:20 »
Heyj,
Vi lever en sort "prepperlife" her i Värmland och som dig tænker vi mycket over at göra os själva uberoende af elektricitetsnettet ect (derfor bor vi "off grid" som det heder). Vora granna er ifrån England och en verkligen mäster uti presurre canning. Både hende och jag har købt old school pressure canners på amazon (den typ som det går at använde på vedspis) och det funkar bra. Vi har pråtet om at göra kurs omkring at bo så her primitivt och hyr man bygger om en sjelvhusholdning from scratch, vi kom her uten någonting, som en sort moderne nybyggare. Et element i det her kurset skulle absolut være pressure canning... men nu da jag har læst tråden tænker jag at Debby (min granna) kanske skulle satte op enkla pressure canning kurs. Om der fins interesse.... tror ni der finns interess for at göre et sådant kurs och hyr mycket skulle det koste at være med?
Her er debbys blog, hun er mester i pressure canning, du kan ochså bare skriv direkte til hende om det er: http://www.jonsarna.com
vh
andrea
I write about our life in the wild woods of Värmland.
http://andreahejlskov.com

Sommartorparn

« Svar #19 skrivet: 22 jan-15 kl 16:45 »
Jag har själv inte gjort köttkonserver, men det är mycket vanligt i Tyskland, där jag bor, att konservera dem i vanligt kokande vatten. Min Weck-bok (från firman) har visserligen intresse av att man köper deras glasburkar, men jag köper deras förklaring att man ska använda dem, eftersom locken ligger löst på ifall trycket släpper, och det är då det blir farligt. Själv har jag funderat på att konservera leverpastej, men man får inte använda mjöl i konserverna, för då surnar köttet, står det i boken. Däremot är det okej att konservera kakor med mjöl. Tyska "lantliga" tidningar har ständigt recept på hur man konserverar kött och liknande i kokande vatten, helst i konserveringsapparat.

Tryckkokning är f ö också väldigt vanligt i Tyskland och det är otroligt tidssparande när det gäller en stor stek. På en tredjedel av tiden är den färdig. Man ska bara tänka på att det inte behövs mycket vätska alls och att man helst inte ska reda i förväg, för mjölredningar bränner lätt vid. Det känns kanske läskigt första gången, men man kan faktiskt stanna kvar i köket medan steken blir färdig och fixa tillbehör. En halvtimme går så snabbt så, och mycket längre tid behöver inte söndagssteken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser