Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa handsåg  (läst 8379 gånger)

mohsart

• Blekinge
SV: Köpa handsåg
« Svar #20 skrivet: 16 feb-15 kl 19:47 »
Har du provat det?
Ja, jag använder rå linolja; risken att den ska självantända är närmast minimal då den härdar på en månad eller så, kanske 2-3 månader såhär års om man inte jobbar i rumstemperatur.
Kokt linolja som härdar på en dag/en vecka såhär års är en helt annan grej.
Jag ytbehandlar i princip allt med linolja, så för mig är ytbehandlingen ingen issue, men det kan den kanske vara för andra. Även om man vill limma.
Fast jag undrar om inte ett tag med en sickel tar bort den lilla mängd olja som hinner fastna i träet. Eller så kan man vänta tills den härdat, men det kan som sagt ta ett tag.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

January12

• ☮&❤︎
    • Skåne
    • January12.org
SV: Köpa handsåg
« Svar #21 skrivet: 18 feb-15 kl 13:20 »
Jag använder stearinljus till allt som har med glid att göra. Både på sågar och hyvlar. Det har jag fått lära mig av min Morfar från början, men även "idoler" som Tom Fidgen och Paul Sellers förespråkar stearin som glidmedel på sina verktyg.
Alla dessa sprayer och andra kemiska lösningar är inget som passar sig i mitt snickeri..

Jag är för övrigt också ute efter nya sågar och tittar på Veritas mest. Men jag glömmer lätt vilka fina verktygstillverkare som vi faktiskt har här från Sverige. Köper de flesta av mina verktyg på loppisar och auktioner, men vill lägga en slant på en fin såg för laxstjärtar!
Men samtidigt funderar jag på att köpa Japanskt då jag har börjat intressera mig för den tekniken under hösten/vintern..

Ska börja med att flytta ut i det nya snickeriet först så får vi se vad energierna säger att jag ska köpa för såg!
« Senast ändrad: 18 feb-15 kl 13:27 av January12 »
Drömmer om vedkaminer, finsnickeri, självhushåll, kollektiv, kreativitet, kärlek och vackra minnen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser