Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur förbereder ni hönsen för det hemska nyårsfirandet?  (läst 3261 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Snart kommer den natt på året alla hönsägare fruktar, den natt våra stackars pullor kommer bli skrämda halvt från vettet av en massa smällande och blinkande som de inte har någon aning om var det betyder; jag talar om nyårsnatten, med alla dess smällare och raketer.

Det har hänt förut att våra höns blivit så skräckslagna under denna natt att de tagit en dags värpuppehåll dagen efter.

Vad har ni för tips för att minimera de psykologiska skadorna? Själv tänkte jag stänga hönsluckan (som annars alltid är öppen) och försöka hitta pappskivor jag kan tejpa för fönstren.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Znibban

• Skåne
SV: Hur förbereder ni hönsen för det hemska nyårsfirandet?
« Svar #1 skrivet: 31 dec-14 kl 15:00 »
Det är nog det smartaste du kan göra, håll de inne och täck fönstren så de slipper se eländet.
Jag har hunddagis/pensionat och där har en faktiskt en annan sak en kan ta till. D.A.P. ett preparat en köper hos veterinären och en sätter det i kontakten så att det sprider sig samma ämnen i luften som en tik avsöndrar när hon ger sin valp di. Det ger harmoni.
Vad en inte ska göra är att springa och titta ut genom fönstren och uttrycka sin fasa eller beundran - det bara förstärker.....
..inte heller tycka synd om, men det gäller ju barn och husdjur - det bara förstärker att det verkligen är hemskt!
När det gäller hundar kan man gäspa....stooooooort och övertydligt...andas ljudligt med långa suckar (uttråkat), röra sig långsamt...

Sätt inte på högt ljud för att försöka överrösta  - det bara gör det värre.

Det är otroligt egentligen, alla vet ju att vi måste tänka på miljön, varför talas det aldrig om hur mycket skit som alla raketer ger upphov till + allt annat elende.
Förr hade man ett kommunalt hanterat fyrverkeri, alla gick till samma ställe och hade gemensamt raket-skjutande, under ordnade förhållanden. Det sparade mycket fingrar och andra skador, pengar och gav dessutom en anledning till samvaro!
En win-win situation för alla parter.
Ingen tänker heller på att det ligger fullt med raketrester på gator och torg, som både djur och småbarn kan få i sig av när de pillar ..... det är ju också raketer som aldrig smällde av - vem tar hand om dem, utan att skadas. Slicka på fingrar som är krut på kan ju inte vara det mest hälsosamma....

Hoppas det blir ett bra firande i år, så alla kan få starta året bra!
Gott Nytt År!

Alexn72

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 31 dec-14 kl 16:26 »
De är redan sagt men kan inte understykas nog, gör allt som vanligt, om djur märker att husse/matte reagerar så gör de också.
Men förbered gärna med att stänga luckan och täck för fönsterna

om du springer ut där 100gånger under kvällen så fattar de också att något är fel....

Har de engång lärt sig att det är farligt så är de det för all framtid.( dvs har du inte haft dem som kycklingar så kan de redan nu vara orädda/rädda för nyår)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 31 dec-14 kl 17:34 »
Sådär, då har man tejpat upp tidningar över de två fönstren och stängt hönsluckan så långt det går (den går inte att stänga helt). Tänkte gå ut vid 1-tiden och ta bort det igen.

Det hördes lite gnyende inifrån huset, men hoppas de inte blev mer rädd för mig än vad de kommer bli av raketerna.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 31 dec-14 kl 20:32 »
På samma vis som vid åska..gör ingenting
Fjäderfän och kaniner

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 31 dec-14 kl 22:47 »
På samma vis som vid åska..gör ingenting

Du har en bra poäng där.

Alexn72

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 jan-15 kl 01:22 »
Kollade på hönorna via webcam och de brydde sig inte om raketerna, först när det smällde 100meter ifrån (grannen) så var det nån av dem som vaknade till och titta sig omkring men sen somnade de om igen

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 01 jan-15 kl 07:31 »
Jag är så glad över mina förnuftiga grannar.  Inte en enda raket eller smällare inom den närmaste kilometern vad jag kunde se.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 3 användare
Karlsdotter, Ollefund, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser