Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Juridisk fråga: vems ansvar om träd ramlar in i min hage?  (läst 10613 gånger)

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
Hej!
Ska ringa mitt försäkringsbolag imorgon ( om ngn jurist finns på plats), men tänkte även kolla här med er.

Min granne, sommarstugeägare med 2 ha skog och därmed inte här särskilt ofta, har i dagarna valt att avverka (eller vad man ska kalla det), ett område som gränsar till vår vinterhage. Han har valt att spara väldigt många träd. Ej blädning, utan det ser ut som att han lämnat frötallar in absurdum, men av en ålder av ca 50 år. Dock snabbväxande så de är smala och mycket höga. Men de har inte sparat så tätt så att det är ett gallrat bestånd. Träden skulle kunnat stå 15-20 år till, minst. Det mesta som avverkats blir massaved. Skogbolaget har efter hans instruktioner tagit ner huvudsakligen gran och lämnat kvar tall. Ett mycket fint område! Om det inte vore för att....

...min enda möjliga vinterhage till min egen häst och två inackorderingar går längs hela gränsen till denna mark. På sommaren är det vår hage till avelsbaggarna. 4 av hans träd har blåst ner (någon gång av storm, annars av lättare vind) under det senaste året och jag har av ren tur varit snabb på plats och fixat stängsel och brorsan har tagit bort träden (efter hans tillåtelse).

Nu är jag orolig. Jag garanterar att ett antal av träden kommer att blåsa ner, även när det inte är storm. Nästkommande granne har också avverkat, så träden kommer att falla lätt. Jag bad min närmsta granne idag, utan framgång, att om möjligt ta ner åtminstone fler av träden närmast hagen för hästarnas säkerhet (men det gäller ju även för min arbetstid och stängselkostnader).Nu har han istället lämnat något tätare med träd längs hagen, ca 10 m bred remsa x 200 m längd.

Vad har jag för rättigheter/skyldigheter? Om ett träd blåser ner, vi är på jobbet, och hästarna springer ut och skadar någon eller sig själva? Om min häst är det en sak, men de inackorderade som är värda en hel (30 resp 60 lax) Vem betalar för vår uteblivna arbetstid när vi måste vara hemma och laga stängsel? Jag har vänligt tagit upp kostnaden för oss med honom tidigare, också utan framgång (han är ju bara god för X antal miljoner:))

Någon som vet?
//Karin

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Juridisk fråga: vems ansvar om träd ramlar in i min hage?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-14 kl 12:44 »
Miljonär eller ej,,,Jag skulle nog inte heller vilja "trädsäkra" er inhägnad utan rimlig ersättning.
Går det inte att "stänga" åt hästarna på ett enkelt/säkrare sätt när det blåser lite hårdare?.
Tex att ni delar av hagen (tillfälligt), på en sektion där risken är minimal för vindfäller som river ner stängslet.

Storm,,,, då utgår jag från att ni har hästarna inne.

Skogskunnig

« Svar #2 skrivet: 30 dec-14 kl 15:05 »
Frågan i rubriken kan ändras till vems ansvar om träd ramlar omkull? Svar, vindens. Man kan som skogsskötare påverka sannolikheten för att träd ska blåsa omkull eller ej, men man kan inte som markägare garantera att träd står kvar. Försäkringsbolaget täcker kostnader som du har försäkrat dig mot, men inget annat.

Hur stor/liten är hagen? Är den så liten att du inte kan ha en buffertzon mot skogskanten så att träden inte når hagen om de ramlar omkull?

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
« Svar #3 skrivet: 01 jan-15 kl 19:27 »
Alright, här handlar det inte om att jag på något sätt skulle begära att han ska trädsäkra vår hage... Jag äger själv skogsfastigheten som gränsar mot våra betesmarker i två andra väderstreck och det är knappast så att vi kalhuggt en remsa på 40 m för att träd inte ska nå hagen *fniss*. Vi driver "vanligt" skogsbruk, har en mindre yta där vi tänker satsa på plockhuggning, annars tyvärr kalhyggesbruk än så länge ( vi är flera delägare - allt har sin tid...)

Det handlar om att grannen avverkat på ett sådant sätt att man ber om att det ska ramla träd över vår mark. O ansvarsfrågan är av stort intresse eftersom det inte är betrakta som en vanlig gallring, en vanlig avverkning, icke heller blädning eller  plockhuggning. Anledningen till att man huggt så som han gjort är antingen att man tycker att det är fint, och/eller att man vill jävlas. .

Efter mina påstötningar plockhögg han (eller givetvis en entreprenör) den tätare remsan längs min hage i tisdags. Så nu känner jag mig lugnare:) Risken har minskat avsevärt! Om prognosen håller sig ska det blåsa 26-27 m/s imorgon (hästarna får komma in på box) och dessutom i den vindriktning som är minst lämplig. Så då får vi se resultatet!

Jo, hästarna är inne när det blåser storm, men dessa tunna höga flaggstänger som står där nu kommer att falla lättare än så. Tyvärr kan jag inte stängsla om då ingången är i ett av hörnen.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 01 jan-15 kl 19:47 »
Nu blir det ju storm i morgon så då får du se hur många träd som ramlar

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jan-15 kl 19:51 »
Nimmt med fjädrar på trådarna, så går åtminstone inget sönder, såvida det inte blir direktträff på stolpar.

bo_i_dala

« Svar #6 skrivet: 01 jan-15 kl 21:08 »
Hej!
Skogsägaren kan faktureras, men först om denne inte åtgärdat nedfallna träd- det enklaste torde dock vara att prata med skogsägaren om dina farhågor och fråga hur skogsägaren anser att ett nedfallet träd ska åtgärdas- skogsägaren kan ju vara jätteglad om du fixar och tar betalt- du vet ju inte ännu!!!! Ni måste prata med varandra!
MVH/ Bosse

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
« Svar #7 skrivet: 01 jan-15 kl 21:36 »
Tack för råd. Jo, vi pratar redan med varandra, men det går knackigt.

Man 60 år som tror att han kan allt om skog (kunskapsnivå 1 av 10) med mig kvinna 35 år som har både erfarenhet av eget skogsbruk sedan barnsben, motorsågskörkort, röjningskörkort, arbetar praktiskt på fritiden, 40 högskolepoäng på universitet inom skogsbruk. Tror ni att det hjälper?! Så trött på vissa gubbar.

Enligt jordabalken måste jag först kontakta markägaren och om han inte kan ta bort trädet inom "rimlig tid" (=nej, han bor i Stockholm) så får jag ta bort trädet och ta den del som fallit på min mark, under förutsättning att han är tillfrågad att först att ta bort sitt träd.

Men det är inte det frågan gäller. Jag har tagit upp med honom förut den kostnad och den arbetstid det tar för mig med hans träd. Jag fick zero förståelse o.s.v. När det senaste trädet föll ringde jag upp och sa att jag tar inte bort det gratis, ok, sa han tveksamt och begärde sedan (!) att vi skulle såga upp det i 3-meters längder. Pyttsan. Brorsan kom med traktorn, vi röjde stängsel och väg och skickade en faktura.

Träden fixar vi, stängslet likaså (även om jag verkligen inte gillar det), men jag är orolig för de inackorderade hästarna. Vems försäkring träder in om 60 000-hästen springer över när trädet blåst ner över vårt stängsel när det blåser 12 m/s och vi är på jobbet och hästen blir påkörd?

Eller om hästen förstör annan gröda, säg det närliggande fältet med havre. Då är det strikt djurhållaransvar enligt lagen. Så även i detta fall?

Alltså: Är det ändå mitt ansvar?

« Senast ändrad: 01 jan-15 kl 21:43 av Solblom »

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 jan-15 kl 21:44 »
Upplagt för bråk när man inte tar gubbar som tycker de vet bäst smidigt och låter dem typ fortsätta med det.

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
« Svar #9 skrivet: 01 jan-15 kl 21:47 »
Nu blir det ju storm i morgon så då får du se hur många träd som ramlar
Jo, jag skrev ju det i tråden innan. Blåser på bra redan nu, men inte den vindriktningen. Blir mer spännande runt lunch imorgon då den vrider sig :)

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
« Svar #10 skrivet: 01 jan-15 kl 21:54 »
Upplagt för bråk när man inte tar gubbar som tycker de vet bäst smidigt och låter dem typ fortsätta med det.
Ha - ja klockrent. Det har jag gjort nu i några år och börjar tröttna... För ett antal år sedan gick han och snitslade gränsen mot vår skogsfastighet inför en liten avverkning på ett halvt hektar. Utan att prata med oss, trots att han inte har kolla på gränserna. Resultatet blev att skogsbolaget som litade på hans snitslande tog 60-70 avverkningsmogna träd på vår mark. Jag ringde upp och frågade mycket försiktigt  om vi kunde titta på det som hänt eftersom det såg konstigt ut gränsmässigt. Det översitteri som sedan följde, för att jag gick försiktigt fram, vill jag inte vara med om igen. Men Lantmäteriet som han tvingades oss att koppla in gav oss rätt. Vilket jag inte körde upp i hans röv även om jag hade god lust;)

Han lyckades få skogsbolaget att betala oss (han är inte så poppis där om man säger så).

Men jag antar att det är en av anledningarna till beteendet nu. Jobbigt att ha fel...
« Senast ändrad: 01 jan-15 kl 22:04 av Solblom »

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
« Svar #11 skrivet: 01 jan-15 kl 22:08 »
Nimmt med fjädrar på trådarna, så går åtminstone inget sönder, såvida det inte blir direktträff på stolpar.

Hade suttit fint med Insulttimber, men tyvärr har vi bara 3 band där och ekonomin tillåter inte att byta ut hela stängslet till tråd just nu. Får sikta på att söka rovdjursstängselstöd nästa höst eftersom våra avelsbaggar går där på somrarna.

Tigger

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 02 jan-15 kl 08:49 »
Jag jobbar på ett skogsbolag, och denna fråga är ständigt aktuell.
Vi har tolkat lagen som så, att om grannen påpekar att träd som står på vår mark riskerar att falla och skada person eller egendom på grannens mark, så ansvarar vi för skadorna. Därför strävar vi alltid efter att lämna minst en trädlängd fri från stående trd mot trdgårdar, sommarstugor mm.

Alltså: du har vid flera tillfällen påpekat för grannen om risken. Min tolkning - han är ansvarig. Kanske att du skulle ta å påpeka skriftligt, så att diu enklare kan bevisa vid ev tvist.

Lainde

• -
« Svar #13 skrivet: 02 jan-15 kl 19:12 »
Alltså: du har vid flera tillfällen påpekat för grannen om risken. Min tolkning - han är ansvarig. Kanske att du skulle ta å påpeka skriftligt, så att diu enklare kan bevisa vid ev tvist.

Trädsäkrar ni även för "kreaturstängsel"?.

Granne skogsägare (hur korkad han än må vara), har väl ingen skyldighet att börja riva ner skogen på ynka 2 ha bara för att det kommer upp en hästhage mot gränsen?.
Nog har jag haft nerfallna gränsträd som rasat ner över tex skogsbilvägar där man fått rycka igång sågen och ta reda på virket, men inte har jag suttit och fakturerat skiftesgrannen för det. Ej heller har motsv inträffat.
« Senast ändrad: 02 jan-15 kl 20:38 av Lainde »

Tigger

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 04 jan-15 kl 19:55 »
Mot vägar trädsäkrar vi inte, men mot annan egendom som byggnader, inkl stängsel.

Min poäng var att om man som skogsägare uppmärksammats på farliga träd bör man agera.

Lainde

• -
« Svar #15 skrivet: 05 jan-15 kl 17:01 »

Min poäng var att om man som skogsägare uppmärksammats på farliga träd bör man agera.

Absolut!.

Men lämnar men en orörd skärm (med friska träd), mot kantzon så anser jag att man uppfyllt det kriteriet.
Den kunde dock ha varit minst full trädlängd, gärna 2.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 09 jan-15 kl 16:31 »

Man 60 år som tror att han kan allt om skog (kunskapsnivå 1 av 10) med mig kvinna 35 år som har både erfarenhet av eget skogsbruk sedan barnsben, motorsågskörkort, röjningskörkort, arbetar praktiskt på fritiden, 40 högskolepoäng på universitet inom skogsbruk. Tror ni att det hjälper?! Så trött på vissa gubbar.

Två personer som tror de vet bäst. Hur skall detta sluta? :)

Citera
Alltså: Är det ändå mitt ansvar?

Nej, det är ingen ansvar om träden ramlar ner. Du har 40 poäng på högskola, så kan jag nästan garantera att de har gått igenom detta under tiden. Antar att det är i Växjö du läst? I så fall vet jag att vi gick igenom det då.

Hur man avverkar har du inte mycket att säga till om. Föravverkning, gallring, timmerställning, plockhuggning, blädning är mer eller mindre ett kontinuerligt spektra av åtgärder som man knappast kna urskilja skarpt.  Inte för att det spelar någon roll.

Hektor

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 09 jan-15 kl 21:29 »
Tänk så många skogsägare som har skog längs en gräns....och mot hästhagar. Skog har och kommer alltid att blåsa ner över rågångar.  Det är väl bara att gilla läget när man har stängsel mot grannens skog? Och eftersom jag har haft min arbetsplats i skogen så har jag märkt att det ofta skär sig i samarbete mellan grannar när det är just hästar inblandade. Varför?

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 jan-15 kl 22:16 »
Jag har lejts några gånger för att laga viltstängsel runt planteringar, där grannens träd blåst ner över. Och såga upp det som är i vägen då. Enstaka träd har det varit och stängselägaren har stått för kostnaden. En väldigt liten kostnad blir det för sådana småjobb.
Hade det varit Gudrunbråtar över hela skiten, så hade man nog gjort annorlunda. Skogsägaren fixat sitt och stängselägaren sitt.

Angående rymmande och dyra djur, kan de rymma av alla möjliga orsaker, så där är nog bäst att ha en försäkring som täcker alla varianter.

Lainde

• -
« Svar #19 skrivet: 11 jan-15 kl 16:06 »
Och eftersom jag har haft min arbetsplats i skogen så har jag märkt att det ofta skär sig i samarbete mellan grannar när det är just hästar inblandade. Varför?

"Översittarmentalitet"

Nej,,, kanske inte fullt så drastiskt, men det ligger något i det du skriver Hektor.
Har själv fått mig "jordens" utskällning av 2 ryttarinnor i samband med skogsröjning,,, på min egen mark!.
De tyckte (se skrek), att jag skulle vara mer uppmärksam på att det kom 2 hästar ("Pissmärrar"), och därför stanna röjsågen OMEDELBART!.
Fällde bara ihop det jag hade runt skallen (kåpor/visir) och ryckte igång såget.  >:D

Med en vänligare ton hade utgången blivit annorlunda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 5 användare (1 dolda)
Toothpaste, Fiat, ärt, Ros-Marie Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser