Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya typkoder - fritidshus bort  (läst 2922 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Nya typkoder - fritidshus bort
« skrivet: 29 dec-14 kl 15:13 »
Skatteverket meddelar nya typkoder från 2015:
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/fastighet/fastighetstaxering/typkoder.4.3f4496fd14864cc5ac9126d.html

Det finns inte längre särskild typkod för fritidshus. Betyder det att all klassificering av fritidshus/permanenthus upphör? Hänger detta samman med andra förändringar? Spelar det längre någon roll i myndigheternas ögon om ett hus är, eller används som, permanenthus eller fritidshus? Spelar det vad gäller huset och fastigheten någon roll om man är skriven där eller ej?

Skogsola

• Gäst
SV: Nya typkoder - fritidshus bort
« Svar #1 skrivet: 29 dec-14 kl 16:28 »
 Den uppdelningen har spelat ut sin roll sedan länge. Det finns de flottaste villor som används som fritidshus medan t.ex alternativare ;D kan vara bofasta i vilken koja som helst!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 29 dec-14 kl 16:56 »
Jag förstår att den spelat ut sin roll i dina ögon och så även i mina. Jag ska själv skriva mig i en enklare timmerstuga nu, med långt under modern standard. Det är därför jag intresserar mig för frågan.

Den har också spelat ut sin roll genom att många inte längre bor så tydligt i en typisk permanentbostad, med eller utan ett typiskt fritidshus som komplement, utan det finns alla möjliga varianter. Man kanske bor hälften i lägenhet i stan och hälften i stuga på landet t.ex.

Men min fråga gällde myndigheterna och regelverket. Hur blir det med energideklaration t.ex.? Försvinner frizonen för fritidshus? Jag ska snart ringa kommunen och fråga, men nu ställer jag frågan här, för att se vad det ger.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 29 dec-14 kl 19:32 »
Frågan är ju också vad som händer för alla kommuner som har utnyttjat rätten till kommunalt självstyre för att utfärda olika slags hemsnickrade regler, och som i dem skiljer på fritidshus och permanentboende. Jag blir inte förvånad om det finns en hel mängd översikts- och detaljplaner som måste göras om nu, för att inte tala om alla märkliga bestämmelser som kan vara inordnade som lokala ordningsföreskrifter.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 29 dec-14 kl 20:04 »
Det är alltså typkoder för småhus (200-serien) som ändras. Om kommuner och andra aktörer, t.ex. statliga myndigheter, har baserat bestämmelserna på typkod kan de behöva ändras. Om de definierat fritidshus på annat sätt så vet jag inte om de behöver ändra.

Jag förmodar, men vet inte, att det fortfarande är möjligt att i diverse bestämmelser, som en organisation råder över, skilja mellan fritidshus och permanenthus (fritidsbostad och helårsbostad) om man har en tillräckligt klar definition av dessa begrepp. Den kan förmodar jag baseras på någon kombination av mantalsskrivning, standard, områdestyp (typ av plan el dyl) och kanske annat, men den kommer inte längre kunna baseras på typkod. Det ter sig allt mer otidsenligt att göra sådan åtskillnad, men det behöver inte vara något hinder. Det som däremot kan bli ett hinder är om annan lagstiftningen ändras.

Läs följande:
Långt ned på sidan jag länkade till:
"Typkodernas juridiska betydelse"
Referat/citat av valda delar:

"Typkod är inte något rättsligt krav enligt lag eller annan bestämmelse. Det är en tresiffrig beteckning som tillämpas av Skatteverket av administrativa skäl."
Anm. Det som skett nu är alltså ingen lagändring.

"Användandet av typkoder har sedan lång tid tillbaka blivit så etablerat i samhället att många aktörer utanför Skatteverket använder dem som underlag för bedömningar i sina verksamheter. Som exempel kan nämnas Statistiska centralbyrån, Skogsstyrelsen och banker och andra kreditgivare för fastighetsfinansiering."

Första siffran i typkoden svarar mot en kategoriindelning som följer av fastighetstaxeringslagen.

"En fastighetsägare kan ha rätt att överklaga den typkod som Skatteverket valt när det gäller andra och tredje siffran i typkoden, om den ger en missvisande bild av fastigheten och det är av ekonomisk betydelse att den rättas."

Det länkas även vidare till denna sida:
"Typkoder för småhus"
http://www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/fastighetstaxering/deklarerasmahus/typkoderforsmahus.4.46ae6b26141980f1e2d3a0a.html
Där finns en del ytterligare detaljer.

Trewlig

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 jan-15 kl 21:01 »
Har du fått något svar på din fråga ifrån kommunen?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 05 jan-15 kl 21:07 »
Nej jag har inte ringt ännu. Jag rapporterar här när och om jag får fram något av allmänt intresse.

Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser