Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ritning till fornborg?  (läst 1648 gånger)

Skogstant

• Östergötland
Ritning till fornborg?
« skrivet: 12 dec-14 kl 13:34 »
Hej!Snubben och jag pratar om att bygga en fornborg. Det finns gott om sten i Småland, där vi tänkt att bygga. Men vi hittar ingen bra ritning på konstruktionen. Är det någon som kan tipsa om var vi kan hitta en vettig ritning?
/Karin

malarmaster

• Gäst
SV: Ritning till fornborg?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-14 kl 14:14 »
du menar typ eketorp på öland? Ett livsprojekt i så fall. Just eketorp finns det ju lite litteratur kring. Pröva Kalmar Länsmuseum som bör ha lite,tror eketorp sorterar under dem. Annars går det säkert att hitta på bokbörsen,både om eketorp men även andra fornborgar runt i Sverige.
Huruvida man får bygga en fornborg hur som helst bör du också ta reda på,det tar ju upp lite yta.
För du menar inte hus från brons eller järnålder? Ulf

Skogstant

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 12 dec-14 kl 14:18 »
Tack för tipset.

Vi funderar på att börja med ett torn eller något. Och kanske fortsätta efter, vi har ju hela livet på oss... :D

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 12 dec-14 kl 16:19 »
Fornborgar var snarare en jordvall eller stenmur runt krönet av en kulle som gjorde den lite lättare att försvara. Några torn fanns det knappast på fornborgarna. Det är väl snarare fästningar från medeltiden som hade torn? Som Varbergs fästning eller Kungälvs fästning?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 12 dec-14 kl 16:29 »
Riksantikvarieämbetet säger:

Fornborg
Definition: Befäst anläggning från förhistorisk tid och tidig medeltid.
Kommentar: Avser dels en terränganpassad sten- eller jordvall jämte naturliga avspärrningar i krönläge vilka helt avgränsar ett område, dels en vanligen rundad eller oval sten- och/eller jordvall (ringvall), ibland kombinerad med vallgrav, anlagd på plan eller flack mark, vilken helt avgränsar ett område. Jfr. Vallanläggning.
Egenskapstyp: Terräng
Egenskapsvärde: Krönläge, Lågland, Ev. i beskrivningen
Tidigare sakord: Fornborg
Synonymer: Ringborg, Ringmursborg, Trelleborg

rastafari

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 jan-15 kl 12:24 »
Kraftig trädpallisad kring tomten är en bra början .

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 21 jan-15 kl 11:13 »
Vilken härlig idé! Bygg!

De fornborgar jag har besökt har legat på gynnsamma platser: på en kulle, vid ett stup eller på ett berg så naturen ska hjälpa till med försvaret. Vad har ni för plats?
Kanske ni kan bygga i anslutning till stora friliggande flyttblock och integrera dem i väggen? Då får ni ju en bit på väg och det blir enklare att krångla till med torn här, mur där och kanske en vindbrygga eller liknande som behöver stadig infästning.

Lite utanför ämnet men boken Dies the fire av S.M. Stirling inleder en fantastisk serie som startar i modern tid men förbränningsmotorer, el och krut slutar fungera. Vips är mänskligheten tillbaka bland hästar, svärd och borgar men det är fortfarande moderna människor med sina för- och nackdelar. De bygger borgar och befästningar kan jag lova. Alla får börja odla sin egen mat eller stjäla av grannen :)

Annars finns träpallisad bland fynden från järnålder och vikingatid. Jordvall och stående stockar.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 2 användare
Daniel-S, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser