Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiber på landsbygden!!!  (läst 2141 gånger)

Fiat

• -
Fiber på landsbygden!!!
« skrivet: 10 dec-14 kl 15:28 »
Sitter och funderar på det här med fiber. Är det värt det?  Vi ska betala ca 20-25 000kr . Vad har ni andra ute i landet fått betala?
mvh Fiat.....

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Fiber på landsbygden!!!
« Svar #1 skrivet: 10 dec-14 kl 16:34 »
Här startade det på 18 000 kr har jag för mig. Sedan hängde det på om grävningen gick förbi tomten eller inte.

Jag hoppade inte på tåget, och då blev min fastighet i praktiken utfryst från bredbandsnätet eftersom de inte lade ned tomslang till de fastigheter de passerade om man inte gick med. Här är så svårgrävt och de grävde i stort sett på enda sträckningen där det fungerar, alltså blir det väldigt svårt att lägga egen slang till kopplingsbrunnen.

Men jag är rätt nöjd med 3G-nätets kapacitet, behöver bara lite bättre antenn. Utvecklingen går framåt och rätt vad det är kör en skogsmaskin av den grunt nedgrävda slangen med fiber i.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 10 dec-14 kl 18:38 »
15000kr betalade jag. De plöjde ned kabeln i vägen ut till samlingspunkten 500m bort. Alla fick betala samma oavsett hur mycket jobb det blev, jag misstänker att jag var en av de som tjänade på det. Men det gjordes tillsammans med fortum som plöjde ned elledningen samtidigt så det blev nog lite rabatt för fiberföreningen. Var i alla fall värt pengarna, här blev 3G-nätet överbelastat på kvällar och helger vilket var extremt frustrerande.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 10 dec-14 kl 18:54 »
15 000 kr, samma för alla som gick med.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skalman

« Svar #4 skrivet: 10 dec-14 kl 19:47 »
Det har blivit lite vilda västern med dessa projekt tycker jag. Och hänger man inte med nu så kostar det mer sen, för då får man betala grävningen själv - säger dom. Vad är det för ordning?

Här samarbetar det lokala byalaget och EON om nedgrävning av el och fiber. 20000 skulle det kosta för fiber och sen skulle det bli bättre och billigare. Men jag är nöjd med ADSL 2 Mbit/s. När jag kollade Telias fiberutbud så skulle det kosta ungefär lika mycket vid likvärdig trafikvolym som ADSL från Telia gör. Varför betala 20000 kr för det? Det förekom även en del prat om att snart tar Telia/Skanova nog bort kopparledningarna helt och sen får man köra trådlöst. Dock sa kommunens handläggare att Skanova lovat att kopparledningarna skulle vara kvar så länge det fanns ADSL-kunder. Jag försökte få närmare besked från Skanova men ansvarig avdelning svarade inte. Jag valde i alla fall att lita på det besked jag fått via kommunens handläggare.

Från småort i relativ glesbygd norröver har jag hört att Skanova tar bort fungerande ADSL-abonnemang. de säger att de inte tjänar några pengar på det. I stället försöker de sälja fiber. Vaddå? Är vi till för dom? Finns det inget samhällsansvar?

När ADSL och kopparn är borta lär priset på fiberanslutet bredband öka, tror jag, för då finns ingen effektiv konkurrens. Jo trådlöst då, om man vill ha det.

Här hände i alla fall det att de efter ett tag erbjöd tom fiberslang utan kostnad. Det var jag nöjd med. Ingen extra grävning när och om jag vill ansluta mig. De får bidrag av bredbandsföreningen för detta. Antagligen ville de inte erbjuda tom slang från början, för det ger mer pengar om man ansluter sig. Sen anslöt sig för få och då satsade de på tom slang med bidrag för denna plus chans på fiberanslutning senare.

andtol

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 dec-14 kl 19:57 »
Runt 20000 betalade vi. Fick tillbaka ganska mycket i form av bidrag.

Det går ej att jämföra mobilt bredband, adsl och fiber. Det är som att jämföra promenad, cykla eller åka tåg. Fast en del är ju nöjda med att gå. ;)

Vi betalar 150 kr för själva nätet, 145 kr för 100/100 Mbit bredband (dvs fri fart och obegränsad mängd) och 40 kr för iptelefonen. Per månad.

Det är kanske svårt att räkna hem 20000 på månadskostnader men för mig som sitter hemma och arbetar är det förstås viktigt med fiber.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #6 skrivet: 10 dec-14 kl 20:19 »
Här är taket 18000:- som jag gärna betalar för teleledningarna är dåliga och jag bor sist på min linje så all åska verkar hamna hos mej och mitt modem, nu är elen nergrävd och fibern nästan färdig så nästa sommar kan åskan gå bäst den vill 8)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 10 dec-14 kl 20:28 »
Här är taket 18000:- som jag gärna betalar för teleledningarna är dåliga och jag bor sist på min linje så all åska verkar hamna hos mej och mitt modem, nu är elen nergrävd och fibern nästan färdig så nästa sommar kan åskan gå bäst den vill 8)
Trodde jag med men åskan hittar fram i alla fall. Jag fick både fiberconverter, switch och TV-box förstörda av åskan i somras, det vill säga allt utom själva fibern. Tydligen kan åskan komma åt trots att elkabeln är nedgrävd. Elmätare, kylskåp, diskmaskin och en del andra grejer har också förstörts sedan strömmen grävdes ned. Men fullt så känsligt som modem kopplade till telefonledningarna är det inte.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 dec-14 kl 21:48 »
De ska gräva ner sådant mög här också. Runt 20 000 är det förutspått, men det är inte klart ännu. En förening som ska leja in någon firma, där alla delar lika på kostnaden. Föreningen ska tydligen äga nätet och kan tydligen därmed själva bestämma vilka som ska få leverera tjänsterna.
Har tänkt mig att vara med på det där, eftersom ingen teleledning är indragen här. Det går att ringa med mobil på verandan för det mesta. Oftast ute också, men ljudet svajar rätt bra, så viktiga samtal rings helst när jag inte är hemma. Smartfånnissarna kan inte ens skicka och ta emot sms inomhus.
Trådlösa internätet via Net1 är pålitligt, men blir slöare och slöare här. Deras "nya" routermodemburk funkar inte alls här. Har det gamla.
Specialantenner för data och mobiltelefon är inte heller billiga har jag sett.

andtol

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 dec-14 kl 21:55 »
När vårt by-nät var färdigt och allt var betalt så sålde vi det för 50 öre till kommunens stadsnät. Så nu är de ansvariga för drift och om någon gräver av kabeln.

Helt ok. Även om vi får dras med deras leverantörer. Men det finns i a f olika att välja på.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 dec-14 kl 22:14 »
Jo, man får väl se hur det blir i slutändan, när det är klart. Är inte bara en by här, utan hela denne kommundelen typ. Kommunens bolag var väl villiga att gräva ner, men bara till de ställena med många hus längs vägen. Inte till alla.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 10 dec-14 kl 22:29 »
Här är också ett ganska stort område och ursprungligen sträckte det sig ända fram till samhällets utkanter. Men just där är det ett villaområde och fiberföreningen expanderade så småningom in dit eftersom det var ekonomiskt lönsamt att villorna som ligger på rad fick betala samma som oss andra trots att det inte blev mycket arbete. Inne i samhället finns det annars bara fiber till de stora lägenhetskomplexen, villorna får vänta.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #12 skrivet: 10 dec-14 kl 22:59 »
När vi fick erbjudande från Jämtkraft om fiber så var det inte en enda sekunds tvekan. Klart man ska vara med på teknik-tåget! Vi såg det som en investering i huset dessutom.

Kom inte ihåg vad det kostade, vi gick ihop och lejde bort den stora grävningen och fick tillbaka nästan all den kostnaden från nåt bidrag/stöd av nåt slag.

Fundera inte, gräv! Så fint att susa fram i 100 Mbit/s :D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

mulen

• Lappland
« Svar #13 skrivet: 11 dec-14 kl 11:28 »
Oj jag tror inte vi betalade mer än runt 6000 kronor här- det var för 8 år sedan iofs. Men ändå....

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 11 dec-14 kl 16:47 »
Har jobbat som fibersvetsare här i Västerbotten 17 år och det har då inte blivit billigare att koppla upp sig, de första husen vi anslöt låg på skolorter som var prioriterade och de villorna fick betala 2500 per fastighet efter att alla EU medel hade räknats in.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 11 dec-14 kl 17:10 »
Har jobbat som fibersvetsare här i Västerbotten 17 år och det har då inte blivit billigare att koppla upp sig, de första husen vi anslöt låg på skolorter som var prioriterade och de villorna fick betala 2500 per fastighet efter att alla EU medel hade räknats in.
Lönar det sig fortfarande att bli fibersvetsare? Jag funderar på att gå en kurs och försöka ta mig in i yrket men det kanske är fem år för sent nu när snart alla har fiber?

Dela detta:

* Inloggade just nu

915 gäster, 2 användare
servisnyy_psMn, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser