Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uttjänade höns från "fabrik"  (läst 2794 gånger)

Taco

Uttjänade höns från "fabrik"
« skrivet: 07 dec-14 kl 21:22 »
Är det någon som har erfarenhet av att ta över några sådana, alltså såna som ska gå till slakt som har använts till äggproduktion? Funderar om man skulle rädda livet på några eller är de förstörda? Och om man ska det hur får man tag i några ?

Stormcrow

• Norrbotten
SV: Uttjänade höns från "fabrik"
« Svar #1 skrivet: 08 dec-14 kl 00:47 »
Har inte själv såna, men har vänner som har/har haft. Visst går de att rädda, efter lite motion, frisk luft och bra mat, så ser de ut som höns igen. Däremot brukar livslängden inte vara nåt vidare tydligen, runt 3 år är nog ganska vanligt, givetvis bör det finnas undantag.

Att få tag i dem är inte så svårt, finns någon äggproducent i närheten så kontakta dem och fråga om du kan få köpa några när de ska byta ut besättningen. Alla säljer nog inte, men de finns de som gör det.

kurt

« Svar #2 skrivet: 08 dec-14 kl 04:18 »
Att uttjänta höns skulle gå till slakt tillhör nog ovanligheterna! Det kostar alltför mycket att slakta dem.

Taco

« Svar #3 skrivet: 08 dec-14 kl 12:36 »
Nä men avlivning, komma till hönshimlen mm.

Tack för svaret :)

Maria C S

• Småland
« Svar #4 skrivet: 08 dec-14 kl 17:10 »
Extrema värphybrider kan mycket väl bli fina och ge ägg 1-2 år till.
Ekologiska brukar repa sig fint. Förr var det nog lönlöst att försöka ge lite längre liv till dom som suttit i bur för dom blev helt enkelt sjuka av den nya bakterie floran som dom fick när dom kom till utomhusmiljö, hört endel historier om hur dom kom hem och sen dog en efter en kort tid efter.
Så vitt jag vet så har man goda möjligheter att lyckas med djur som redan är vana att vara ute (själv sett sådana hos bekanta).
Tycker att det är ett gott alternativ att ge djuren 1-(2) år längre BRA liv.
Ofta får dom i något skede äggledar inflamation så man måste vara redo att avliva om så sker och kan man inte själv så bör man ha någon bekant som kan komma och hjälpa.
Djuren byts ut vid första ruggningen då dom tar äggläggnings paus, då är dom i naturlig nedsättning av kondition, vitaminer och omsorg så blir dom fina igen.
Mvh Maria
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Leineri

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 08 dec-14 kl 19:08 »
Jag har haft såna och har en bekant som köpte 50 st före året. De värper bra och stora ägg, men blir utslitna fort. Främsta dödsorsaken på mina var framfall. Tror den äldsta blev 4 år bara

Kvarnbanken

• Mor, dotter tillsammans driver vi kennel.
    • Västergötland
    • Kvarnbanken
« Svar #6 skrivet: 11 dec-14 kl 13:53 »
Köpte åtta stycken i höstas.....fyra dog ganska snart.....han sa de skulle börja värpa igen inom en vecka...haha...tog flera månader....De värper ännu inte allihop.

Maria C S

• Småland
« Svar #7 skrivet: 11 dec-14 kl 15:55 »
Köpte åtta stycken i höstas.....fyra dog ganska snart.....han sa de skulle börja värpa igen inom en vecka...haha...tog flera månader....De värper ännu inte allihop.

Ähh .. ca 6-8 veckor brukar det ta. Ingen mening att mata höns som inte värper.
Var dom ekologiska frigående med bete eller vad var det för höns och ras ?

Jag kan berätta om en lite traumatisk egen upplevelse när jag skulle vara djurvakt.
Jag skulle sköta om en gård med hästar, angus kor tjurar å kalvar katter å .. höns.
Jag mindes inte hönsen från första besöket när vi gick igenom allt.
Ja så kom jag och mitt ex till gården och gick igenom listan inga problem men sen började hönsen dö en efter en  :-\ jag gav dom vitaminer (hemifrån) för dom såg inte så lustiga ut. Inget hjälpte dom dog allihop.

Ägarna visste inte vad det kunde vara jag kände mej som världens sämmta djur skötare. Jag var förvarnad om att kalvarna kunde komma ut döda pga en brist men dom fick redan tillskott av (selen tror jag det var) så alla kalvar kom ut friska å pigga .. puh .. tur det.

Det kom fram senare att dom hämtat hönsen bara några dar innan dom åkte från ett hönseri djuren hade aldrig varit ute innan.

Så jag vet att det inte är någon skoj erfarenhet.

TiB å jag har diskuterat om att hämta några från ett hönseri här i närheten i vår så kan får vi se hur det går, dom djuren är ute dagligen så det borde gå bra.. kan ha fel, men sen vet man bättre.

Det blev dålig andel höns i våra kläckningar  :-[ många fina tuppar istället  :)

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #8 skrivet: 31 dec-14 kl 18:42 »

Jag fick en berättelse om detta mailat till min blogg i somras, läs gärna (rulla ner lite på sidan):

https://chickensteps.wordpress.com/2014/07/

:-)
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 2 användare
skräptanten, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser